Nejdůležitějším bodem snídaňového desatera je, aby snídaně vůbec proběhla. Jaké snídat pečivo? Kdy je ta správná doba?

1. Snídat. Nejdůležitějším bodem snídaňového desatera je, aby snídaně vůbec proběhla. „Snídaně patří mezi nejdůležitější jídla dne. Po celonočním hladovění slouží k doplnění energie, takže kdo nesnídá, bude během dopoledne více unavený a méně výkonný. Lékařské studie navíc prokazují, že u lidí, kteří nesnídají, je větší pravděpodobnost vzniku nadváhy nebo obezity,“ říká nutriční terapeutka Mgr. Karolína Hlavatá. „Často nastává i situace, že se člověk nenasnídá, pak odbude i oběd a v druhé polovině dne se přejídá,“ uvedla odbornice na zdravou výživu.

2. Když cereálie, tak celozrnné. Cereální je například i bílé pečivo. Mouka, ze které je vyrobeno, vzniká pouze z vnitřní části obilného zrna, takže je ochuzena o důležitou vlákninu, vitaminy a minerální látky. Pokud chcete trochu dopřát svému zdraví, dejte si celozrnné cereálie. Rozdíl mezi cereálním výrobkem a celozrnným cereálním výrobkem je zásadní. Základem celozrnných výrobků je celozrnná mouka, v níž je rozemletá celá obilka - obilné zrno se všemi vrstvami. Obalové vrstvy jsou důležité právě pro vysoký obsah vlákniny, vitamínů a minerálních látek.

3. Správné množství. Snídaně je skutečně důležitým jídlem dne a měla by hradit 20–25 % z celkového energetického příjmu. Tomu přibližně odpovídá 1500–1800 kJ, samozřejmě záleží na celkovém příjmu energie. Konkrétní příklad:, dvě sušenky BeBe dobré ráno, 150 ml bílého polotučného jogurtu, 100 g ovoce nebo 1 kus celozrnného pečiva se sýrem, mandarinka. Ranní kávu zkuste nahradit kávovinou (Melta, Cikorka, Vitakáva).

4. Správné složení. Chcete-li snídat zdravě, dopřejte si po ránu celozrnné pečivo s méně tučným sýrem, šunkou, tvarohem, vejcem nebo celozrnné cereálie (např. BeBe Dobré ráno) s jogurtem nebo mlékem. Ideální je doplnit snídani zeleninou nebo kouskem ovoce.

5. Vhodná doba. Správně zvolit dobu a délku trvání snídaně je velmi důležité. „Měla by trvat minimálně třicet minut, a v ideálním případě tak půl hodiny po probuzení, ale mohlo by to být i pětačtyřicet minut, to je ovšem z říše snů. U snídaně by se měla v klidu sejít celá rodina, povídat si a nejíst rychle. Chvatně do sebe naházená sousta jsou pro žaludek velmi obtížně stravitelná,“ uvedla zastánkyně zdravého jídla, MUDr. Kateřina Cajthamlová.

6. Pravidelnost. Měla byste snídat každý den a pokud možno i ve stejnou dobu. To je důležité především pro náš biorytmus. Pokud jste zvyklá na své ranní menu, jistě cítíte, že bez snídaně se váš organismus „startuje“ pomaleji. Pravidelná a zdravá strava je také důležitým krokem při boji s nadbytečnými kilogramy.

7. Kvalitní výrobky. Snídá vaše rodina cereaální výrobky? Mějte na paměti, že ani cereálie, které bývají určeny dětem (často jsou to levnější neznámé značky), nemusí být za každou cenu zdravé. Mohou totiž obsahovat vyšší množství tuků a sacharidů. „Dnes už je na výrobce samozřejmě vyvinut určitý tlak, díky němuž se snaží vyhovět náročným požadavkům na nutriční hodnoty. Některé výrobky bývají obohacovány o vlákninu a vitamíny a o takovém výrobku už se dá prohlásit, že je zdravý,“ doplnila Karolína Hlavatá.

8. Sladké ano, ale zdravě. Máte ráda sladké snídaně? Sladké pečivo a kakao není zcela jistě vhodný typ snídaně. Má vysoký obsah tuku a sacharidů. „Bonusem“ je smažení, při kterém vzniká řada zdraví nebezpečných látek, o vysoké energetické hodnotě výsledného pokrmu ani nemluvě. Zcela chybí vláknina a obecně ochranný vliv stravy, který každý, kdo o sebe a své zdraví pečuje, očekává. Jíst pouze pečivo nebo sacharidy obecně (např. buchty apod.) není dobrou volbou. Sacharidy jsou sice dobrým zdrojem energie, ale nezasytí. Kompromisem mezi mohou být například již zmíněné celozrnné cereální sušenky BeBe dobré ráno, které představují sladkou a zároveň zdravou snídani.

9. Jděte si zaběhat. Snídat bychom měli až po určité fyzické námaze nalačno. „Ta fyzická námaha totiž zmobilizuje glykemii, a to je jedině pro náš organismus prospěšné, ale to je také říše snů, bohužel. Životní tempo se zrychluje, a to první, co odbouráme, je to jídlo, které pro celý den nejvíce potřebujeme, snídani. Lidi někdy jednají opravdu nelogicky,“ řekla Cajthamlová.

10. Zdravé mlsání doplňte bílkovinou.Možná po ale cítíte po sladkém pokrmu větší chuť k jídlu. Měla byste své ranní menu doplnit také dávkou bílkovin. Bílkoviny totiž pomáhají tělu udržet pocit nasycení. Jako ideální kombinaci pro zdravou snídani doporučujeme sušenky Be-Be Dobré ráno, jogurt, ovoce a sklenici džusu. „V případě, že snídáte až cestou do práce, vezměte si alespoň lahvičku mléka, které také obsahuje bílkoviny. Pak už by se dalo prohlásit, že vaše snídaně je kompletní,“ uzavírá Hlavatá.

 

Čtěte také...

Začněte nový rok se snídaňovým předsevzetím