Prvním krokem, jak se ucházet o zaměstnání, bývá obvykle odeslání životopisu. Na základě jeho přečtení se pak personalista rozhodne, zda postoupíte do dalšího kola – na osobní pohovor. Je proto nesmírně důležité přichystat ho tak, aby zaujal a sdělil vše potřebné. Je to jednoduché, stačí vědět, na co se zaměřit a jaké zákonitosti neporušit.
Foto: Shutterstock
Nepřehánějte to s délkou
Máte nespočet pracovních zkušeností, nechcete nic důležitého vynechat a říkáte si, že oč delší váš životopis bude, o to erudovaněji budete na potenciálního zaměstnavatele působit? Chyba, dost možná nedočte dál než ke druhému odstavci. Jen si to představte. Nejen že před sebou má záplavu dalších životopisů, ale k tomu ho čeká i plno další práce. Proto mnohem víc ocení, když se mu do rukou dostane strukturovaný životopis, ze kterého během pár minut vyplyne, zda se na danou pozici hodíte, či ne. U každého předchozího zaměstnání tak v nejvýše pěti bodech shrňte, čemu jste se věnovali a čeho dosáhli.
„Životopis zkraťte maximálně na dvě strany A4. A pokud do něj nemáte moc co psát, tak ho zbytečně nenatahujte, jedna strana je úplně v pořádku,“ doporučuje kariérní koučka a poradkyně Tereza Valášková.
Pište jen to důležité
Personalisté se soustředí hlavně na pro ně podstatné informace. Rozhodně je jen těžko bude zajímat, z čeho jste před dvaceti roky promovali nebo co jste do detailu dělali před pěti roky ve firmě, která je zcela mimo obor, kam se hlásíte. Zaměřte se na to důležité.
„Není tajemstvím, že personalisté čtou váš životopis jen velmi zběžně. Některé studie uvádějí, že se věnují životopisu 10 až 20 sekund. Až 80 % tohoto času věnují nejčastěji několika málo bodům. Nejvíce je zaujme jméno, období působení na předchozí pracovní pozici, současná pozice a název firmy, v níž pracujete, období působení v současném zaměstnání, název pozice a název firmy v předešlém zaměstnání a vzdělání. Zbytek času věnují personalisté skenování klíčových slov, která souvisí s otevřenou pracovní nabídkou,“ uvádí personální agentura Grafton.
Nevymýšlejte si
Bojíte se, že v konkurenci ostatních kandidátů neuspějete, a tak si svůj životopis přikrášlíte? Dělá to spousta uchazečů o zaměstnání, ale často se to nevyplácí. Lež mívá krátké nohy a může vás dostihnout třeba už u pohovoru. Co když vaší „skvělou“ francouzštinu přijde vyzkoušet rodilý mluvčí? Nebo vám dají vytvořit složitou tabulku v excelu?
„Jestliže to přeženete s umělým vylepšováním svého životopisu, vězte, že to náborář s několikaletou praxí určitě pozná. Pokud vám položí na pracovním pohovoru nepříjemnou otázku, začne se u vás projevovat nonverbální neklid. Přestanete udržovat oční kontakt, budete nervózně poposedávat na židli a těžko oddechovat. Když lidé neříkají pravdu, směřují svůj pohled vpravo nahoru, kde hledají vymyšlené odpovědi ve své fantazii. Když uchazeč naopak směřuje pohled vlevo nahoru, pak ve své mysli loví pravdivou informaci či vzpomínku. Uchazeči, kteří nemluví pravdu, jsou navíc nervózní a odpovídají se značným zpožděním,“ popisuje personalistka Zuzana Žatečková z agentury Nový start.
Zapomeňte na obecné informace
Stáhli jste si odněkud z internetu vzorový životopis a nechali se jím až moc inspirovat? Zase chyba. Obecné, nic neříkající fráze personalistu neohromí, čte je stále dokola. Ani mu o vás nevypoví nic bližšího. Raději buďte konkrétnější.
„V popisu praxe nepište, co jste na minulých pozicích dělali, ale co jste udělali,“ radí Tereza Valášková a uvádí i příklad: „Je rozdíl mezi popisem vaší práce jako „nábor nových zaměstnanců“ a „34 úspěšně obsazených odborných, obchodních a středně-manažerských pozic za období 2016 až 2018“. Dáváte najevo, že pro vás není důležité věci jen dělat, ale že chcete také dosahovat výsledků.“
Udělejte životopis na míru
Napsat univerzální životopis je u personalistů cesta do zapomnění. Samozřejmě, měl by obsahovat vše nezbytné – od osobních údajů, přes pracovní zkušenosti a dosažené vzdělání až po vaše další dovednosti, znalosti nebo zájmy. Nikdy ho ale nezapomeňte přizpůsobit konkrétnímu zaměstnavateli a volnému místu, o které stojíte. Ušijte mu ho takzvaně na míru.
„Životopis na míru jednoduše znamená, že pokud pošlete 5 životopisů do 5 firem, tak bude každý jiný. Podle požadavků a náplně práce v inzerátu přizpůsobte terminologii svého dokumentu, náplň práce i popis své osobnosti. Například pokud inzerát obsahuje slovo manažer a vy máte v životopisu vedoucí, nahraďte ho manažerem. V inzerátu se píše, že povedete tým 5 lidí, nezapomeňte napsat, jak velký tým jste vedli doposud. V inzerátu se píše, že chtějí pečlivost a pozitivní přístup. Vy jste ale pečlivost mezi své vlastnosti nenapsali, protože vám připadá samozřejmá. Tak to tam napište. Ideálně pokud to demonstrujete na nějakém příkladu,“ vybízí Tereza Valášková s tím, že jakékoliv vzory a šablony jsou tím pádem naprosto passé.
„Nezapomeňte, že chcete zaujmout a dát zaměstnavateli vědět, že jste svůj životopis napsali na míru této firmě a konkrétní pozici, protože to je ta pozice, kterou jste si vybrali z konkrétních důvodů a jste vysoce motivovaní tuto pozici získat. Jakmile zaměstnavatel uvidí vaši motivaci, bude o to motivovanější vás pozvat na osobní setkání,“ dodává koučka.
Nechybujte, raději se poraďte
V životopisu byste se měli ukázat v tom nejlepším světle, je to něco jako vaše reklama. Proto by v něm neměly být chyby ani nesmysly. Než ho odešlete, nechte si ho někým zkontrolovat. Že nikoho takového nemáte? Obraťte se třeba na úřad práce.
„Pomoc při zpracování profesního životopisu, případně zvýšení jeho kvality, a konzultace způsobu jeho využití, včetně doporučení ke zpracování průvodního, případně motivačního dopisu, je na pracovištích Úřadu práce ČR běžnou službou jak pro uchazeče a zájemce o zaměstnání, tak pro veřejnost. Pomohou vám poradci Informačního a poradenského střediska nebo útvaru poradenství,“ nabízí Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Zdroj informací: Grafton, Zuzana Žatečková - Nový start, Tereza Valášková – Průvodce kariérou, Ministerstvo práce a sociálních věcí
Nový komentář