Povedete brzy poprvé do školy své děťátko? Pak pro něj jistě budete hledat nejen nejlepší školu a paní učitelku, ale také se budete zajímat o to, jakým způsobem se budou žáci učit číst. To, na co si dát pozor při výběru paní učitelky a školy, najdete zde. K diskuzi pod inzerovaným článkem podotýkám, že každý rodič svého štěstí strůjcem. Vždy jde zařídit, abychom se s paní učitelkou poznali před přihlášením dítěte do školy. Není-li paní učitelka známa, nemusíme zajíce v pytli přeci kupovat. Rozhodnutí je na nás.
Průběh prvního školního roku bývá na každé škole a dokonce i každé třídě velmi různý. Možností, jak dospět k tomu, aby na konci roku děti četly, psaly a počítaly, je mnoho. A pokud se začátek školní docházky v něčem markantně liší, je to ve způsobu nácviku čtení. Ten se totiž přestal omezovat pouze na známé slabikování a rozrůstá se o další možnosti, sice dlouho známé, ale v posledních desetiletích vlastně nepoužívané.
Povězme si stručně o dvou nejrozšířenějších metodách.
Analyticko-syntetická metoda (slabikování)
Tuto metodu nejspíš většina z nás zná z vlastní školní docházky. Děti se naučí číst izolovaně samohlásky a několik souhlásek a pak je hned spojují do slabik. Chvíli jen tak slabikují, a hned jak to rozsah slabik dovolí, spojují je do slov. Metoda tedy spočívá především v technickém zvládnutí čtení. Dítě veškerou energii věnuje spojování hlásek do slabik, později slabik do slov. Nepříjemným doprovodným projevem této metody je brzká ztráta chuti do čtení pro malé pokroky a naprostou nemožnost zároveň se snahou plynule identifikovat slabiky pochytit obsah textu.
Není se čemu divit. Malému žáčkovi se musejí dělat mžitky před očima. Během chvilky se totiž naučil spoustu věcí: ke každé hlásce dva znaky pro tiskací tvar (a obvykle i jeden až dva znaky pro psací tvar), které musí rozeznat, okamžitě si k němu vybavit příslušnou hlásku a tu hned spojit s následující – vytvořit slabiku. Hned musí číst dál, aby spojil první slabiku s další. Snaží se o plynulé čtení, protože jinak nikdy nepozná, co čte. Než se propracuje k plynulému čtení slov tak, aby pochopil obsah, je konec první třídy – často však i druhé, nebo dokonce třetí třídy. Tak dlouho má žák potíže s obsahem textu. To by nebavilo nikoho. Tyto děti čtou velmi brzy plynule, ale často neví, co. Což ve škole není příliš efektivní.
S jiným způsobem nácviku čtení přichází Genetická metoda (hláskování)
Cílem této metody je udržet počáteční zájem dětí o čtení a literaturu. Děti se učí přirozenějším způsobem. Během prvního měsíce se seznámí jen s velkými písmeny abecedy. Ta se pak během půl roku všechna postupně naučí v takovém pořadí, aby z nich šla dobře skládat slova. Hned jak umí několik prvních písmen, spojují je ve slova a samy slova z písmen vytváří. Pro lepší fixaci je i píší velkými tiskacími písmeny. Jsou tedy také schopné krátce po zahájení školní docházky napsat slovo, později jednoduchý vzkaz. V pololetí se dětem představí naráz všechna malá písmena.
Kouzlem této metody je totiž fakt, že malá písmena po Novém roce všechny děti poznají, aniž by se je musely učit. Je to tím, že některá písmena jsou si velmi podobná a s některými se prostě děti mimoděk během čtení v prvním pololetí setkaly.
Písmena ve slově si dítě pro sebe vyhláskuje a pak řekne nahlas slovo, které mu vzniklo. Tím si ho také spojí s významem. Tím nemá problém s porozuměním textu a zájem o čtení se tak udržuje mnohem lépe. Dítě se těší z toho, čemu všemu už rozumí. Nevýhodou je u někoho pomalejší nástup plynulého čtení a často pozdější zahájení psaní psacích tvarů písmen. Tyto nevýhody však vyrovná udržení zájmu dítěte o čtení.
