Rychle se obléct, proběhnout koupelnou, vypravit děti do školy, vyvenčit psa, rozloučit se s partnerem, popadnout kabelku a v rychlosti vyrazit do práce. Vypadá takto i vaše ráno? A nezdá se vám, že na seznamu něco důležitého chybí?

Snídaně. To je věc, na kterou mnohdy při ranní honičce nemáme čas nebo ani chuť. Jenže cestou do zaměstnání se začne probouzet i náš žaludek a po chvíli už se hlásí o ranní dávku potravin. A tak se ze snídaně často stává první věc, kterou uděláte, když přijdete do práce.

dsvaa

Pokud se nenasnídáte doma hned po probuzení, nemusí to být až takový prohřešek. Například známá cvičitelka Hanka Kynychová zastává názor, že „jakákoliv snídaně je lepší než žádná.“ Snídaně by měla proběhnout do dvou maximálně tří hodin po probuzení, jestliže se tedy v tomto čase stihnete dopravit do zaměstnání a pak si najdete chvilku na snídani, je to bod pro vás. Snídaně je první jídlo po dlouhém, až dvanáctihodinovém, „hladovění“ a startuje nás na celé dlouhé dopoledne, proto je velmi důležitá. Pokud nesnídáme a začínáme obědem, prodlouží se doba hladovění na šestnáct, dokonce někdy až dvacet hodin, organismus je ve stresu, zpomalí se metabolismus a tělo si vezme z jídla hlavně tuk.  Proto také přibíráme.

Snídaně by totiž podle známé doktorky Cajthamlové z pořadu Jste to, co jíte měla trvat 30 až 45 minut. Ne každý, kdo nesnídá doma, však má po příchodu do práce tolik času, aby si mohl svou snídani vychutnat v klidu. Chodíte do práce pěšky, nebo dojíždíte? Ti, kteří mají to štěstí a pracují doma nebo mají pracoviště jen pár kroků od domova, si zpravidla mohou svou snídani vychutnat v zázemí svého bytu.

Dojíždějící mají však jinou výhodu. Pokud se zrovna nemačkáte v metru, nebo nestojíte v uličce autobusu, můžete cestu využít právě pro snídani. Ovšem samozřejmě v rámci etiky. Je něco jiného snídat v prázdném vlakovém kupé a něco jiného matlat v metru pánovi před sebou máslo na nové sako, protože máte prostě hlad. V takovém případě to musíte vydržet raději do práce nebo si o chvilku přivstat.

sdargsA jak má snídaně vypadat?

Je třeba věnovat pozornost i správnému složení snídaně, které by mělo být stejné bez ohledu na to, zda snídáte v práci, v autě nebo doma. Správná snídaně by měla tvořit zhruba třicet pět až čtyřicet procent denního energetického příjmu.

Měla by být vyvážená. Důležitý je obsah celozrnných obilovin, které poskytnou tělu vlákninu a některé důležité vitamíny. Obiloviny obsahují například cereální sušenky, vybírejte však sušenky s celozrnnými cereáliemi. Neméně důležité jsou bílkoviny, ty nám dodá mléčný výrobek, třeba jogurt. A aby byla snídaně kompletní, doplňte ji ovocem nebo zeleninou a dostatkem tekutin, může to být ovocná šťáva zředěná vodou nebo čaj.

sdgsagasrTip Ženy-in na vyváženou snídani, která splňuje všechny podmínky zdravého startu do nového dne, jsou sušenky BeBe Dobré ráno, 150 ml bílého polotučného jogurtu, jablko nebo mandarinka a sklenička džusu.