S požitkem nasáváte vůni novoty, jste to vy, kdo má právo „první noci“ a zanechá první otisk. Nové věci k tomu přímo vyzývají: jsou krásně naleštěné, svůdně hladké, mají velké kouzlo. A je jedno, jestli jde o auto, kozačky, hodinky nebo lyže. Akorát právě za to kouzlo platíte, občas docela dost a zbytečně – každý z nás jistě někdy vyhodil peníze za něco nového, jen aby uplatil svoje ego.

Na druhou stranu má smysl pořídit si věc, která zlepší kvalitu vašeho života. Nemusí být nová, může být klidně použitá, opravená a zrenovovaná. Aspoň pro lyže to platí stoprocentně. Čili: nemusíte si kupovat nové lyže, abyste si dobře zalyžovali. K tomu vám stačí použité.

Nové neznamená automaticky nejlepší

Někdo vystačí s lyžemi z půjčovny, jiný touží po vlastních – třeba proto, že nerad plánuje a chce mít možnost kdykoliv sednout do auta a zajet si na víkend na hory. Jestli patříte do druhé skupiny, máte omezený rozpočet a nechcete se spokojit s levnými novými lyžemi, nabízí se jednouché řešení – pořiďte si kvalitní a použité. Máte obavu? To vážně nemusíte.

Kategorie bazarových lyží je velmi široká. Zahrnuje průměrné kousky i špičkové modely, které si pořídili nároční lyžaři a po pár jízdách je odložili jako nevyhovující. Anebo může jít o lyže, které během sezóny testovali profesionální sportovci. Věřte, že jich obvykle vystřídají pěknou řádku. Pokud si pro lyže zajdete k prověřenému prodejci, jako je třeba Happy Sport, zjistíte, že drahý značkový model, který je v nabídce za polovinu své původní ceny (a možná ještě méně), strávil na alpských sjezdovkách sotva jeden nebo dva víkendy.

S lyžemi je to jako s autem: z prodejny si ho odvážíte jako nové, ale ledva zaparkujete doma před garáží, už je z vás majitel ojetého vozu – byť má vůz na tachometru sotva pár kilometrů. Kdybyste ho pak odpoledne zavezli do autobazaru, byl by k mání za zlomek ceny, kterou jste ráno zaplatili. Přitom to pořád je to stejné auto, dobrá značka s kvalitní výbavou.

V hlavní roli servis

Asi největší mýtus týkající se bazarových lyží zní: použité je nekvalitní a laciné. Na kvalitu použitých lyží – potažmo bezpečnou jízdu a lyžařský zážitek, protože to je to, co od lyží chceme – nemá rozhodující vliv četnost jejich používání (nebo rok výroby), ale hlavně péče o ně. Tedy dobrý servis, který si s malými škrábanci a tupými hranami dokáže hravě poradit.

Samozřejmě z levného základního modelu sebelepší servisman superkus neudělá. Proto si správný prodejce použitých lyží vybírá už při nákupu. Například Happy Sportu, který se v tomto odvětví pohybuje už čtvrt století a udržuje si v něm pozici hráče číslo jedna, se osvědčuje nakupovat použité lyže ve švýcarských půjčovnách.

Proč zrovna tam? „Švýcaři servisují lyže na nejlepších strojích. Jsou tak přesné a výkonné, že jsme je nakoupili i do našeho servisního oddělení,“ říká Petra Křivánek. A jak dodává, že životnost lyží zásadně ovlivňuje broušení hran. Ruční bruska ostrouhá z hrany víc materiálu než stroj, který brousí a rovnoměrně a s chirurgickou přesností odebere jen to nejnutnější. Umožňuje tak lyži dobře fungovat až třikrát delší dobu.
Petr tedy doporučuje vybírat lyže u spolehlivého prodejce s kvalitním servisem a u každého modelu si zkontrolovat kromě hran i skluznici a celkové tvarování lyže. Jestli problematice sami nerozumíte a nechcete se spolehnout na doporučení obsluhu, sami si přizvěte odborníka.