Tak kterou tedy?
Pro dyslektiky se doporučuje metoda genetická právě z toho důvodu, že jejich handicap je při čtení ve třídě méně nápadný a samy mají možnost zažít pocit úspěchu a radosti z porozumění textu. Není to však pravidlem a někomu nemusí vyhovovat. Pokud se dítě samo naučilo pár písmen, bude si je nespíš samo spojovat ve slovo kopírujíc genetickou metodu. Proto bych ji v tomto případě doporučila - sledovat koktající spolužáky může vést téměř okamžitě ke ztrátě pozornosti - natož chuti ke čtení.
Rozhodujte se před zápisem do školy - ptejte se! Výběr metody je totiž obvykle na paní učitelce. Takže pokud vám nevyhovuje metoda čtení, je lepší jít rovnou jinam. Platí tedy už minule omílané: vybírejte pečlivě a včas!
V případě počátečních potíží se čtením je dobré v obou případech navštívit odborníka (pedagogicko-psychologickou poradnu).
Nový komentář
Komentáře
Lesana: jeste - ta skola o ktere uvazuji pro dceru ma AJ od prvni tridy normalne v rozvrhu, je to jedna trida a rodice to platej castkou 5000 za pololeti. Nebo pujdou na nejakou beznou jazykovku, tam ta treti trida byla na zaklade prijimacek - jak to bude od toho roku 2006 ovsem netusim..
marketa.brenikova: jeste to upresnim: synuv rocnik je prvnim rocnikem, kdy na mistni ZS je AJ normalne v rozvrhu, normalni predmet, reditel tomu rika predsunuta vyuka AJ. V rocniku jsou 2 tridy - "acko" + "becko" a maji to obe.
Lesana: ja zrejme uz dceru do nasi skoly nedam, dam ji holt jinam, bude je muset vozit, kluk bude muset udelat rozdilove zkousky a pujdou asi spolu. Po vsem tomhle jsem uplne znechucena.
marketa.brenikova: sebral detem 2 hodiny CJ za tyden a detem dal 3 hodiny AJ za tyden. Skola uci podle programu Zakladni skola. On na to urcite pravo ma, probiralo se to i ve Skolske rade, kde napr. predsedkyne (byvala ucitelka, matky 3 deti a nyni reditelka MS) byla proti tomu, jak hlasovali ostatni clenove nevim. Na webu skoly, kde jsou zapisy Rady skoly (pry se to ale podle noveho sk. zakona jmenuje Skolni rada) je pouze napsano:
Kritika rodičů týkající se výuky anglického jazyka na úkor 80 hodin českého jazyka ročně ve 3.ročníku je oprávněná, avšak od r.2007 bude povinná! - tady byl psany jeste rok 2007, podle toho clanku vyse to bude zrejme rok 2006.
Uz v cervnu se to ucitelum Ceskeho jazyka z druheho stupne nelibilo, rikali, ze uz takhle je velmi tezke deti kvalitne pripravit na prijimaci zkousky. A ano, komentovali zejmena to, ze treti trida ma v ceskem jazyku hodne latky - vyjmenovana slova, urcuji se tam i podstatna jmena + slovesa, jsou tam slohy. V ramci hodin CJ je cteni+psani, reditel rikal, ze jim to sebral prave ze cteni a psani.
Slabsi zaci (nebo dyslektici) by to potrebovali vice procvicit - takhle mi to rekla tridni ucitelka tento tyden na tridnich schuzkach.
