Ta škola vznikla pár let po revoluci, je soukromá a má docela slušné renomé. Jenomže v poslední době se tam začaly dít věci. Paní ředitelka, budu jí říkat Šéfka, jako by se zbláznila. Jako by se rozhodla, že jen ona má pravdu, přestala naslouchat svým podřízeným a během pár měsíců tak víceméně donutila svého zástupce k rezignaci. Ale to sem teď nepatří.
V posledním roce se dostala do osobního sporu s jednou učitelkou, říkejme jí D. Ten spor byl opravdu velice osobní. Šéfka se rozešla (zatím nerozvedla) se svým mužem, který je synem D. Je tedy nad slunce jasné, že vztahy mezi oběma ženami se dostaly na bod mrazu.
A Šéfka (velice agilní žena) se rozhodla, že z titulu své funkce D. "zlikviduje". D. měla jen částečný úvazek a třídnictví (je sice už důchodkyně, ale velmi svěží a plná elánu). Před závěrečnou poradou rozhodla Šéfka, že D. odebere třídnictví a zároveň i hodiny, které D. ve své třídě učila (5). Učinila tak velmi nediplomaticky – sdělila D. své rozhodnutí 10 minut před
D. se to dověděla tedy později, než další aktérka tohoto příběhu, moje kamarádka N. Jí Šéfka už ráno sdělila, že převezme třídu po D. N. se sice trochu podivila, ale vědoma si důchodového věku D., domnívala se, že rozhodnutí učinila sama D. Ani neměla možnost s D. do porady mluvit.
Po poradě přišla bláhová a nevědoucí N. za D. a ptala se jí, zda si budou spolu moci o třídě popovídat (N. tam pouze několikrát suplovala). D. jí dost popuzeně vyjevila, jak se věci mají, a že ona to tak rozhodně nenechá. N. šla za Šéfkou, zda je to opravdu definitivní rozhodnutí a proč se tak děje. Dostalo se jí odpovědi: „Ano, máme (vedení) k tomu své důvody“. Tečka.
Další den se už neučilo, na hřišti školy probíhal sportovní den. D. shromáždila své studenty (terciány čili osmáky) a že budou sepisovat petici, aby byl zachován původní stav. Když mi N. líčila, jak si ten den připadala málem jako zločinec, jako by za vše mohla ona, a že jí připadalo, že je vlastně ta petice i proti ní, i když se v podstatě s dětmi příliš neznala, ani jsem se jí nedivila. Za Šéfkou přišli dokonce i rodiče pár dětí z té třídy. Šéfka vyrukovala s argumentem, že není myslitelné, aby třídními byli důchodci a „konec debat, na svém rozhodnutí trvám“.
Dá se vůbec něco dělat? A kdoví, možná bude po prázdninách všechno zase úplně jinak? (Tak to prý na té škole bývá). Co byste poradili N.?
Nový komentář
Komentáře
pajda: odbory na té škole nejsou, zástupce je spřízněnec Šéfky, ale jinak je vše, co jsi napsala moc podnětné DÍK
Pro N. bych měla jednu radu - nejít za šéfkou, ale buď za zástupkyní/zástupcem pro výuku nebo za výchovnou poradkyní a říci jim o svém problému. Ty totiž mohou navrhnout personální opatření a jsou i kompetentní promluvit ke třídě tak, aby N. zachránily reputaci, nehledě na to, že asi mají o celém případu podrobnější informace. A nebo se obrátit na odbory - došlo-li k vážnému kázeňskému opatření, musela o něm být odborová organizace infiormována.
