RHODE ISLAND – Silné parfémy, vůně a aroma mají větší vliv na ženskou psychiku a chování, než se dosud myslelo.
Američtí psychologové z Brownovy univerzity na Rhode Islandu rozdělili šedesát tři ženských studentek do dvou výzkumných skupin. První skupině těchto dívek a žen dali za úkol, aby na počítači hrály hry. Přitom jim ale neprozradili, že je systém počítače nastaven tak, aby adeptky nikdy nemohly vyhrát. Během jejich marného boje s počítači je odborníci vystavili působení rozličných vůní.
Po určité době byla děvčata zavřena ve třech různých místnostech a vyplňovala slovní test. V jedné místnosti byla stejná vůně jako v laboratoři s počítačovými hrami, ve druhé byla jiná vůně a ve třetí žádná. Dobrovolnice vyplňující test v místnosti se stejnou vůní měly s řešením testů nejméně problémů.

„Dívky vypracovávající test v místnosti se stejnou vůní dokázaly vyřešit i těžší problém, ale celkově první skupina vystavená agresivním počítačovým hrám dopadla při řešení testů špatně,“ hodnotila dívky profesorka psychologie Rachel Herzová.

Druhá skupina dobrovolnic nehrála hry, ale sledovala video v místnosti s určitou vůní. Tyto ženy dokázaly vyřešit slovní úlohu velmi rychle. Profesor Tim Jacob to vysvětlil následovně: „Centrum pro zpracování vůně leží v mozku hned vedle centra paměti. Podařilo se nám prokázat, že u žen existuje velmi silná vazba mezi reakcemi na vůni a zpracováváním zkušeností a emocí. Ženy častěji rozlišují vůně na příjemné a nesnesitelné a nemají rády prudké změny v intenzitě druhu aroma. Pokud je těmto změnám vystavíte, zhorší se jejich nálada a změní chování.“  

     
Reklama