Když Hanka začala chodit s Matoušem, netušila, co ji v jeho rodině potká. O matkách synů toho slyšela hodně, ale že to bude taková abatyše, to si nepředstavovala ani ve snu.
Slečno, Vy se doma před jídlem nemodlíte?
Hanka se zamilovala do Matouše na letním táboře, kde byli oba jako vedoucí. Ona vedla starší oddíl, on mladší. Líbilo se jí, jak se k dětem chová, jak je na ně milý a hodný, všechno jim trpělivě vysvětluje.
Když byli večer táborové ohně, Matouš se nikdy s ostatními nenapil a ani nekouřil.
„To není možné, takoví kluci už dnes snad ani neexistují,“ utrousila její kamarádka.
„Myslíš, že někoho má?“ zeptala se Hanka.
„Myslím, že ne, jestli není náhodou na kluky, je nějaký divný,“ uzavřela kamarádka debatu.
Matouš ale na kluky nebyl. S Hankou se na táboře sblížili a scházeli se i po jeho ukončení. Hančini rodiče si Matouše oblíbili.
„Takový slušný kluk, Haničko, máš opravdu štěstí.“
Chodili spolu asi tři měsíce, když se Hanka začala blíže zajímat i o Matoušovy rodiče, nikdy o nich moc nemluvil, nechtěl ani, aby chodila za ním domů, vždycky přišel on pro ni.
„Ty se za své rodiče stydíš?“
„Ale ne, ale oni jsou takoví jiní, víš.“
„Jak jiní?“ zajímalo dál Hanku a trvala na tom, že by je chtěla poznat.
A tak ji jednou Matouš zavolal, že ji zvou jeho rodiče v neděli na oběd.
„Jé, to je super, ti jsou hodní.“
Moc se těšila, až je pozná, určitě budou fajn, jinak by neměli tak skvělého syna.
Hanka přijela přesně ve 12 hodin, Matouš už ji čekal u domovní branky.
Hned v předsíni si všimla obrovského kříže na stěně
„Ten je krásný,“ vydechla.
Její zrak upoutala ještě i na stěně visící malá nádobka na svěcenou vodu.
„V tom je opravdu svěcená voda?“ zašeptala Hanka směrem k Matoušovi.
„Nevím, asi jo,“ odpověděl.
Vešli do velkého pokoje, který sloužil jako obývací pokoj a rovnou i jídelna. Všude na stěnách visely obrazy svatých, sošek zde bylo víc než v kostele. Za velkým kulatým stolem seděli svátečně ustrojeni Matoušovi rodiče, kteří jakoby svou vizáží zapadali mezi všechny svaté na okolních obrazech.
„Rodiče jsou silně věřící,“ vysvětlil Matouš Hance.
„Ale to jsi mi mohl říct rovnou, za to se přece nemusíš stydět.“
Oba rodiče se k Hance chovali velmi vlídně a mile, chvilkami jakoby až vlezle. Pořád se usmívali, mluvili tiše a pomalu. Nejvíce je zajímalo, zda chodí její rodiče do kostela a jsou věřící. Po záporné odpovědi se zatvářili zasmušile.
Když přinesla Matoušova maminka velkou polívku na mísu, začali se před jídlem modlit. Matouš taky. Hanka ho tak viděla poprvé.
„Slečno, vy se s námi před jídlem nemodlíte?“
„Já to neumím,“ špitla Hanka.
„Nevadí, já Vás to naučím,“ řekla medovým hlasem Matoušova matka.
„Ne, děkuji, snad až jindy,“ odpověděla Hanka.
Rodiče se podívali na svého syna poněkud vyčítavým pohledem.
„Matoušku, ty víš, že jsme ti nikdy do ničeho nemluvili, ale tohle se nám nelíbí.“
Hanka se najednou cítila jako vetřelec. Pochopila, že je někde, kam nepatří a kde se necítí dobře, protože ji tam nechtějí. Došlo jí, proč ji Matouš nechtěl rodičům představit. Protože není věřící. Ale to snad už v této době nehraje roli? Vždyť je 21. století!
Nakonec se s Matoušem rozešli, to když jí přišel oznámit, že ji má moc rád, ale rodiče s jeho známostí nesouhlasí.
„On je fakt divný,“ volala ještě ten den své kamarádce.
„Ke všemu musí mít svolení od své matky. Víš, že jsme spolu ještě ani nic neměli?“
„No, já myslím, že s Tebou by mu to ani nepovolili,“ zasmály se obě kamarádky a uzavřely jednu kapitolu nepodařené lásky.
Nový komentář
Komentáře
já nejsem věřící, ale občas volám pana boha na pomoc
Nevím, asi jsem pokrytec, ale já bych se s rodinou svého kluka klidně pomodlila. U nás se modlíme jen na Vánoce.
Jsem nevěřící. No a co. Tradice je ale tradice. Není na tom nic špatného.
Na druhou stranu tyhle vztahy jsou fakt složité. Zvláště, když je na jedné straně silně věřící a na druhé straně někdo, kdo není ochoten jít ani o krok vpřed tímto směrem (jako např. pomodlit se s rodinou před jídlem). Co by dělali, až by měli děti?
Normálně ne, ale poslední dobou ano.
Pane Bože, dej, ať nám není nevolno, ať se neotrávíme a potraviny ať pokud možno minuly Polsko obloukem.
Poníženě děkujeme a nechť se dožijeme další modlitby před jídlem.....ámen....
Tedy ať s námi není ámen.