na třídnictví není žádný nárok a jako důchodkyně tam D. pravděpodobně učila na smlouvu na dobu určitou - tzn., že k 1.září asi nenastoupí - elán či neelán. Jestli opravdu jde o jen o pomstu, to takhle neřeknu - totéž jsem řešila nedávno se svojí nejlepší kamarádkou: náhle odebrané třídnictví, přidělené mě - za podobných okolností, dokonce v mé nepřítomnosti. Já se na to vyptala vedení - a vyšlo najevo, že nebyly plněny povinnosti třídního. Kamarádku znám, vím, že by je splnila, jenže kdykoliv jí někdo něco vytkne, ona reaguje:"Já toho mám moc, já to nestíhám..." co udělá šéf? Odebere to, na co momentálně zaměstnanec nestačí a co má navíc - tedy placené funkce v první řadě. U nás bylo řešení jednoduché - po dohodě jsem dodělala resty v papírech a třídnictví vrátila zpátky. Já osobně bych nechala celou věc v klidu. Organizování petic a stížností mezi dětmi není zrovna slušné chování - nikdo z vás by neorganizoval petici mezi zákazníky svého zaměstnavatele jen kvůli tomu, že mu snížili prémie, a pokud ano, rychle by byl z místa pryč. A po prázdninách se opravdu může všechno změnit. Nemá-li N. kam jít, nemá ani šanci do toho šťourat. Řekla bych, že D. do toho hlavně neměla tahat žáky - kdyby byla opravdu tak "bez viny", nikdy by to neudělala!!!!!
Milé všechny od aninas po Susinu, vidím, že na to máte podobný názor jako já. N si to určitě přečte taky a co s tím udělá bude hlavně na ní.
ad Susina šuškanda a polopravdy jsou bohužel na té škole docela časté
Souhlas s aninas
, rozhodně bych doporučila, aby obě učitelky předstoupily před třídu a dětem to vysvětlily. je totiž důležité zamezit jakékoli šuškandě, polopravdám - to by uškodilo právě nejvíc těm dětem, které by si připadaly jak hlupáci, že jim nikdo nic neřekne. D. a N. jako učitelky určitě vědí, jak jsou děti na některé věci citlivé... Navíc děti to doma řeknou i rodičům - bylo by možné stanovisko D. a N. dát písemně každému žáku, aby to předal rodičům, aby i oni věděli, co se děje?? asi by bylo dobré obrátit se i na zřizovatele školy...moc držím palce, chápu, že to je o nervy...
Souhlasím s předchozími příspěvky, chování Šéfky je velice neprofesionální (bohužel není to jediný případ). Otázkou ale zůstává, jak by se Šéfka chovala k D. v případě, že by žádala řešení na "vyšších" místech a bylo jí dáno za pravdu. Třída by jí zůstala (pokud ovšem ten důchodový věk opravdu není v zákoně uveden jako nepřípustný pro třídnictví), ale stálo by to za to?
Souhlas s Aninas, jinak by mozna nebylo marne po te, co se mezi sebou dohodnou D. a N. zkusit jeste celkove zjistit, co si o tom mysli zbytek ucitelskeho sboru - podle mne kdyby se proti rozhodnuti sefky postavila vetsina ucitelskeho sboru s padnymi argumenty, tak s ni prece musi hnout....
Mila mirrea! Je zcela evidentni, ze jde o osobni mstu pani Sefky vuci sve podrizene-tchyni. V zasade bych tve kamaradce N. poradila asi tohle:
V kazdem pripade zajit za D. a popovidat si. Jestli jsou obe ucitelky, mel by prevazovat zajem o deti. A deti - zvlaste osmaci - nejsou zadni blbeckove. Bylo by dobre, aby si obe vysvetlily, ze za vzniklou situaci ani jedna nemuze. D. je tchyni pani Sefky -tudiz v nemilosti a pani N. ma prevzit ucitelovani po ni. Mely by obe svorne predstoupit pred tridu - pani D. rict svym zakum, ze je predava do pece pani N., protoze nekdo po ni tridu prevzit musi a tim u deti nevznikne odpor k pani N. Tohle myslim je docela dulezite pro deti.
Jina otazka je, jestli jednani pani Sefky neni treba v rozporu se zakonem, v rozporu se smlouvou a zda odchod pani D. je nutny, jak se k cele otazce stavi ucitelsky sbor a co lze podniknout za kroky u "nadrizenych" pani Sefky.