Má fotografickou paměť. Rozsah jeho myšlení je zdaleka dál, než tomu bývá u dětí jeho věku. Slovní zásobou převálcuje i dospělého, ale také je ukrutně zlobivý a těžko zvladatelný...
„Pojď sem, ty malý nezbedo,“ povídám, „jak se jmenuješ?“
„Jeřdno,“ odpověděl.
„A ty se jmenuješ jak?“
„Já jsem Míša.“
„To je blbý jméno,“ vyhodnotil.
„No já jsem vlastně Michaela, líbí se ti tohle jméno víc?“
„Jo, to je lepší. Míň to vypadá jako křeček.“
„Prosím vás, nezlobte se na něj, je to hrozný kecka… paní doktorky se minulý týden zeptal, jestli se pod nosem holí, myslela jsem, že ho snad zabiju.“
Raději deset méně nadaných dětí
Narodil se v březnu 2003 ve znamení Ryb.
Do školky malý Ondra dlouho nechodil
Alena záhy otěhotněla s Lukáškem, takže zůstala doma.
„Stejně to pro něho bylo vysvobození. Nebyl den, aby si na něho nestěžovali. Že neposlouchá, že neuklízí, že je stále duchem nepřítomný, že diskutuje a podobně. O jídle řekl, že je hnusné a že paní kuchařka schválně vaří špatně, aby jí dobré věci zbyly domů. Paní učitelky se zeptal, jestli má sama děti, když odpověděla ano, řekl, že se teda moc diví – je to darebák. Na druhou stranu je Ondra neuvěřitelně pokrokový, inteligentní a zajímá se o věci, které nepřísluší jeho věku. Kombinuje jako dospělý člověk, leckdy lépe,“ vypráví.
Ondra podle ní ve svých necelých šesti letech plynule čte i píše. „Učil se to sám, jen chodil a ptal se. Hraje si tím, že se například naučil jména všech ptáků ze třísetstránkového atlasu. Teď se učí houby a historická letadla,“ říká Alena.
„To dítě je na jednu stranu geniální a na tu druhou je na zabití. Neposlechne normálně. Chce důvod pro všechno, co po něm chcete, pak sám hodnotí, jestli je to třeba. O všem se mnou diskutuje, dává mi návrhy na řešení, je to někdy současně legrace a současně nálož. Připadáme si někdy jako ve sněmovně,“ pokračuje.
Ondra hraje šachy, překrásně maluje, hraje na klavír, umí mariáš i poker a sudoku už ho prý nebaví. Zajímá se o vesmír, o historii… prakticky se podle Aleny zajímá úplně o všechno, i o politiku…
„Vím, že to není docela normální dítě, a také po rozhovoru s psycholožkou a po několikerých testech jsme se rozhodli, že nebude chodit do normální školy. Ondřej půjde do školy pro nadané děti, kde dostane individuální péči. Jsme v jednání s několika organizacemi, které se zabývají výukou nadaných dětí, a všechny, které jsme prozatím navštívili, jsou v Praze. Máme ještě čas, a tak přemýšlíme i o stěhování,“ dodává matka.
Šachy hraje jako bůh
Chtěla jsem si Ondru trošku vyzkoušet a napadly mě ty šachy. Znám pravidla, ale hraju asi tak dobře, že by mě porazila i průměrně chytrá želva. Hra trvala šest minut. Poté, co jsem rafinovaně obětovala několik pěšců a věž, jsem přišla o oba koně.
„Chceš jednoho koně půjčit?“ zeptal se ten malý hnidopich.
„Ne, děkuju, zvládnu to i s královnou.“
„Tak to asi těžko, leda bys měla dvě,“ pravil a zchvátil mi stěžejní a jednu z posledních zužitkovatelných figurek.
„Jsi milý chlapec.“
„Šach-mat!“ zamrkal hnědýma, zlomyslnýma očičkama a usmíval se.
„Spáchám sebevraždu, než bych se nechala zajmout nepřítelem,“ povídám za svého krále a zinscenovala jsem harakiri s černou dřevěnou figurkou.
Ondra se tomu srdečně smál a paní Alena taky.
„Nic si z toho nedělejte, mě už to taky nebaví s ním hrát. Manžel ho párkrát porazil. Všechny jeho tahy si pak zapamatoval a hrál jako on,“ dodává.
Čím bys chtěl, Ondro, být?
Nevím...
Proč tyhle tvoje rybičky mohou pod vodou žít a my ne?
Stačí jim málo kyslíku. Ryba nasaje vodu pusou a ta jede kolem žaber, vidíš? Pak je tam taková malá záclona a tam si vezme vzduch, kterej byl v té vodě. Chápeš?
Ondro, mohly by žít na Marsu?
Ne, protože tam je moc oxidu uhličitýho a je tam padesát pod nulou, je tam moc prachu, nestálá atmosféra, skleníkový efekt a prachový bouře. Voda tam není, jenom led a sněží. Dřív to bylo jiný…
Kdy dřív?!
Prostě před tím, než se rozdělil…
Který politik je ti sympatický?
Klaus.
Proč?
Protože je chytrej a nebojí se.
A kterého nemáš rád?
Toho tlustýho, co se potí a pořád kouká nahoru.
A byl lepší Bush, nebo Obama?
Obama.
Proč?
Protože se nechce s druhýma prát.
Co myslíš, že chtějí naši poslanci?
Peníze.
No a co myslíš, že by měli udělat, nebo kdo by měl ve sněmovně být?
Bohatý lidi.
Proč?