Fifinka: s tou angličtinou - zrovna včera jsem ve školce koukala na náborový letáček jazykové základní školy a v něm rodiče lákaly na to, že anglinu učí od první třídy a to formou, že v ní probíhají některé předměty (typu výtvarná výchova, hudební výchova). Podrobnosti nevím, moje holka se ještě k zápisu nechystá, navíc ta škola dělá s dětmi pohovory a já mám ještě v čerstvé paměti pětiletou prohlídku (Co je na obrázku? - Nevím. - Jsou tam paní, viď. A co dělaj? - Cvičej. - Ano, a víš, s čím cvičí? - Nevím. - Co drží v rukou? - Nevím. - Podívej, je to kulatý... - Nevím. - S čím si doma házíš? - S míčem....), takže k nějakým psychologickým pohovorům nemám odvahu dceru vodit, aby jí náááááhodou nedoporučili radši do nějaké školy pro obzvlášť blbé a nenadané děti , ale jinak se mi ta myšlenka líbí. Zabijí se tím dvě mouchy jednou ranou, takže se hodiny angliny pridají, aniž by se nějaké jiné ubraly, děti se v jazyku procvičí při nějaké normální činnosti...
Fifinka: pokud zasáhl povinný počet hodin mateřského jazyka (což lze najít v osnovách, podle kterých škola učí nebo se to dá jistě zjistit např. na www.uiv.cz), tak na to podle mě právo nemá a zajímalo by mě, jak na to reagují učitelky. Sebrat ve třetí třídě, kdy se do nich perou vyjmenovaná slova?! Snad druhá nejtěžší třída na prvním stupni? Hodiny AJ by měl přidat nad rámec. Mimochodem AJ ve třetí třídě už se na řadách škol normálně učí, u vás ne? Nebo AJ, o které mluvíte, je nad rámec těchto "normálních" hodin AJ?
marketa.brenikova: Moc se omlouvam, od slabikovani jsem opravdu odbehla. Bohuzel pri slove skola se mi ted nevybavi spokojeny prvnacek slabikujici si v Zive Abecede, ale dite, ktere mi pred odchodem na schuzi rika: Mami, tak drzim palce, at to tam dneska vyhrajete, klidne tam bud dlouho, domu nespechej, segru pohlidam, v koupelne ji pomuzu a pohadku ji prectu pak v posteli.
Jest jednou se omlouvam, uz to tady nebudeu zahlcovat :-)
marketa.brenikova: a pokud jste z praxe, tak bych se rada zeptala, co si myslite o tomze reditel detem ve tretich tridach sebral 80 hodin materskeho jazyka za rok a na ukor toho pridal 3 hodiny AJ na tyden. Asi predevcirem tiskem probehlo toto: http://lidovky.zpravy.cz/ln_domov.asp?r=ln_domov&c=A051212_153621_ln_domov_jel
Tam se ovsem o zadnych ubranych hodinach CJ nemluvi. Nevite, jak tohle bude fungovat v praxi? Tak jim seberou CJ v rocniku kde je tak velmi mnoho latky?
No já vím, je to smutné a takhle angažovaných - jako jste vy tady - by mělo být víc. Jednou to snad nějaké ovoce přinese. Ano, politika je v tom dosti...
Ale původně jsme se bavili o něčem jiném, že jo? Jestli já z toho nezačnu slabikovat
marketa.brenikova: ja zasnu:-) VETSI tlak verejnosti a rodicu zejmena jako je v nasem meste si uz nedovedu predstavit, opravdu se prijedte podivat k nam. Pod posledni petici za odvolani reditele je podepsano 600 lidi. To se mi jako maly tlak nezda a ta skola je SPATNA.
Kazdej slusnej clovek by zaklpl kufry a uz DAVNO by odesel. Dam priklad: Co dela tenhle clovek, kdyz mu ted odchazi ucitelka nemciny? Svola schuzku rodicu a zcela vazne premysli o tom, ze nemecky jazyk zrusi.
Co je to skola vec verejna? Je to to, ze se objednava na schuzky uzsiho vedeni ODS a presvedcuje je, ze on je ten pravy muz na svem miste, aby pro nej hlasovali v Rade mesta? Tohle je ta vec verejna? Takovahle spina? To teple mistecko, kteri mohou reditele mit a neni moznost je odvolat? Tohle?
