Řeč květin, květomluva, patří k poněkud specifickým jazykům. Žádný další není tak barevný, voňavý, plný emocí a tužeb. Nastupuje v okamžiku, kdy je zapotřebí sdělit to, nač slova nestačí. A přestože se dnes na květomluvu už docela zapomnělo, bývaly doby, kdy šlo o důležitý komunikační nástroj zejména mezi milenci.
lov.jpg
Foto: Shutterstock

Kolébkou květomluvy je Orient

Traduje se, že prostřednictvím květin začaly nejprve hovořit ženy v harémech, které měly jinak omezenou možnost komunikace s okolním světem. Květomluvě se tu říkalo selam a do Evropy se postupně rozšířila na počátku 18. století prostřednictvím manželky britského velvyslance v Konstantinopoli (dnešní Istanbul). A ačkoli byla tato specifická řeč mnohdy vnímána jako hříšná, ujala se i v našich evropských končinách.

„Když barvy a vůně slily se v tvar, vznikla květina.“ —  Otto František Babler, český knihovník a překladatel

Do květomluvy však tehdy nebyly zahrnuty pouze květiny; její součástí bývaly také nejrůznější trávy, bylinky, větvičky stromů, keře či ovoce. Vyjadřovalo se jimi ledasco a zdaleka nešlo jen o kytice darované. Výmluvné bývaly i květy ve vlasech, v klopě nebo živůtku, rozlišoval se úhel umístění, dozdobení (například stužkou), směr stonku a podobně. U nás byla květomluva také oblíbená a hojně se rozšířila zejména v době národního obrození. Dnes se na vyjadřování beze slov, prostřednictvím květin, pozapomnělo. Pojďme si tedy alespoň část z nejvoňavější řeči světa osvěžit.mu.jpg
Foto: Květomluva. Alphonse Mucha, Public domain, via Wikimedia Commons

Růže, královna květin
608bcd5f56abaobrazek.png

Vznešená a jedna z nejznámějších bývá právem nazývána královnou květin. Symboliku růžového květu lze najít už v antice. Je zasvěcen bohyni lásky, krásy a plodnosti Afrodité. Pojí se k ní však zároveň i bolest, kterou symbolizují ostré trny. Ve středověku bývala růže často spojována s panenkou Marií. Dnes symbolizuje především lásku, protože lásce se podobá. Rozkvétá pomalu z něžného poupěte v bohatý plný květ, dokáže ovšem i poranit díky trnitému stonku.

„Květinou lásky je růže. Za tři dny květ opadá a vám zůstane nevzhledný stonek plný trnů.“ —  Barbara Pease, australská spisovatelka

U darované růže je rozhodující barva:

  • Bílá symbolizuje pravdu a neposkvrněnost, čisté svědomí
  • Žlutá znamená žárlivost
  • Oranžová je symbolem vášně a touhy
  • Červená hovoří o velké oddanosti
  • Rudá vzkazuje: miluji tě 

Ušlechtilá lilie

608bd13c6a23dobrazek.png

Lilie patří k prastarým květinám s hlubokou symbolikou. Liliové květy byly nalezeny například už na minojské fresce v Knóssu staré asi 3600 let na ostrově Kréta. Bývala uctívána jako květina plodnosti a budoucí naděje, využívána byla také v lidovém léčitelství. Historicky se pojí i se smrtí – vytesané květy lilie zdobily nejeden náhrobní kámen, případně s bohatstvím a mocí jako častá ozdoba královských erbů. Do dnešní doby se zachovala především její křesťanská symbolika – jistě znáte rčení čistá jako lilie.

Také u této květiny je důležitá barva:

  • Bílá nese poselství víry v partnerčinu nevinnost
  • Červená upozorňuje na přílišnou touhu po majetku
  • Oranžová má symbolizovat nenávist
  • Žlutá hovoří o lži a falši
  • Zlatá znamená vyznání lásky
„Zaléváš-li květiny, zalévej kořeny. Poučuješ-li člověka, mluv k jeho srdci.“ —  Čínské přísloví

Božský karafiát
608bcdbb803c2obrazek.png

Karafiát má u nás díky provázanosti s roky komunismu příchuť méně oblíbené květiny, nicméně plným právem mu náleží přezdívka božská květina. To proto, že své latinské jméno (Dianthus caryophyllus) získal po antickém bohu Diovi. Překvapující je i skutečnost, že karafiátů je kolem 320 druhů.

Také u této květiny je vypovídající barva:

  • Bílý vyjadřuje touhu po lásce, ale i nedočkavost
  • Červený symbolizuje obdiv
  • Fialový vypovídá o náladovosti
  • Růžový nese vzkaz: nikdy nezapomenu
  • Žíhaný znamená: ne
  • Žlutý hovoří o zklamání a opovržení

Původně turecký tulipán
608bcbdced8d8obrazek.png

Půvabná jarní květina patří k tě nejoblíbenějším. Patří k symbolům jara a naděje, a vyniká množstvím barevných variant i tvarů. Do Evropy přišly v roce 1554 z Turecka, aby o několik let později našly hlavní útočiště v Holandsku.

Pokud dostanete tuto květinu, můžete si „přečíst“ například tyto vzkazy:

  • Bílý je symbolem nevinnosti a víry ve vaši duchovní čistotu
  • Červený znamená vyznání lásky
  • Růžový se vyznává z romantické touhy
  • Žlutý obdivuje váš úsměv
  • Oranžový příliš nelichotí, upozorňuje na povrchnost
  • Různobarevný podléhá vašemu pohledu
  • Fialový hovoří o rozvaze a věrnosti

Mohl by vás zaujmout také článek: Příliš osobní záležitost: Co ještě nevíte o líbání

Krásou posedlý narcis
608bcee3e6994obrazek.png

Narcis, stejně jako tulipán, patří k oblíbeným jarním květinám. Pojmenován je po řeckém mýtickém hrdinovi, plachém a půvabném mladíkovi, který pohrdl láskou nymfy, protože se zamiloval do svého odrazu na vodní hladině. Za trest byl proměněn v narcis, drobnou a krásnou květinu.

Pokud dostanete narcis, jde o výraz obdivu k vaší kráse. Svou roli ale opět hraje i barva:

  • Bílý kromě obdivu upozorňuje na přílišnou hrdost
  • Žlutý je symbolem žárlivosti a obavy o vaši stálost

Příliš pyšná slunečnice

608bcf4a70c19obrazek.png

Na něžný narcis navazuje slunečnice, která má také souvislost s řeckou mytologií. Ta vypráví o nevydařené lásce krásné nymfy Clytie, kterou opustil Apollón, bůh slunce, kvůli jiné ženě. Žárlivá Clytie způsobila své sokyni smrt, Apollónovu lásku ale zpátky nezískala. Soužila se a postupně chřadla, aby se nakonec proměnila ve slunečnici, květinu, která se otáčí za sluncem. Alespoň tak si chtěla nešťastná nymfa vydobýt bohovu pozornost.

V květomluvě upozorňuje slunečnice na přílišnou pýchu obdarované ženy.  

Klasicky půvabná gerbera
608bd0cfba587obrazek.png

Gerbera patří v Evropě k poměrně mladým květinám. Objevena byla v 70. letech 19. století na svazích jižní Afriky a postupně se rozšířila na nás kontinent. Jde o klasicky krásnou květinu – velký pravidelný květ na dlouhém stonku. Ať už má gerbera jakoukoli barvu, nese v sobě vyznání upřímného jednání a čistých úmyslů.

Foto: Shutterstock

Reklama