Zvyklosti Čechů v chování domácích zvířat se mění. Nejpopulárnější jsou sice stále psi, mezi nimi však lidé nejvíce preferují malá „pokojová“ plemena, jako jsou jorkšír nebo čivava. Dříve populární křečky a morčata nahradili králíčci, čínská prasátka anebo ještě exotičtější „mazlíčci“. Výjimkou v českých domácnostech nejsou podle údajů ANNONCE třeba opice či osmáci degu.

dog

Nejčastěji chovaným domácím zvířetem zůstávají s přehledem psi. Dokládá to inzertní nabídka i poptávka na serveru Annonce.cz, kde tvoří 58 % všech inzerovaných zvířat. Až daleko za nimi jsou kočky s 21 %, papoušci či další ptáci 3,5 % a králíčci 2,2 %, kteří předstihli dříve populárnější rybičky s necelými 2 %. Velký pokles popularity za poslední léta zaznamenala pak morčata (1 %) a zejména křečci, kteří podle červencových údajů Annonce klesli až na 0,3 % z celkové nabídky zvířat.

Populární jsou hospodářská zvířata, ale třeba i opice

Nárůstu obliby se naopak těší hospodářská zvířata, jejichž počty v inzerci jsou po poklesu zájmu v 90. letech každým rokem vyšší. Mezi nimi vévodí zejména drůbež, ovce a kozy, které společně tvoří tři čtvrtiny celkové inzertní nabídky. Souvisí to patrně i s trendem příklonu ke kvalitním potravinám vlastní výroby a snahou ušetřit v rodinném rozpočtu,“ říká datová analytička ANNONCE Lenka Jakovljevičová.

Češi také stále častěji chovají doma exotická zvířata; poměrně častá jsou čínská prasátka, dále činčily, osmáci degu anebo pískomilové či lasičky. Výjimkou u nás nejsou podle inzertní nabídky ANNONCE ani ježci, chameleoni anebo opice.

Typický český pes – jorkšír nebo čivava

Nejpopulárnějším domácím zvířetem zůstává pes a jeho obliba neustále mírně roste. Za poslední desetiletí se však u Čechů proměnil zájem o jednotlivé rasy. Dříve populární plemena jako kokršpaněl či jezevčík jsou dnes spíše v menšině.

V inzertní nabídce vedou menší pokojoví psi – jorkšíři (14 %) a čivavy (10 %), mezi většími plemeny pak labradorský nebo zlatý retrívr (8 %), ale také česká stálice – německý ovčák (8 %), kterému pomáhá, že je vnímán jako prototyp hlídacího psa. Na křížence pak připadá necelá desetina nabídky ‚psích‘ inzerátů. V podílu četnosti jednotlivých plemen poptávka víceméně kopíruje nabídku, jen je přibližně patnáctkrát nižší,“ dodává analytička ANNONCE Lenka Jakovljevičová.

Zdroj: www.annonce.cz