spanek-deti-seznam.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Kvalitní spánek = půl zdraví

Průzkumy se shodují, že je spánek nesmírně důležitý pro celkové zdraví a wellbeing (pocit duševní i tělesné pohody). A v čem konkrétně dětem prospívá?

Růst a vývoj

Během spánku produkuje tělo mimo jiné růstové hormony, které jsou nezbytné pro růst a vývoj, jak dokazuje studie. Nedostatek spánku může mít vliv na produkci těchto hormonů a může tak brzdit růst a vývoj dítěte.

Kognitivní funkce

Spánek má významný vliv na kognitivní funkce, jako je pozornost, paměť a učení. Studie ukazuje, že děti, které spí dostatečně, mají lepší schopnost učit se nové věci, mají lepší paměť a jsou pozornější. Naopak nedostatek spánku může způsobit zhoršení pozornosti, koncentrace a výkonu.

Fyzické a psychické zdraví

Studie ukazuje, že nedostatek spánku může mít vliv na imunitní systém, což zvyšuje riziko nemocí a infekcí, ale i obezity. Také může způsobovat náladovost, podrážděnost a úzkost. Pravidelný spánek také pomáhá udržovat emocionální stabilitu a snižuje riziko vzniku deprese a úzkosti.

Jak na jednoduché spánkové rituály?

Spánkové rituály jsou pro předškolní děti velmi důležité, protože jim pomáhají se na proces usínání připravit. Rituály mohou být různé a záleží na každé rodině, jaký jí nejvíce vyhovuje, stejně tak je každé dítě individuální a má své vlastní potřeby a zvyky. Existuje však pár univerzálních typů, které stojí za to vyzkoušet.

Pravidelnost a rytmus – pokud dítě usíná každý den ve stejnou dobu, jeho tělo se přizpůsobí a bude se připravovat na spánek

Doba spánku – předškolní děti potřebují spánek více než dospělí, a to průměrně 11 až 13 hodin denně (včetně zdřímnutí přes den)

Ukolébavky, knihy, příběhy – čtení oblíbených knížek, vyprávění příběhů (ať už si je vymyslíte, nebo budete vyprávět třeba o vašem dětství), ale i zpívání ukolébavek (především pro děti do 4 let) má na děti uklidňující účinek

Večerní procházka – krátká procházka pomůže dítěti uvolnit se a pročistit si hlavu

Buďte offline – modré světlo vyzařované z obrazovek zvyšuje nabuzenost (spolu s obsahem filmů) a zamezí uvolňování melatoninu (spánkový hormon)

Pocit bezpečí – jestliže dítě hůře usíná může pomoci například oblíbená hračka, přikrývka nebo noční světlo

Dostatek pohybu – děti ve věku 4 až 6 let mají hodně energie a potřebují se hýbat. Pokud mají děti možnost běhat, skákat nebo hrát si venku, snadněji usnou.

chlapec-spi.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Co když má dítě problémy s usínáním?

Co když ale dítě ne a ne usnout? „Důležité je, aby rodiče předškolních dětí s těmito problémy zacházeli citlivě. Pokud dítě odmítá usnout, nebuďte příliš tvrdí. Dítě potřebuje pocit bezpečí a lásky, takže pomáhá náš klid, ukolébavka, zezačátku s dítětem zůstáváme, dokud neusne. Po nějakém čase stačí otevřené dveře a my na doslech,” říká Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol.

Náročné usínání: Dítě může mít problém usnout a zůstávat v posteli. To může být způsobeno strachem ze tmy, odloučení nebo úzkostí ze samoty.

Probuzení v noci: Dítě se může v průběhu noci probouzet a mít potíže s usínáním. To může být způsobeno nočními můrami, nebo vlivem prostředí (hluk, světlo atd.).

Pozdní usínání: Dítě může mít tendenci usínat pozdě a potom mít potíže s vstáváním. To může být způsobeno nepravidelným spánkovým režimem, například pokud dítě spí odpoledne přes den nebo je vystaveno příliš mnoho stimulům večer.

Bojí se usnout sami: Dítě se může bát usínat samostatně a potřebuje, aby s ním někdo v pokoji zůstal.

Nedostatek spánku: Pokud dítě nemá dostatek spánku, může být podrážděné, náladové a může mít potíže s učením a koncentrací.

Nedokáží děti ve školce usnout?

V řadě školek je spánek dětí nedosažitelným nebo obtížně uchopitelným snem. Pro některé, zejména rodiče, se zase mohou objevovat obavy vyvěrající z dřívějších praktik mateřských škol nucení k ležení na lůžku, či z toho, že dítě nebude dobře usínat večer. V obou případech lze však těmto obavám předcházet. „Může se stát, že děti, které se teprve učí spát, mohou mít problém s usínáním ve školce. Platí však, že je potřeba je laskavě doprovodit až do usnutí, tedy nenechávat je vyplakat, ale uznat jejich jejich emoci (smutek, vztek, strach). Ve školce by také děti měla budit stejná osoba, která je ukládala, aby se děti cítili bezpečně,” říká Tereza Valkounová. A co může problémy s usínáním ve školce způsobovat?

Odlišný spánkový režim: „Malé dítě potřebuje jít spát nejpozději než ve 12:30, pokud usne později způsobuje to problémy s večerním usínáním. To u rodičů vzbudí dojem, že odpolední spánek je příčinou obtíží s večerním usínáním. Příčinou je však nevhodný biorytmus a přetažení,” doplňuje Tereza Valkounová.

Hlučné prostředí: V mateřské škole může být hlučno, což může být pro některé děti rušivé. Děti se také mohou rušit navzájem, pokud některé z nich neusnou rychle nebo pokud se v průběhu spánku budí.

Stres z oddělení od rodičů: Některé děti stresuje oddělení od svých rodičů a mohou se cítit osaměle nebo nejistě, což může mít negativní vliv na jejich schopnost usnout.

Jak poznáme nevyspalé dítě:

  • ráno je nutné je vzbudit, budí se pomalu
  • hyperaktivita
  • malátnost, poruchy koordinace, zakopávání, úrazy
  • schopnost se soustředit pouze na krátkou dobu – poruchy pozornosti
  • snížená motivace
  • časté teploty a infekce
  • úzkostnost, deprese
  • vyrušování, obtížné chování
  • problémy s pamětí
  • obtížné navazování vztahů
  • agrese, záchvaty vzteku
  • dítě usíná během dne i mimo odpolední spánek, např. při obědě
  • často se budí v noci
  • dítě má večer (před uložením do postele) záchvaty vzteku, brečí, „hroutí se“, má potíže večer usnout  = je tzv. „přetažené“
  • podrážděnost, náladovost
  • nízká frustrační tolerance
  • zimomřivost

holcicka-s-maminkou.jpg
Zdroj foto: Shutterstock 

Některé z těchto ukazatelů, nebo jejich souhrn, mohou vést k mylné „diagnóze“ nebo onálepkování dítěte: ADHD nebo hyperaktivita.

Nedostatek spánku u dětí:

Zvyšuje riziko pozdější obezity
Zvyšuje riziko diabetu 2. typu
Zvyšuje do budoucna riziko pro vývoj deprese
Vede ke sníženému kongnitivnímu výkonu a hyperaktivitě 

Zdroj info: Tiskové informace/ Asociace lesních mateřských škol, Tereza Valkounová, lesnims, studie 1, studie 2, studie 3, studie 4, studie 5, studie 6