Možná to znáte z vlastní zkušenosti. Další bezesná noc za vámi a dlouhý, únavný den před vámi. Nemůže za to ani pozdní odchod do postele, ani nespavost. Příčinou únavy je váš partner. Bohužel ne v souvislosti s milostnými záležitostmi. Bohužel v souvislosti s chrápáním.

sno1.jpg
Foto: Shutterstock

Řadí se do kategorie spánkových poruch

Extrémně hlučné dýchání, chrápání, se řadí do kategorie spánkových poruch. Nejde o nic výjimečného a bojuje s ním řada mužů i žen. Týká se prakticky všech věkových kategorií, děti nevyjímaje, přesto nejčastěji bývá spojováno s muži. Jde o poměrně rozšířenou věc, jejíž závažnost a zdravotní důsledky se mohou lišit. Chrápání může být jen lehké a příležitostné, může však být i příznakem závažné poruchy dýchání, která se spánkem úzce souvisí.

Odhaduje se, že chrápe okolo 40 % mužů a 24 % žen. Nezanedbatelné procento se vyskytuje také u dětí.

Existují rizikové faktory

Chrápání obecně je způsobeno vibracemi tkání v blízkosti dýchacích cest v zadní části krku. Během spánku se svaly uvolňují, dýchací cesty zužují, a jak se nadechujeme a vydechujeme, proudící vzduch způsobuje chvění tkáně a vydávání typického „dřevorubeckého“ zvuku. Někteří lidé bývají k chrápání náchylnější, často v souvislosti s velikostí a tvarem svalů na krku.

Chrápání se může horšit věkem (stárnutí způsobuje ochabování krčních svalů). Dalším z rizikových faktorů je pohlaví (muži chrápou častěji díky užšímu hrdlu), alkohol (nepřiměřeně uvolňuje svaly), nadváha či obezita (tuk se usazuje v oblasti hrdla a ztěžuje dýchání), užívání některých léků (nejčastěji sedativ), různé čelistní anomálie, nemoci horních cest dýchacích, kouření (výraznější tvorba a posun hlenu) a další.

Když ve spánku přestáváte dýchat

Chrápání je nepochybně nepříjemná záležitost, která může vést až ke značným partnerským neshodám a sociálním problémům (velmi nemilé je například během služebních cest a cestování obecně). V některých případech může jít navíc o předzvěst závažnějšího zdravotního problému – syndromu spánkové apnoe.     

Spánková apnoe je stav, kdy se dýchání během spánku opakovaně na určitou dobu zastaví, přičemž jednotlivé epizody trvají minimálně 10 sekund. Za patologickou hranici je určena frekvence 5 až 10 apnoí za hodinu. Při delší apnoe může klesnout poměr nasycení krve kyslíkem až na 70 %, což v konečném důsledku poškozuje nervová spojení i samotné buňky. Nejběžnější typ poruchy se nazývá obstrukční spánková apnoe (OSA).

sno2.jpg
Foto: Shutterstock

Návštěva lékaře je namístě, když…

Pokud „jen“ chrápete a jste schopní s problémem bez zásadních komplikací fungovat, není třeba stav akutně řešit. Pozorujete-li však v důsledku chrápání a obecně méně kvalitního spánku následující příznaky, zvažte návštěvu odborníka:

  • během dne cítíte nepřiměřenou ospalost i v případě, že jste na počet hodin spali dostatečně dlouho
  • po ránu vás bolí hlava a necítíte se odpočatí ani bezprostředně po probuzení
  • v noci se občas probudíte a jste zmateni
  • vaše pozornost, koncentrace a paměť se mění k horšímu
  • zaznamenáváte (váš partner u vás zaznamenává) dýchací pauzy během spánku

Kudy vede cesta ven

Rozhodnete-li se pro návštěvu odborníka, obvykle vám řešení nabídne. Někdy může jít o pouhé doporučení ke změně životního stylu, jindy o doporučení dalších vyšetření a návrh operace (plastika nosní přepážky, zákroky v oblasti měkkého patra, případně posunutí kořene jazyka). Řešení je celá řada, důležité je ovšem zjistit primární příčinu; v této souvislosti můžete strávit noc ve spánkové laboratoři.

Trápí-li vás chrápání, před návštěvou odborníka můžete zkusit i některý z následujících kroků:

  • změňte životní styl a zhubněte
  • nevyžaduje-li to přímo váš zdravotní stav, vyvarujte se před spaním užívání některých léků (především sedativ a antihistaminik)
  • nepijte alkohol a nekonzumujte těžká jídla alespoň 3 hodiny před odchodem do postele
  • dodržujte přísnou spánkovou hygienu
  • pokud to jde, spěte raději na boku

Čtěte také: 

Zdroje: mayoclinic.orgnhs.ukpennmedicine.org

Reklama