Foto: Shutterstock
Tématu fyzického trestání se v posledním desetiletí věnovala celá řada odborné i laické veřejnosti. Jsou země, kde je i pohlavek považován za týrání dítěte, a naopak najdeme končiny, kde používají fyzickou bolest jako součást rituálního přerodu v dospělého jedince.
Čtete také: Pojídání spermatu starších i bungee jumping. Jak vypadá zkouška z dospělosti v jiných kulturách?
Jedním ze zmíněných odborníků publikujících o trestání dětí je psycholožka Pavla Koucká, jejíž článek na dané téma vyšel na serveru PSYCHOLOGIE.
PROČ NETRESTAT DĚTI FYZICKY
- Fyzické tresty jsou ponižující: Představte si například situaci, že se vašemu partnerovi nebude líbit to, jak se v určité situaci chováte. Budete považovat za adekvátní, když vás „fyzicky usměrní“? Bití a jiné trestání tohoto druhu je vždy útokem na důstojnost.
- Často se míjejí účinkem: Dítě může vnímat trest jako odpustek, a pak si klidně řekne třeba: „Těch pár pohlavků mi za to stojí.“ Čili v dlouhodobém hledisku tento trest nefunguje. Dítě se obává pouze bolesti, ale nepřemýšlí, PROČ jsou trestáni.
- Někdy dokonce zhoršují ochotu k nápravě: Bité dítě cítí strach, bolest. Často následuje naštvání, a chuť k nápravě klesá. Především ukazujete dítěti, že agrese a násilí je řešení.
- Narušují vztah k rodiči: Cítit důvěru a lásku k někomu, kdo nás pravidelně bije se dětské bazální důvěře může zdát nemožné.
- Ztíženo je dosažení vyšších stupňů morálního vývoje: Trestaný neuvažuje tak, co je a co není správné. Nebudují se v něm základní morální hodnoty. Učí se jen vyhýbat se trestům.
- Trestané děti v dospělosti často zase trestají své děti: Od svých výchovných autorit se naučily právě tomuto způsobu výchovy. Jindy se zase distancují, kategoricky odmítnou své dítě trestat. Říkají třeba: „Nechci být jako můj táta, nikdy své dítě neuhodím!“ Jenže neumějí vychovávat jinak, a dostávají se tak do potíží.
- Fyzické trestání snižuje vaši přirozenou (charismatickou) autoritu: Ve chvíli, kdy vybouchnete a uchýlíte se k výprasku dáváte vlastně najevo, že jste jako rodič se svými výchovnými prostředky zcela v koncích. A tak nezbývá než uplatnit právo silnějšího.
CO JE A CO NENÍ FYZICKÝ TREST
- Představte si situaci, kdy jdete se svým dítkem po ulici, telefonujete a dítě ve věku kolem dvou, až tří let vás kopne do holeně. Bez přemýšlení vám vylétne ruka a plesknete potomka po jeho ruce. Toto se nedá klasifikovat jako trest, je to podvědomá reakce a nelze jí zabránit.
- Slyšíte z dětského pokoje jekot. Vejde dovnitř a starší sourozenec klečí na krku toho mladšího. Evidentně ho dusí. Plácnete ho tedy s jasnou pobídnou: „PUSŤ!“ Ani tady se nejedná o trest. Přesto, že je to reakce vědomá, nikoliv podvědomá, jedná se o nejrychlejší způsob, jak potyčce mezi dětmi zamezit.
Kde je tedy hranice mezi adekvátním zásahem a fyzickým trestem? Se zajímavým pohledem na věc přišel i dětský psycholog Václav Mertin: „V mojí praxi se s tím často setkávám a musím s čísly z průzkumu souhlasit. Mnoho rodičů argumentuje tím, že ‚dítě má plínu, vždyť to ani necítí‘, dávat dítěti na zadek je naprosto běžné a společensky přijatelné. Rodiče mi často říkají – vy psychologové, vy z toho děláte drama, ono mu to neublíží, i já jsem jako dítě dostával na zadek, přežil jsem to a je ze mě normální dospělý. Já tento názor úplně nezastávám. Jistě, děti přežijí všechno – rozvody rodičů, někdy musí přežít i smrt vlastních rodičů. Ale my jako rodiče přece nechceme, aby to dítě přežilo. My se přece snažíme, aby bylo vše v nejlepším zájmu dítěte, aby vše, co děláme, mu prospívalo. A tohle přece není ve prospěch dítěte,“ uzavírá Mertin.