Kopirovala jsem tu prispevek pana Vomacky, prekopiruji dalsi, co se tam dnes je novy:
Myslím, že pan Vomáčka popsal celou situaci kolem místní školy velmi trefně a názorně.
Rád bych k tomu podotkl, že mne udivuje neschopnost městkého zastupitelstva i rady vidět celou dlouhodobě zrající situaci (2 roky?) jako aktuální politický problém, který zásadním způsobem ovlivní postoj občanů v následujících volbách.
Na rozdíl od voleb do parlamentu nejsou dnes volby na komunální úrovni o značkách politických stran, ale postojích a činech jednotlivých politických uskupení v právě ukončeném volebním období. Sám za sebe mohu říct, že postoj a následně realizované řešení této věci jednoznačně určí, koho budu v příštím roce volit.
Tohel je věc veřejná, tohle :-(
peguša: Dám si takové malé předsevzetí do nového roku. Dobré školy vám představím. Je jich víc, než prstů na jedné ruce, je jich možná jako prstů na celém vašem těle, což pravda není hodně, ale může jich být víc tím, že bude větší tlak veřejnosti a rodičů především. Škola je věc veřejná, ne?
marketa.brenikova: Nevypadá to tak. Ty "někde" bych asi spočítala na prstech jedné ruky. Mluvíte o něčem, co se spíš podobá sci-fi. Nemluvím jen za sebe. Mám kamarádek, co mají školní děti, ale vaše poznatky jsem nezaznamenala nikde.
Fifinka: Jo, speciální pedagog ano. Taky je ve škole máme. Od letošního šk.roku dokonce dva. Máme na škole asi 100 dětí s poruchami učení a tak se dva uživí. Já spíš měla na mysli normální učitelku v běžné třídě. Ta se individuálně věnovat nemůže, nemá na to čas. Ke specální pedagožce chodí starší dcera (má 3 dys....). Má jich chodit asi pět a většinou je tam sama. ty ostatní na to kašlou. Nám to samozřejmě vyhovuje, protože se jí pedagožka plně věnuje celou vyučovací hodinu.
Od 1.1.2006 budeme mít nějaké fondy z EU a z těch se můžou platit učitelé na doučování slabších žáků (nebo těch po dlouhodobější nemoci, aby dohnaly učivo). Je to tudíž zdarma, což nejspíš rodiče uvítají. Mám dojem, že z toho se platí i ty speciální pedagožky. Jen mi není jasné, že pro učitele na doučování peníze jdou z fondu EU, ale na to, aby se rozdělila třída, tím pádem tam bylo míň dětí a učitel se jim mohl víc věnovat (a speciální pedagog by stačil třeba jeden), tak na to se peníze z těchto fondů vzít nesmějí.
peguša: jenomže já jsem právě z praxe . Někde to prostě funguje...
No, tak učitelka, která učí naši dceru, říkala na začátku první třídy, že ačkoliv je teď velice moderní učit čtení metodou hláskování, ona setrvává u té staré, analyticko-syntetické. A že několik prvních tříd, které v posledních letech odučila, začalo v pololetí navštěvovat dost dětí, které měly od začátku školního roku metodu genetickou
Jediné plus článku vidím v tom, že ukazuje, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma metodami. Jinak evidentně nadržuje metodě genetické, ačkoliv opravdu nemusí vyhovovat všem. A obávám se, že metodu, která bude pro dítě lepší, mnohdy těžko posoudí i rodič
peguša: tak syn chodi do tridy, kde jich je 25 a deti s DYS je nejmene 7, spise vic, ted presne nevim. Pani ucitelka jim rika "Petilistek" a maji napr. kratsi domaci ukoly (psaci i cteci) a jak psala autorka v minulem clanku tohle: "Jak se škola věnuje dětem se specifickými poruchami učení? (speciální pedagog ve škole - který si děti bere na určitou dobu z hodiny)" - tak to u nas funguje. Kdyz byl syn ve druhe, nastoupil do skoly tento specialni pedagog - ktery si bere pulku Petilistku v urcene dny na pocitace, kde pracuji na tomtez ucivu ceskeho jazyka (mozna i jinych predmetu, nevim presne). Tento pedagog je tu tedy druhym rokem a uz koncem cervna - cili po roce ho nemel reditel z ceho zaplatit, takze Zastupitelstvo dava nesystemove penize i pro nej - v tom cervnu se to takhle schvalilo, jinak by ho reditel vyhodil.
