Doby, kdy děti při jízdě autem postávaly mezi sedadly, nebo je rodiče měli jen tak na klíně, jsou snad už minulostí. Konečně rodiče přišli k rozumu a poutají své děti do autosedaček. Ale dělají to správně?
Špatně připoutané dítě je ohroženo na životě skoro stejně, jako by nebylo připoutáno vůbec. Že se vás to netýká? Pojďte se podívat na nejčastější chyby, kterých se dopouštíte možná i vy.
Fatální chyby
- Dítě volně sedící v autě bez autosedačky. Je to stejný hazard, jako byste ho nechali na parapetu otevřeného okna ve třetím patře. Již náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě smrtelný
- Dítě držené v náručí. Při prudkém brzdění a nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed, takže dítě nikdy neudržíte. I při relativně nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by člověk musel udržet 300 kg.
- Dítě a dospělý připoutaný jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte vlastní vahou
- Dítě menší než 150cm připoutané standardním bezpečnostním pásem Je-li užíván jen pás pro dospělé bez dětské sedačky, eventuálně jen s „podsedákem“je to pro dítě s menší výškou než 150cm nebezpečné. Pás se může zaříznout do měkkých částí břicha nebo do krku a dítě těžce zranit. Při větším nárazu dokonce i uškrtit.
Říkáte si, že předchozí body se vás netýkají a máte dítě vždy připoutané v autosedačce? Možná i v tomto případě se dopouštíte chyb, které mohou být pro vaše dítě smrtelně nebezpečné.
Nejčastější chyby
- Chybná montáž dětské sedačky
Když umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem. (Nechte si raději jeho kopii v autě.) Pokud je sedačka správně připoutána, nedá se s ní téměř pohnout.
Odborníci doporučují, aby dětská autosedačka byla vybavena úchytným systémem Isofix, což jsou certifikované úchyty na sedadlech vozů. Do nich se sedačky zaháknou, a jsou tedy usazeny v ideální poloze, nejde je vyndat, boční síly s nimi nesmýkají...
- Nedostatečné připevnění dítěte v autosedačce
Tento problém se nejčastěji vyskytuje u dětských lehátek (vajíček) a u sedaček s vlastními pásy. Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané. Popruhy musí těsně přiléhat k tělu (lze protáhnout jen plochou dlaň), přesvědčte se, že dítě neproklouzne pod pásy a že mu nevedou přes krk.
- Špatné přizpůsobení pásů k velikosti dítěte
To se týká hlavně sedaček bez vlastního popruhového systému. Tyto sedačky mají sice výhodu, že je můžete rychle a bez námahy přemístit z jednoho vozidla do druhého, ale mají svá rizika. Dítě sedící v sedačce je zajištěno pouze tříbodovým popruhem vozidla. Průběh popruhu se ale musí přizpůsobit velikosti dítěte. Zvláště u malých dětí do 13 kg jsou problémy s optimálním přizpůsobením pásů k postavě.
Pás musí být veden tak jako u dospělých - v oblasti pánve a přes klíční kost - nikoliv na krku.
Pozor na vrstvení oblečení.
Kam sedačku v autě umístit?
- Dítě vzadu
Podle odborníků je nejlepší mít sedačku vzadu, za sedadlem spolujezdce. Nejméně ohrožené jsou právě pravé zadní dveře a prostor za nimi. Navíc je zde možné pohodlně dítě kontrolovat i z pozice řidiče. Právě tuto možnost velmi často motoristé podceňují. Dítě vyžaduje neustálou péči a kontrolu. Pokud jede pouze jeden dospělý v autě s dítětem, musí se věnovat především řízení. Pokud tedy má kontrolovat dítě, musí jej mít v takovém dosahu, aby co nejméně odpoutával pozornost od řízení
- Dítě vpředu
Hodně diskutovaný je problém umístění dětské sedačky na předním sedadle spolujezdce. Zde je podle zákona možné převážet dítě vždy v protisměru jízdy, ale jen tehdy, pokud je vypnutý airbag. Zapomenutí jeho deaktivace může způsobit fatální následky. V milisekundách nafouknutý airbag působí jako ohromná boxerská rukavice, která se vymrští proti opěradlu.
