Mohl byste představit svou nejnovější kolekci a kde jste pro ni čerpal inspiraci?
Moje nejnovější kolekce nese název Peace – tedy mír – a reaguje na současnou situaci, ve které se nacházíme. To, že láska nezná hranic, je známá pravda, ale láska může vzkvétat jen, pokud je na světě mír. Ten má tisíce podob – mír v očích, mír v pocitech, mír v srdci. S barvami duhy nejslavnější vlajky na světě, které hrají v kolekci hlavní roli, jsem chtěl upozornit na těžkou situaci, která se právě odehrává, a učinit z barevných kamenů nositele mírového poselství. Je to vyjádření velké pozornosti vůči současné situaci, která nás všechny sbližuje a sjednocuje. Mír je totiž naším společným poselstvím..
Blíží se Vánoce, jaké šperky rád darujete své ženě?
Moje žena šperky naprosto miluje. Když vymýšlím nové kousky, plánuji je několik měsíců dopředu, obzvláště, když je to pro ni. Moje žena je taky tou první, jež vlastní nové šperky, které vytvořím. A kdo ví, možná, že ty, které jí letos daruji, budou začátkem nové kolekce pro rok 2023.
Jaká žena je pro vás módní ikonou?
Když přemýšlím o svých kolekcích a špercích, nemám na mysli konkrétní ženu, protože nechci kompromitovat to sdělení, které chci komunikovat. Takže chci udělat nějaké šperky, nějakou kolekci tak, aby nestála na představě konkrétní ženy, která by podmiňovala to, co chci svými šperky sdělit. Ale kdybych měl říct, jaká žena je pro mě ikonická, byla by to jakákoliv, která má rodinné hodnoty. Ať je to zdraví rodiny, úcta k lidem, které znáte, úcta k rodinnému prostředí, nebo schopnost pochopit, co ostatní potřebují – co potřebuje váš manžel, vaše děti. To jsou hodnoty, se kterými vedu i svou firmu.
Jak byste definoval značku Gismondi?
Značku Gismondi definuji dvěma slovy – klasická a moderní. V podstatě jde o kombinaci obou – dlouholetou tradici a kvalitu, ale i aktuální pocity. Tyto pojmy přesně vystihují, jak používám šperky jako prostředek pro předání emocí. Díky tomu jimi dokáži vyprávět příběhy a předávat je dalším lidem, kteří si v nich dokáží najít vlastní pocity.
Jak dlouho trvá výroba jednoho šperku od původního nápadu po hotový výrobek?
Minimální doba zhotovení nového šperku je od prvotního nápadu šest měsíců. Někdy dokonce i rok. Je to z toho důvodu, že, jak už jsem řekl, chci být schopen jimi předat přesně to, co jsem původně zamýšlel, to, co mám v mysli. Šperky jsou speciálním nástrojem pro komunikaci. Nemohu je tedy publikovat, aniž bych věděl, že tento svůj účel plní, vypráví ten příběh, který jsem chtěl, a je na nich všechno přesně tak, jak jsem si představoval.
Jaké šperky by měla mít každá žena?
Jakékoli si přeje. Každá žena se chce vyjádřit nějakými šperky. Značka Gismondi si zakládá na tom, že ženám umožňuje vyjádřit se tak, jak chtějí ony. Mí známí a zákazníci si u nás nekupují šperky jen proto, že hezky vypadají, ale protože ví, že je za každým kouskem nějaká myšlenka, nějaký význam – a šperk samotný je prostředkem, jak to vyjádřit. Samozřejmě, že se jim líbí to, jak šperky vyrábíme, jak design vypadá atd., ovšem hlavní je to, že je v nich duše.
Dokázal byste doporučit konkrétní druh šperku, který se podle vás hodí například k černým koktejlkám?