Fifinka: A ještě mě docela štvou ty řeči o individuálním přístupu. To už jsem tu taky zmínila. Jak se může učitelka individuálně věnovat, když má ve třídě skoro 30 dětí, z toho 2 - 3 dyslektiky, dysgrafiky nebo dyskalkuliky a jiné poruchy učení?
Když byla dcera ve 4. třídě, bylo jich těch 18. Libovala si třídní i my, rodiče. Fungovalo to bezvadně. Teď, co sloučili páťáky ze tří tříd na 2 to prostě tak dobře nejde. Strašně mě štve, že se na jedné straně pořád mluví o integraci dětí s jakýmkoliv postižením (jedno jestli je to vozíčkář či dyslektik), ale na druhou stranu existuje tabulka, že ve třídě může být až 30 dětí a pokud by se 60 dětí rozdělilo do tří tříd, škola nedostane na toho třetího kantora peníze. Podle tabulek to přece zvládnou dvě "úči" . A nic s tím nenaděláš.
Fifinka: Přesně. nemám ráda tyhle rady rodičům. Když budou klást otázku, kterou nelze fundovaně a stoprocentně zodpovědět, ale budou na otázce trvat (mají přece právo to vědět), může se stát, že dostanou "škatulku" rýpalů a stálých nespokojenců. Jak na tom pak asi bude jejich dítě, si snadno domyslíme. A jak jsi správně řekla, ne každý má možnost dát dítě jinam. Musí do té, která je v místě a mohlo by mít problémy. A pak do toho jdi. S botama bych to rozhodně nesrovnávala. Boty většinou nepotřebuješ akutně hned a tak to odložíš a zajedeš si třeba za týden, měsíc jinam. Když máš školu jednu daleko široko, musíš tam dítě dát ať chceš nebo ne a rozhodně žádný rodič nechce dítěti způsobit potíže ještě před tím, než tam začne vůbec chodit. Teorie je hezká, ale praxe je zcela jiná. To paní Breníkové zřejmě ušlo. Vůbec mi připadá hodně jako pedagog - teoretik.
peguša: souhlas ! Da se neco predpokladat, muze mit clovek stesti, ale jasne to v dobe zapisu nebyva. Nase lonska ucitelka rikala, ze by je mela rada dal - byl to bezva kolektiv, hodne je stmelila, ale sla do te prvni. Oni dostali stejne jako u Vas - pani ucitelku z nynejsi 5.tridy. Loni byly 2 tridy ctvrte a reditel je spojil, cili takhle ucitelka zbyla a sla ucit do treti.
marketa.brenikova: Není to problém jen malého města. Bydlíme v Praze a taky jsme dopředu nevěděli, kdo bude dceru učit. Už jsem tu někde zmínila, že tu paní učitelku, kterou má mladší dcera v první třídě, měla do loňska ta starší. Bylo jich v době zápisu 18, ale nikdo dopředu nevěděl, jestli ještě někdo odejde a nebo naopak přijde. Čtvrté třídy tak loni byly 3. Jelikož se dvě děti z té naší hodlaly odstěhovat, předpokládali jsme, že se třída rozpadne a "naše" učitelka dostane prvňáčky. Tudíž jsme u zápisu požádali zrovna o tu konkrétní paní učitelku a měli jsme štěstí. Ale v době zápisu opravdu nikdo nevěděl, koho mladší v první třídě bude mít. Pokud by totiž u starší dcery ve třídě někdo přibyl a bylo by jich alespoň 18, zůstala by jim paní učitelka i v páté třídě a malá by měla někoho jiného. Jelikož se to nestalo, rozdělili třídu do dvou zbývajících, kde jich je teď 29 a 30. Takže si skutečně nedovedu představit, jak by mi někdo mohl fundovaně odpovědět v lednu, když neví, kolik dětí v září v té které třídě bude. Myslím, že ve většině škol se tohle řeší aktuálně 1 - 2 týdny před začátkem školního roku a ne v lednu.
