S výukou cizích jazyků se začíná na českých školách zbytečně brzy. Přibývá takzvaných dvojjazyčných tříd, ale chybějí vzdělaní učitelé, píše dnešní Mladá fronta Dnes.

Zatímco v zemích EU se děti začínají učit cizí jazyky v průměru mezi osmým a desátým rokem, v Česku rychle přibývá škol, které začínají s výukou angličtiny už v první třídě. A i druhý jazyk vyučují dříve, než musí. Jenže se začíná ukazovat, že to může být chyba.

„První jazyk je povinný od třetí třídy a druhý od sedmé. Ale ředitelé mohou rozhodnout, že s výukou začnou dřív," řekla listu mluvčí ministerstva školství Helena Müllerová. Zatímco zákon považuje „dvojjazyčné" třídy za výjimku, na ministerstvo každoročně dorazí desítky nových žádostí o povolení takové výuky. „Školám to povolujeme, ale na prvním stupni se nesmí učit v cizím jazyce čeština, dějepis a zeměpis," uvedla Müllerová.

Nový přístup českých škol má však výrazné úskalí - obrovský nedostatek kvalifikovaných „jazykářů". Potřebné vzdělání má jen třetina z nich. A třetina naopak nemá ani vysokou školu. „Udržet kvalifikované jazykáře je opravdu problém. Musíme hledat tak rok dopředu," sdělila ředitelka brněnské základní školy Bakalka Yveta Gašparcová.

Dětští psychologové přitom varují - učit malé děti cizí jazyk dříve může být riziko. Nekvalifikovaný učitel, který s dětmi „dře" gramatiku, tak může napáchat více škody než užitku.