forman-do-textu-i-seznam.jpg
Foto: Shutterstock

Přelet nad kukaččím hnízdem
Zásadní Formanův film na motivy knihy Kena Keseyho. Snímek o tom, co je vlastně normální a jak tenká je hranice mezi duševním zdravím a duševní nemocí. Randle Patrick McMurphy (Jack Nicholson) přichází rozvířit stojaté vody jedné léčebné skupiny v průměrné klinice pro duševně choré. Ovšem ne všechno je přesně tak, jak se na první pohled zdá. Randle se zde setkává s celou řadou dalších mužů, pro které život za zdmi psychiatrické léčebny pod pevnou rukou vrchní sestry Ratchedové znamená cestu k doživotnímu uzdravení... Nebo ne...? 

Zajímavosti z natáčení: 

  • Herečka Louise Fletcher, představitelka sestry Ratchedové, měla špatný pocit z toho, že se na place mohli všichni kromě ní smát, protože k ní jako k nemilosrdné potvoře by se to nehodilo. Proto se ke konci natáčení jen tak svlékla, aby dokázala, že potvora není. 
  • Před zahájením natáčení proběhl týden zkoušek, během nichž herci trávili svůj čas v Oregonské státní nemocnici pro duševně choré, kde sledovali pacienty při jejich každodenní rutině a při skupinových terapiích.
  • Jack Nicholson se do své postavy tak hluboko ponořil, až si na soužití s ním stěžovala jeho tehdejší dlouholetá partnerka Anjelica Hustonová. Nicholson to vysvětloval: „Obvykle nemám problém vklouznout a vyklouznout z postavy, ale v Oregonu to bylo jiné. Byl jsem tak hluboko v roli, že bylo čím dál těžší rozlišit realitu od iluze."
  • Skladatel Jack Nitzsche nahrál většinu filmové hudby spolu se staříkem, který hrál prsty na skleničky s vodou. Hudba se nahrávala i na další netradiční nástroje, například na pilu.

Amadeus
Film mapující život a dílo Wolfganga Amadea Mozarta i jeho staršího a u dvora oblíbenějšího kolegy Salieriho zaznamenal obrovský divácký úspěch. A to navzdory poměrně náročné stopáži čítající přibližně 180 minut čistého času. Snímek ukazuje Mozarta v celé jeho šílenosti a genialitě zároveň. Od dětství až po neslavný konec. 

shutterstock-2126457737.jpgFoto: Shutterstock

Zajímavosti z natáčení: 

  • Po premiéře filmu Amadeus vzrostl v USA prodej gramofonových desek s Mozartovou hudbou o 30 %.
  • Miloš Forman tajně snil o natáčení některých scén přímo v areálu Pražského hradu, sídle tehdejšího prezidenta a Generálního tajemníka ÚV KSČ Gustáva Husáka. Jelikož natáčení probíhalo naprosto bezproblémově a StB nezaznamenala ze strany štábu žádné provokace, dodal si Forman kuráže a zašel o svém záměru pohovořit s vedením Barrandova. Tam se mu ovšem dostalo jednoznačné odpovědi: „Američané na Hradě?! Tak na to okamžitě zapomeňte!“
  • Scény opery Don Giovanni byly natočeny v pražském Stavovském divadle, což bylo symbolické, jelikož zde 29. října 1787 měla tato opera za přítomnosti Mozarta skutečně premiéru. StB se snažila zkomplikovat natáčení filmu v rezidenci pražského arcibiskupa tím, že kardinálu Františku Tomáškovi poskytla nepravdivé informace o tom, jaký film se tam má točit. Když se však kardinál setkal osobně s Formanem a zjistil, že se jedná o film o Mozartovi, povolení k natáčení mu dal. 

image.jpgFoto: Shutterstock

Hoří, má panenko 
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál. A to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života.

Zajímavosti z natáčení: 

  • Natáčení probíhalo ve večerních hodinách, jelikož komparzisté chodili přes den do práce. Plat komparzistů činil 29 korun československých za den.
  • Po české premiéře byl uměle vyvolán protest ze strany údajně zdiskreditovaných hasičů, aby mohl být film zakázán. Až po letech režisér Miloš Forman zveřejnil jejich opačnou reakci. Film hasiče nejen pobavil, ale i zaujal pravdivostí skutečného stavu jejich činnosti. 
  • Režisér Miloš Forman údajně nedal hercům scénář, aby tak podpořil jejich spontaneitu a věrohodnost. Nejprve jim řekl, o co ve scéně jde a oni to poté zahráli svými slovy.

Zdroje: Československá filmová databáze, Wikipedie, WEB Amerika