Psycholožka PhDr. Eva Labusová radí, jak předejít zlobení u dětí
- Zdůvodňujte svá rozhodnutí: Vždy dbejte na to, aby dítě dostatečně pochopilo, proč jedná špatně, případně proč mi něco nechcete dovolit.
- Učte dítě empatii k sobě i druhým: Pokud máte například problém s tím, že vaše dítě ubližuje jiným dětem, vysvětlete mu, co bolest způsobuje a dovolte vyjadřovat hněv a emoce jinou formou.
- Změňte prostředí a pozorujte: Pokud vypozorujete, jaké situace vedou ke zlobení, snažte se jim zamezit. Nepřejete si, aby dítě otevíralo například lékárnu? Zamkněte ji.
- Hledejte přijatelná řešení: Nechcete, aby dítě dělalo nepořádek v kuchyni? Vymezte mu prostor pro hraní, a navíc ho poučte o tom, že každý nepořádek je třeba si po sobě uklidit.
- Buďte dítěti příkladem: Zde více než kde jinde platí, že příklady táhnou.
- Občas slevte ze svých nároků: „Uklidíš si tedy pokojíček až ráno, když už jsi dnes tak unavený/á.“
- Nechte dítě pocítit důsledky nevhodného chování, ale využívejte k tomu jen bezpečných situací: Dítě přišlo z bazénu a zapomnělo si vymáchat plavky? Poučí se, až je příště najde v pytlíku zatuchlé.
- Dejte dítěti poznat, že některé situace nesnesou diskuse: Při přecházení silnice se vás musí držet za ruku, jde o život. A především vysvětlete důsledky.
- Ve vypjaté nebo náročné situaci buďte s dítětem: Najděte si čas je vyslechnout, zajímejte se o jeho pocity, mluvte o svých, a společně hledejte řešení.
- V situacích, které to dovolují, vyjednávejte: „Tak dobrá, ještě se sklouzneš na klouzačce, a jdeme domů!“ Poté ale jednoznačně trvejte na svém rozhodnutí a buďte důslední.
- Společně řešte kritické nebo sporné situace: Diskutujte s dětmi, dovolte jim, ať i ony vysloví své argumenty. Jasně určujte společná pravidla soužití. Zaveďte rituál rodinných porad.
- Myslete i na sebe: Občas si od dětí odpočiňte. Často se stane, že rodiči ujede ruka proto, že je celkově vyčerpaný a jedná se o impulzivní reakci. Dejte občas děti na hlídání a věnujte se jen sobě.
Zdroje: Web Psychologie, DVTV- rozhovor, Eva Labusová, Modrý koník,Naše zdravotnictví, odborný konzulant Bc. Ludmila Čechová - pedagog předškolního vzdělávání
Nový komentář
Komentáře
Nechte dítě pocítit důsledky nevhodného chování, ale využívejte k tomu jen bezpečných situací: Dítě přišlo z bazénu a zapomnělo si vymáchat plavky? Poučí se, až je příště najde v pytlíku zatuchlé. - to má být trest pro dítě? To je trest pro rodiče, který bude muset koupit místo zničených plavek nové.
No, hlavně jde o to, aby se tělesný tresty nevyměnily za psychotresty. Ona není domluva, jako domluva. A i když to ten rodič myslí dobře, tak může tomu dítěti víc ublížit, než kdyby mu dal na zadek.
To jsou divné příklady. Vůbec si nepředstavuju, že bych vešla do pokoje, a starší sourozenec klečel mladšímu na krku - a nevstal by okamžitě poté, co mě spatří, a netvářil by se provinile. Protože není hloupý a dobře ví, že se prát nemají. Že by dokonce dál klečel druhému na krku a já ho musela odtáhnout. To by teda ten fyzický trest zajisté obdržel. Totéž, kdyby mě potomek kopl, to by si taky za rámeček nedal. Ale oboje už mi přijde jako dost hraniční situace, které by vůbec neměly nastat.
Tresty jsou naprostý nesmysl. Děti jsou mnohem pohodovější, když nejsou trestaný.