Jak už jsem naznačil, to jediné, co by žena měla nosit za šperky, jsou ty, které jí vyhovují a kterými se chce prezentovat. Neexistuje žádná klasifikace. Měla byste zkrátka nosit to, v čem se cítíte pro danou příležitost sebejistě a pohodlně. A je jedno, jestli máte krátké nebo dlouhé šaty. Důležité je, jak se cítíte. Mám třeba takové zákaznice, které nosí velmi drahé a bohaté náhrdelníky na každodenní bázi. Hlavní je, že jsou spokojené a své.
Je podle vás pravda, že méně je někdy více?
Samozřejmě! S mými šperky je to tak, že vždycky, když začínám kreslit návrhy a vyrábět kousky, jakmile získám prototyp, začnu nápad ořezávat a ořezávat – redukuji kvantitu zlata, počet spojů s kameny a tak dále. Protože lehkost šperků je přesně to, co dělá značku Gismondi výjimečnou. Někdy sice máme hodně nápadů, které chceme ukázat, ale nechceme zhodnocovat jednotlivé prvky. To je vlastně přístup, který jsem se naučil od svého zahradníka. Ten mi jednou řekl: „Já vím, že máte rád hodně zelené, ale někdy musíte některé části vysekat a proložit je květinami, aby krása zahrady vynikla.“ A teď mám nádhernou, prosvětlenou zahradu! Takže ano, za mě je méně opravdu více.
Jste sedmou generací šperkařského klanu Gismondi. Co pro vás znamená rodina?
Rodina je pro mě všechno. Moje společnost je postavena na rodinných hodnotách. Když jsem s touhle prací začínal, můj generální ředitel, který předtím pracoval v jedné z největších a nejznámějších společností na světě, se mě zeptal, jaké hodnoty chci do své značky promítnout. Odpověděl jsem mu, že hodnoty rodiny – hodnoty, které jsou součástí mě. Respekt k lidem, schopnost naslouchat a chápat problémy ostatních, kteří jsou součástí rodiny. A nemusí jít jen o naši pokrevní rodinu, ale třeba i mojí byznysovou rodinu, tedy moje kolegy a partnery, se kterými trávím každý den dost času. Tyto hodnoty jsou pro mě zásadní, protože pokud nedokážete pochopit, s jakými problémy se druzí potýkají, nastává problém – stejně jako v rodině.
Gismondi je luxusní značka. Kolik stojí koupě šperku ve vašem obchodě?Mohou si ji dovolit jen vysokopříjmové skupiny lidí?
Moje vize pro tuto značku je v podstatě demokratická. U každého šperku vycházím ze svého snu, své vize a představy, kde nedělám žádné kompromisy. Když chcete zrealizovat něco, co jste si vysnili, nechcete dělat kompromisy. Ať to stojí, co to stojí, a trvá jakkoliv dlouho. Samozřejmě, takovéto kousky si nemůže dovolit každý. Ovšem v rámci respektování své první zásady – respektu k lidem – jsem chtěl nechat snít každého, podle toho, kolik peněz mají. Některé kousky tak lze zakoupíte za méně než 25 tisíc Kč. Například v mojí jedné zposledních kolekcí clip si můžete zakoupit sen za více než 5 milionů Kč, ale můžete si taky pořídit kousek snu za několik tisíc. Protože chci, aby byly má vize a sen přístupné pro všechny. Exkluzivní kousky samozřejmě stojí víc, ale můžete mít stejné prvky, stejnou kvalitu zpracování a stejný design i v jednoduchém náramku nebo prstenu, které vyrábí ty stejné ruce pracující na nejdražších kouscích.
Za kolik se u vás tedy dají pořídit nejlevnější kousky?
Můžete si u nás pořídit šperk i z 12 tisíc korun. To jsou začínající ceny základních kolekcí, protože chceme mít spokojené klienty všude. Zejména u nových generací – u mladých lidí, kteří se chtějí se značkou seznámit, víme, že si nemohou dovolit do šperku investovat 250 tisíc. Ale chtějí za něj třeba utratit 12 tisíc a to je u nás možné. Exkluzivitu pak zachováváme u některých kolekcí s našimi vysněnými kousky.