Nejprve jsem si totiž musela udělat jasno v tom, čím se od sebe tyhle školy liší, a protože nejsem žádný odborník, oslovila jsem ředitelku školy, která vznikla už v roce 1991 a má tedy celkem dlouhou tradici. Jde o ředitelku Soukromé střední odborné školy živnostenské v Brně, inženýrku Marii Kalousovou.
A jako správný rodič jsem se snažila získat co nejvíce informací:
Mají soukromé školy vlastní studijní plány a osnovy, které si samy vymýšlejí a mění podle svého uvážení? Nebo jsou něčím vázané?
"Soukromé školy mají stejnou legislativu jako školy státní, to znamená, že musejí vypracovat veškeré podklady k výuce a ty procházejí schvalovacím řízením. Poté se učební plány stanou pro školu závaznými a ta je musí dodržovat."
Tím odpadla i moje další otázka - jak je to s počty hodin v jednotlivých předmětech. Ty jsou totiž dány také nařízením, takže mezi státní a soukromou školou nebude velký rozdíl.
Jak je to s financemi? Soukromé školy mají, nebo nemají dotace od státu?
"Státní dotace závisí na kvalitě školy - běžná výška dotace je 60 % z neinvestičních nákladů, ale podle kvality školy může škola dostat přidáno navíc až 30 %. To pokryje mzdové náklady."
Školné je tedy na co?
"Školné slouží k financování provozu školy a k hrazení investic."
Přijímací řízení vypadá stejně jako na školách státních - o přijetí studenta rozhoduje ředitel školy. I školní praxe vypadají podobně, až na to, že většina soukromých škol má vytipované firmy, odpovídající jejich zaměření, a hlídá si, aby se studenti opravdu věnovali práci v oboru - což u státních škol nebývá vždy pravda.
A jak je to v případě, že student nedokáže platit školné v předem dohodnuté výši? "Tady se může řešení lišit. Na naší škole platí, že lze dohodnout splátkový kalnedář, podle kterého se bude školné hradit."
Protože znám paní ředitelku dlouho a vím, že samochválu od ní čekat nemohu, ocituji názor JUDr. Jana Matulíka, který byl jedním z absolventů této školy: "...ze strany vedení školy existovala ochota vnímat naše názory na vzniklou situaci. Snahy vedení školy získat zpětnou vazbu si dnes, s odstupem doby, velice cením..."
Jak je vidět, tak menší kolektiv na soukromé škole má svoje výhody, a protože rodiče mohou "hlasovat nohama" - tedy dát děti jinam, musí nejen vedení, ale i jednotliví učitelé bedlivě naslouchat "hlasům z pléna". I rozpracované tématické plány dávají dostatek prostoru pro netradiční akce - a vím, že součástí výuky bývají nejrůznější exkurze, výlety a zájezdy v poměrně značném rozsahu. Navíc je výhodou fakt, že část sboru bývá složena z externích učitelů, kteří mají bohaté praktické zkušenosti. To všechno určitě ocení rodiče těch dětí, které vyžadují individuální přístup. Jsou to žáci se SPU - specifickými poruchami učení, kdy v každé třídě je 3 - 5 žáků, kteří vyžadují specifické individuální přístupy dle stupně SPU.
A ještě dovětek z mojí praxe: není tak docela pravdou, že se na soukromých školách shromažďují převážně děti z vyšších vrstev. Jistě, musí mít na školné, ale převážná většina mých žáků (a na soukromé škole jsem učila šest let) si na školné vydělávala sama.
Nový komentář
Komentáře
Zkušenosti s bakalářským studiem oboru Management na BIVŠ (Bankovní institut vysoká škola) v Praze máte? Jedná se mi o dálkovou formu studia. Jak jste byli za vynaložené peníze s přístupem profesorů spokojeni?
Za mě jednoznačně soukromý sektor. Navštěvuji vso v Praze a moc se mi tam líbí.
Simba: Jestli chceš, aby studovala, tak radím státní. Tam ta návaznost je lepší.
Ťapina: Já mám za sebou taky státní gympl (maturovala jsem 87, tehdy jiné nebyly
). Souhlasím s tebou, že je třeba gympl brát jako přípravku na VŠ, osnovy jsou zaměřené na to, že pak jde student dál studovat a ne do praxe. Taky váhám, jestli dát
na státní nebou soukromou školu, je teď v 7. třídě.
Ťapina: no právě... Oni dají maturitu takříkajíc každému, kdo zaplatí. Ale tím to hasne.
Andula: Ale o to přece na gymplu jde, připravit děti na VŠ? Žádné v praxi použitelné vzdělání jim to nedá, je to spíš přípravka na vysokou. Z našeho státního byla úspěšnost vysoká, na druhý pokus se snad dostali úplně všichni.
Ťapina: tady v Praze se o některých soukromých gymplech už ví, že jsou horší, ale děti na nich spíše dostudují... Ale mají horší výsledky v dostávání se na VŠ...
Já jsem chodila na státní gymnázium a v průběhu studia k nám přešlo hodně lidí ze soukromých kupodivu ne z důvodů finančních, ale z důvodů špatné kvality studia. Takže mám k soukromým školám trochu nedůvěru. Možná, že některé jsou dobré, ale jak je poznat?
katka: To, že na na VŠ víc lidí ze státních škol bude dost ovlivněno tím, že státních škol je víc než soukromých (aspoň podle mého názoru)
A dobrá může být jak státní tak soukromá. To, že je škola soukromá ještě nezajišťuje její kvalitu - už proběhlo pár případů, kdy škola zkrachovala a nechala za sebou studenty, co si třeba tři roky platili školné a najednou neměli kde dostudovat a odmaturovat
Škola se má vybírat podle toho jestli je dobrá a ne podle toho jestli je státní nebo soukromá (to tedy platí za předpokladu, že člověk nemusí vyloučit soukromou z důvodu, že by neutáhl školné)
Andulo v Hranicích na Moravě. Zaměřená na ekonomiku, obchodní akademie a teď navíc správce sítě
Já studovala v době, kdy nějaká soukromá škola byla utopií, ale bráchu to chytlo. Nakonec rozhodlo to, že soukromá obchodka byla u nás ve městě a státní až v okresním městě vzdáleném 30km. Pro naše bylo lepší zaplatit tu naši a mít bráchu pod kontrolou
(stejně tam učila víc než polovina mých bývalých učitelů). Ale zdálo se mi, že nechtěli nechat nikoho propadnout i kdyby si to zasloužil
.
Jupíí: jóóó
já taky
Já hlasuju jedině pro státní.
Nemůžu si dovolit platit školné, takže o čem to je?
My bychom chtěli dát kluka od pátý na gymnázium, ale jestli státní nebo soukromý, to nevíme.
Platíme 10000 ročně školné a může se snížit, když je průměr do 1,5 na polovinu a nebo v případě sourozenců na jedné škole platí se jen za jednoho. Jedná se o gymnázium. Na státní gymnázium brali jen 30 dětí a na soukromé 75 dětí. Zatím je syn velmi spokojen.
Já jsem jedině pro STÁTNÍ - ze svých vlastních zkušeností a informací
pro mě byl tento výběr značně omezen-naši na školu neměli a vysokou jsem taky studovat nemohla a honem pracovat. Ale vytrucovala jsem si aspon VOŠku a dnes bych neměnila! Člověk víc dospěje