Chronické žilní onemocnění je jedním z nejčastějších onemocnění dospělé populace. Jeho výskyt neustále narůstá. Ze statistických údajů vyplývá, že tímto onemocněním žil trpí každá druhá žena a každý čtvrtý muž. V létě se příznaky a pocity těžkých nohou mohou zhoršovat - horké počasí je pro žíly velkým zátěžovým testem. To potvrzuje i MUDr. Vlachovský, Ph.D. z kliniky VASCUMED: „V teple se křečové žíly ještě zvýrazní a zvětší, a připojí se i další příznaky – vedle otoků i pocit těžkých nohou, svědění nebo noční křeče a žilní bolesti. V létě se většina výkonů na žílách provádí pouze omezeně, a hodně pacientů má pocit, že k žilnímu odborníkovi nemá cenu chodit. Ale opak je pravdou, mnohdy jsou lepší termíny vyšetření právě v létě, díky čemuž se dá vše dobře naplánovat k případnému ošetření na podzim.“

Zároveň je léto vhodným obdobím i pro samotný zákrok. Zatímco klasické operace se prováděly (a provádí) většinou pouze v chladnějších měsících, tzv. miniinvazivní zákroky (laser, radiofrekvence, žilní lepidlo) můžete podstoupit v průběhu celého roku. „V létě jsou jistě lépe dostupné termíny, hodně profesí má právě v létě volněji a čas lze využít k ošetření a rekonvalescenci v řádu dnů. Metoda žilního lepidla dokonce nevyžaduje nošení kompresních punčoch,“ pokračuje lékař.

10 tipů pro krásné nohy bez „křečáků“

Chcete-li si užít léto bez starostí, máme pro vás několik tipů, jak o své nožky pečovat a dosáhnout tak požadovaného cíle – úlevy od příznaků – a mít krásné a opálené nohy, pokud možno bez křečových žil…

  1. Pohybujte nohama při všech příležitostech. Pokud v zaměstnání dlouho stojíte či sedíte, dělejte krátké přestávky, choďte nebo provádějte nohama krouživé pohyby. Krátké procházky při dlouhých cestách automobilem, vlakem či letadlem prospívají krevnímu oběhu a jsou snadnou cestou, jak bojovat proti nepříjemným pocitům v oblasti dolních končetin.
  2. Vyberte si vhodný sport. Chůze je nejvíce prospěšné cvičení pro žilní oběh, pokud je ovšem provozována pravidelně a v patřičné obuvi. Gymnastické cviky, jízda na kole, tanec či plavání usnadňují lepší regeneraci a nohám ulevují. Posilování svalové pumpy hraje důležitou roli v prevenci i léčbě žilního onemocnění.
  3. Vyvarujte se přímého působení tepla, které způsobuje rozšíření žil. Z tohoto důvodu byste se měli vyhýbat vystavení slunci, používání horkých depilačních vosků, systémům podlažního vytápění, horkým koupelím a sauně.
  4. Dávejte přednost nižším teplotám. Osprchování nohou studenou vodou na konci koupele povzbuzuje žilní funkci a zmenšuje v nohou pocit těžkosti a bolest.
  5. Předcházejte zácpě a nadváze. Strava s vysokým obsahem vlákniny, dostatečný příjem tekutin (minimálně 1,5 litru vody denně) a omezený příjem nasycených tuků (máslo, tučné maso) působí proti dvěma činitelům zodpovědným za zvýšený žilní tlak – zácpě a nadváze.
  6. Zapomeňte na strečové oblečení a vysoké podpatky. Ale pozor, ani balerínky nejsou nejvhodnější. Ideální je podpatek 3 cm vysoký (a už víte, jak doma vysvětlit, že potřebujete nové botky).
  7. Nechte se namasírovat. Začněte u chodidel a pokračujte vzhůru na stehna. Pokud není nikdo nablízku, ulevit svým nohám můžete sama.
  8. Komprese je stále in. Zatímco naši prarodiče se museli spoléhat na obinadla, my si můžeme vybrat z různých kompresních pomůcek. Předepsat je přitom může i lékař, který vám současně poradí s výběrem.
  9. Už při prvních příznacích (nohy jako z olova, otékání) si naplánujte návštěvu u praktického lékaře. Ten vás případně pošle na další vyšetření, ten vám může doporučit a případně předepsat léky (venofarmaka zlepšující zdraví žil) a poradí se změnou denního režimu.
  10. Využijte moderní technologie. Na internetu se podívejte např. na stránku zilniporadna.cz, pokud dáváte přednost aplikacím, pomůže vám aplikace „Bolí Vás nohy?“.

Více na ZILNIPORADNA.CZ

Reklama