já jsem se před školou uměla pouze podepsat jménem, ale to jen proto, že jsem věděla, jak to má vypadat. Číst mně naučila až učitelka ve škole, zvládnout se to dalo. Na obtíž byl akorát jeden spolužák, co to uměl, nudil se a moc vyrušoval. Co se dcery týče-jde letos k zápisu, raději ji číst a psát neučím, aby také nebyla z těch, co se budou ve škole nudit a otravovat ostatní. Myslím, že jí nemá co utéct...
A jestli slabikování, nebo ta druhá varianta-je mi to ukradené, hlavně, že se bude umět prolouskat článkem a dojde ke čtení plynulému.
marketa.brenikova: nemyslim, ze bych mela problem porozumet Vasemu textu. MMCH, odkaz na Vas clanek putuje po netu a vsude tomu rozumeji stejne jako ja :-)
"Vždy jde zařídit, abychom se s paní učitelkou poznali před přihlášením dítěte do školy. Není-li paní učitelka známa, nemusíme zajíce v pytli přeci kupovat. Rozhodnutí je na nás."
Tohle leckdy v praxi nefunguje a rodice, i kdyz se budou snazit sebevic toho zajice v pytli koupej.
Dneska brzy k ranu se na webu naseho mesta objevilo toto: - tomu ja rikam praxe:
Dneska z webu naseho mesta:
Článek pana ředitele ZŠ a pana Novaka v mistnim casopise 12/2005 mě přiměl položit si několik otázek a přidat se do diskuze.
1.jak je možné,že odcházejí ze školy dobří kantoři?
2.jak je možné,že už 3 roky jsme svědky masivního
ochodu dětí do škol v jinem meste?
3.jak je možné,že toto dopustí rada školy a včas
se tímto problémem nezabývala i školská komise?
4.jak je možné,že někteří funkcionáři Zastupitel-
stva a Rady města své děti přehlásili do škol v jinem meste?
ZKUSME SI BEZ EMOCÍ ODPOVĚDĚT NA TYTO OTÁZKY.
Vše začíná u neuvážených a špatně vypsaných konkurzů.Uvažme,že odborné vzdělání pedagoga v dnešní době nestačí jen na to být dobrým manaže-rem(ředitelem školy)Ekonomika školy,stmelení kolektivu učitelů a otevřená diskuze se zákazníky
tj.rodiči žáků vyžaduje velkou psychickou zátěž a
značné vůdcovské umění představitele školy.Záro-
veň musí být nadán uměním stmelovat různorodé po-
žadavky aktérů slušně vedené diskuze ze strany
rodičů,ale i kantorů.V opačném případě se škola
stane rozkolísanou veličinou po straně morální,
množí se různá podezření.Ti,kteří nejsou ochotni
v takovém prostředí učit,nebo být zákazníkem školy,odcházejí za svým lepším.To ovšem v koneč-ném důsledku spustí lavinu smrtící- a to ekono-mickou.Jak tedy ze současné situace ven?Něco je
špatně!Vyměňme rodiče dětí,to asi nebude ono.Tak
z druhé strany:když se na selském dvoře zvětšoval
nepořádek a hádali se čeledíni s děvečkami i kočími,statkář vyhodil šafáře a hledal nového.Tak
to zkuste taky tak.
S pozdravem Vasek Vomacka.
Z prispevku nsatvaneho rodice je videt, ze ja tedy v nasem meste kupuji v pytli ucitelku, reditele, jeho vymysly o koncepci skoly - celkove vzato vlastne vsechno, co se skolou souvisi. Dokonce snad budu nucena volit komunisty, nebot pravice svym volicum nenasloucha.