- Dítě v protisměru
Dítě v protisměru jízdy (vzadu i vpředu) má největší možnost přežít ve chvíli, kdy se nárazová síla rozloží zády do sedačky. Protisměrné sedačky pojaly podle zkušebních testů až o 30 % více energie než klasické sedačky, v nichž dítě cestuje čelem k směru jízdy.
Jenže dosud se protisměrné sedačky dělají jen pro nejmenší děti, což je velká škoda. Vždyť ochráněny musí být i větší děti, a ne jen kojenci. Ani dvouleté dítě není bezpečně ochráněno před nárazem, byť v rychlosti 50 km/h.
Spousta výrobců však protisměrné sedačky pro tyto děti nedělá. Problém je v tom, že takové dítě je hůře dostupné z předních sedadel. Nehledě na nároky, které tyto sedačky kladou na prostor v autě. U mnohých z nich se tak musí posouvat sedadlo spolujezdce kupředu, aby se autosedačka dozadu vůbec vešla.
Jaká je ta správná autosedačka?
Dětská autosedačka je zařízení schválené podle zvláštního právního předpisu určené k zajištění bezpečnosti přepravovaných dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kilo nebo tělesná výška nepřesahuje 150 centimetrů. Pokud dítě dosáhne maximální hmotnosti pro daný typ autosedačky, nebo sedačku přeroste, je potřeba pořídit novou, která splňuje aktuální fyziologické nároky a nároky na bezpečnost.
Autosedačka musí mít atest. Obsahuje jméno výrobce, jméno produktu a následující údaje:
- Značení Universal znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě, ISOFIX pak modernější a bezpečnější systém uchycení sedačky. Ten však nemají všechny vozy. - 9–25 kg udává váhový rozsah a rozsah použití - E 4 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E8 – ČR, E1- Německo, E4 – Itálie...) - 03301074 je číslo zkušební značky (první dvojčíslí udává současnou verzi normy / 03/- sériové číslo „Pokud číslo obsahuje na začátku nebo za lomítkem také označení 04, splňuje tato sedačka rovněž testy na boční nárazy, které jsou povinné dle nejnovější homologační metodiky. |
---|
Pokud půjdete kupovat autosedačku, vezměte dítě s sebou, aby si ji vyzkoušelo.
Ale co je nejdůležitější? Jezděte opatrně a předvídejte. Když pojedete jako šílenec, ani sebelepší autosedačka vaše dítě nezachrání!
Zdroj: BESIP
Nový komentář
Komentáře
myslím, že kdyby měla dcera sedět v sedačce čumáčkem dozadu ještě teď (byl jí rok), tak už nikam nejezdíme. Byla úplně nepříčetná, že nevidí na nás, nemá výhled ven a prostě ji to "vajíčko" už šíleně štvalo. Takže pokud by se používali i větší autosedačky zpětně otočené, tak my ji nebudeme potřebovat, páč asi začnem cestovat busem
Já když vidím nepřipoutané dítě tak se vždycky zděsím. Je o tolik víc aut a tudíž i bouraček, než bylo když jsem byla malá. Na druhou stranu jsem ráda, že za mého dětství ještě autosedačky moc nebyly a když se objevily tak už jsem měla parametry dospělého.
A ještě k těm pásům: špatně nastavený pás je veliké riziko i pro dospělého. Když jsme jeli v autě bez nastavitelných pásů (Dacia Logan) a můj přítel musel prudce zabrzdit, tak más málem rozdrtil krk, bylo štěstí, že bylo chladno a já měla kolem krku hodně namotanou šálu, která část energie vzala. A to nejsem žádný podměrečný stvoření mám standardní výšku 170cm. Naštěstí u našeho autíčka máme výškově stavitelné pásy tak se bát nemusím, tam mi jdou tak jak mají.
Miminko v sedačce, sedící zády ke směru jízdy, nic moc nevidí. Ale větší dítě? Neumím si představit, co by mu delší pohled do okna, kde krajina "ubíhá" pryč od něj, udělal se žaludkem...řada dospělých s tím má problém u ve vlaku, kde je výhled přece jen lepší.