Máme chalupu na jižní Moravě a to v silně náboženské oblasti. Konají se tady velké a slavné poutě. Znám hromadu vesničanů, ale že by někdo byl tak fanaticky založený jsem ještě nepotkala.
JEN TO NE ...
ellienka — #82
V muslimské zemi bych opravdu vepřové nejedla. Tam má zákaz pojídání vepřového racionální důvod. Zákaz pojídání vepřového islám převzal z judaismu.
ellienka — #82 já jsem nevěřící a Vánoce slavím (no slavím to jen tak, jak mi vyhovuje). Pravda, stromek doma s přítelem často ani nepostavíme ale dáme si dobré jídlo a dárky. Beru to jako zvyk z domova, aby se děti měly na co těšit, takže až budeme mít děti, budeme stavět stromek a možná si zjistím i nějaké zvyky, aby to to děcko bavilo.
Kuře — #75 taky chodím do kostela (zpívat), i když jsem nevěřící a církev jako takovou neuznávám. A když si podají ruku, tak jim ji taky podám. A když se ostatní modlí, tak jsem zticha a neruším je. A i když se mi z těch keců kroutí ponožky, tak to TAM nedávám nijak najevo, postěžuju si až doma.
gaba23 — #72 třeba ze slušnosti a z úcty k hostiteli, který mi nabídne jídlo a přístřeší.. Je už na mě, za kterého boha se budu modlit, a jestli se vůbec budu modlit. Nejde jen o křesťanskou víru, byla jsem i u protestantů, muslimů.. Nebylo by ti líto, kdybys pozvala někoho na vánoce a on ti řekl, že na nějaký stromek a dárky se.e? A vůbec, když jsi nevěřící, tak vánoce ani velikonoce neslavíš? Na obědě u muslimů bys tvrdě vyžadovala židli, stůl, příbor a vepřové?
Tohle by se mi nelibilo. Je skoda, ze se kolikrat lide pro nabozenske rozdily rozchazeji.
Navíc upřímně řečeno - je to fuk. Statistické výkazy nikdo nebere vážně. Lidi je vyplňují jen proto, že musí, jinak by byla pokutička. Včetně mě. Nutnost každý měsíc/kvartál/rok vyplňovat nesmysly pro statistiku upřímně nesnáším a nemažu se s tím, a pokud vím, nikdo z těch, které znám a taky tohle mají na triku, se nijak zvlášť nezabývá tím, aby dodal údaje přesné a správné. Prostě se to udělá, aby to nějak vyšlo a systém neřval, že chyba, výkaz byl odeslán, odškrtnuto, splněno, a co s tím ČSÚ udělá, to už mě nezajímá.
Suzanne — #77 ovšem zrovna včera jsem četla, že výsledky dosud nejsou zpracovány. Že to ještě nějaký ten pátek potrvá a prozatímně zveřejněné údaje jsou předběžné.
Suzanne — #77 Tak mě by tohle tak nasr..o, že bych si na statistický úřad došla a dala si vyhledat svůj sčítací arch.
OlgaMarie — #76 Právě že nemá trvalé bydliště jinde. Chtěla vyzkoušet systém. A rozčilovala se, protože v absolutních číslech ta jednička prostě nebyla. Že nezdvihne procenta, to bylo jasné.
Suzanne — #73 Nemá trvalé bydliště jinde? Takhle by šlo vysvětlit, proč není její odpověď v onom okrese zaznamenána. Ty výsledky jsi viděla v % nebo v absolutních číslech? V % se projevit opravdu nemusela. Výsledky se snímaly automaticky, tak by tam nemohl selhat lidský faktor, leda, že by to měl v ruce někdo, kdo by její přihlášení úmyslně z archu odstranil, ale to se mi pravděpodobné nezná.
gaba23 — #72 Nemusíš se přetvařovat ani modlit. Já v těchto případech prostě zaujmu pozici, kterou zaujali ostatní (teda když vstanou, vstanu taky), poslechnu si modlitbu, pokud se ostatní modlí potichu, tak prostě jenom mlčím. Jinými slovy - neruším je od jejich modlitby tím, že bych dávala najevo, že já se teda modlit nebudu.
Mám dvě kamarádky silně a upřímě věřící a moc vážím toho, že mi to nenutí a ani mým dětem. Ale když je jejich dítě na víkend u nás, vždycky to zařídím tak, aby se dostaloa na dětskou mši, vím, že by je to mrzelo nejen rodiče, ale i dítě). Naopak to funguje tak, že jeden z dospělých zůstane s mým dítětem, pokud to zrovna řekne, že jít nechce (jednou se to stalo) a zajde si na mši později.
gaba23 — #72 asi ze stejného důvodu, jako se cestoval účastní domorodých rituálů. Prostě se chce zapojit, uctí stejnou myšlenku, aniž by se musel "přetvařovat". Vyjádřit dík za jídlo tím, že respektuju chvíli ticha není nic špatného
OlgaMarie — #70 No, nevím. Vím o dámě, která zaškrtla, že je židovské víry, ale ve výsledcích se neobjevil jediný žid v tom okrese.
ellienka — #61 hubajda — #62 když nevěřím, proč bych se přetvařovala a modlila se?
Altamora — #65 Omylem jsem ti klikla na karmu, ale chtěla jsem dát odpověď, jsem unavená
Chtěla jsem napsat, že modlit se člověk může, i když modlitbu nezná. Prostě si řekne svoji, nebo jen věnuje stejnou myšlenku