Lyžujte ekologicky

Máte vybráno? Gratulujeme k úspěšnému nákupu! Dopřáli jste si radost, uspořili nějakou tu korunu, a přitom jste nezatížili svou ekologickou stopu. Pokud chcete v tomhle „udržitelném“ přístupu pokračovat, máme pro vás tipy na několik středisek, kam můžete jet nové lyže vyzkoušet. Jde o skiareály, které si uvědomují, že sjezdové lyžování není ze své podstaty zrovna ekologický sport, a snaží se to změnit. 

  • Jeďte na lyžovačku tramvají

Skiareál Ještěd (Česká republika)

Skiareál s 9 kilometry sjezdovek je rozdělený na dvě části propojené lanovkami, náročnější severní část uspokojí zkušenější lyžaře, v jižní se bude líbit těm rekreačním. Středisko je u nás jediný lyžařský areál, do kterého dojedete tramvají. A právě využití MHD namísto cesty autem je jedním z bodů areál doporučuje v ekologickém projektu eštědéle, který realizuje v rámci firemní společenské odpovědnosti. Lyžařům nabídne skidepoty, kam si liberečtí uloží lyžařskou výstroj, aby mohli dorazit na svah třeba rovnou z práce a měli tak po ruce všechno potřebné.
Skiareál se také zavazuje vysadit v liberecké části Vesec přesně tolik stromů, kolik jich vykácel a vykácí v souvislosti s novou sjezdovkou a návaznými úpravami. Půjde o dvacekt hektarů lesa. Už teď ale fungují další opatření, jako například minimální sekání sjezdovek během léta, třídění odpadu a cestování zaměstnanců hromadnou dopravu.

Více informací naleznete zde.

  • Svezte se lanovkou na solární pohon

SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental (Rakousko)

Tato oblast mezi tyrolskými vrcholy, z nichž nejvyšší je Hohe Salve (1800 metrů nad mořem) se označuje jako nejekologičtější lyžařský areál na světě. Od roku 1977 SkiWelt pohltil investice ve výši více než půl miliardy eur, ale nikdo nemůže popřít, že výsledek stojí za to. Veškerá elektrická energie potřebná pro provoz areálu s 284 kilometry sjezdovek a devadesáti moderními lanovkami totiž pochází z obnovitelných zdrojů. A hlavním heslem je efektivita.

Pětašedesát zdejších rolb je vybaveno GPS systémem na měření sněhu na sjezdovkách, takže stroje umí pokrýt každý úsek sjezdovky jen takovým množstvím sněhu, jaké je zapotřebí. Voda na zasněžování pochází z patnácti retenčních nádrží, které v létě plní hlavně tající sníh a dešťová voda.

Vlek Sonnenlift v Brixen im Thale pohání od roku 2008 výhradně solární energie. Jde o vůbec první sluncem poháněnou lanovku světa. Mnoho zdejších budov je vybaveno solárními panely. K vytápění se často používají pelety, k dispozici je tepelná elektrárna na biomasu anebo poslouží zbytkové teplo ze zasněžovacích zařízení.

Více informací naleznete zde.

  • Ke skipasu kupte strom

Thredbo (Austrálie)

Až skončí lyžařský sezóna v Evropě, můžete na ni plynule navázat u protinožců. Třeba v lyžařském středisku v australském Thredbo, kde na vás čekají nejdelší sjezdovky a také nejvýše položený lyžařský vlek kontinentu. Mimochodem, toto středisko založil v 50. letech minulého století Čech Antonín Šponar, který si vzal za vzor alpská centra. Navzdory tomu, že Thredbo bylo vyhlášeno nejlepším australským lyžařským střediskem, vzhledem k nadmořské výšce není sníh úplně jistý. Ale je tu armáda sněhových děl, která budou – stejně jako všechny ostatní hlavní aktivity související s provozem střediska – poháněna energií z obnovitelných zdrojů. Areál začal od letošního roku spolupracovat s firmami, které mu dopomůžou k naplnění tohoto cíle. 

V Thredbu mají v úmyslu snížit emise sněžných rolb a firemních aut a středisko už přešlo od plastových obalů k používání kompostovatelného nádobí i brček. V rámci koupě skipasu si také můžete koupit za čtyři dolary strom, který bude v oblasti vysazen. Vylepšíte si tak karmu a uhlíkovou stoupu současně.

Více informací naleznete zde.

Reklama