Protože ty už tolik nechtějí peníze.
A víš, jak vznikla Země?
Z lišejníků.
Mám obrázek ve svý hlavě a na něj se podívám.
Naprosto chápu, že tenhle kluk by v normální škole možná měl výrazný problém. Nakonec jsem se ho zeptala, jestli si vzpomene, na co jsem se ho zeptala jako první.
„Jak se jmenuju a pak jsi řekla, jak ty. Jmenuješ se jako můj křeček. Do kafe sis dala tři kostky a pak ještě jednu, hrabala jsi v tý tašce a dala jsi mámě vizitku kvůli fotkám, je žlutá, brácha ti vzal telefon a máma mu ho vzala, pak ses ptala, v jakým jsem narozenej znamení, pak…
Neuvěřitelné, už bych si možná tak do detailu ani nevzpomněla… že by jedno z indigových dětí? Psali jsme o nich ZDE.
Nový komentář
Komentáře
Tak nevím,ale já se dočetla,že malý Ondra toto sice řekl.Ale už se tam nepíše,že to paní doktorce říká při každé návštěvě.Že každý den opakuje kuchařce,že vaří špatně atd.Stalo seto a já předpokládám,že maminka mu vysvětlila,že se to neříká.A proč.Tady se o tom píše,podle mého pro představu co z dětí také může vyletět.
Můj syn taky jednou řekl paní učitelce "drž hubu".okolnosti už jsem se nedopátrala.ale paní učitelka si to líbit nenechala a já mu to taky vysvětlila,takže už tento problém nenastal.
Zdá se mi,že tahle maminka neí taková jakou roli jí tady přisuzujete.Udělaly jste z ní línou flegmatickou matku,která se opájí výjimečností svého dítěte.Pochybuju,že to tak je.To by nám o takové ženštině Míša nepsala článek.Tak se zamyslete nad svými soudy.A ty co mají děti si sáhněte do svědomí.Zda se vám to opravdu nikdy nestalo.
karym: shb: Svým chováním ten kluk zákonitě jednoho krásného dne narazí, pokud ho teda nebudou rodiče držet někde v izolaci...a nenarazí proto, že je geniální, nadprůměrný a výjimečný, ale protože ho vychovávají jako člověka, který si může dovolit víc než ostatní a nemusí o svém chování vůči okolí přemýšlet. Takže já doporučuji rodičům změnit co nejdříve přístup. Rozvíjet jeho schopnosti a radit se s odborníky je jedna věc, rezignovat na výchovu ke slušnému chování, protože génius si přece může dovolit cokoliv, to je věc druhá. A pokud je podle vašich slov v šesti letech příliš brzy na to, aby kluk pobral co je a není správné/slušné/taktní (což si nemyslím, protože si celkem dobře pamatuju, co jsem v tomto věku byla schopna pobrat já), tak je i příliš brzy na ukvapené závěry o jeho genialitě. Obzvlášť na základě jednoho rozhovoru, který mi místy nepříjemně připomíná pořad TV Nova plný papouškujících juniorů - Neviňátka.
Meander: chtěl - nechtěl - musíme brát to, co jsme si stvořili. A člověk, který nechce dítě z obavy že bude moc chytré nebo naopak tupoučké je případ pro psychiatra. Naše debata se ubírá podivným směrem. Je to slovíčkaření o nepodstatném. Rodiče to s Ondrou nebudou mít lehké. Budou muset jeho schopnosti rozvíjet správným směrem, což znamená se přestěhovat kvůli škole pro nadané děti. V normální škole nemá šanci na přežití. Co se týká hyperaktivity musí být člověk hodně velký psycholog, aby ho zvládl. Nezávidím...
karym: Viz př. 121
Nyotaimori: "pravděpodobně proto, že jejich dítě nemá šanci této úrovně dosáhnou." Tvůj problém že nechceš dítě tu nikdo neřeší. Pokud někdo napíše "jejich dítě" tak snad myslí dítě které se asi VYSKYTUJE U NĚKOHO! - asi u těch co závidí je myšleno pisatelkou, že?
shb: Pětileté dítě JE schopno poznat, kdy se chová netaktně. Ale jen tehdy, když je k tomu vedeno. U hyperaktivních dětí to není snadné. Pokud si ale jeho rodiče nedají pozor, vyroste jim spratek s dobrou pamětí, ale s uplatněním to nebude žádná sláva. V dnešní době je potřeba spíš schopnost práce v týmu, doba osamělých vědců skončila. Přeji Ondrovi, aby své schopnosti rozvíjel a aby je uměl i tvůrčím způsobem použít. Paměť je na nic, když chybí kreativita. Neříkám, že Ondra není kreativní, z článku to poznat nelze, tedy já to nepoznám.
ano, právě! Nejde tu o závist dítěte jako osoby, ale o jeho vlastnost, o to jaké je!
Canadian, Nyotaimori: shb přeci nepíše že někomu závidíš dítě! Spíš že závidíš jeho schopnosti. Nicméně je to její názor, ne můj. Tento chlapec má zjevně nadprůměrné IQ a také je na druhou stranu hyperaktivní, což znamená těžko zvladatelný. Na takové děti neplatí příkazy a tvrdá výchova a v normální škole by byl chudák, jako každé jiné dítě, co trochu vybočuje z řady.
shb: narknout mne, ze nekomu zavidim dite je jako narknout cikana, ze nekomu zavidi praci
shb 119 -
shb: 119 - Ty si vážně myslíš, že někdo by dobrovolně takový dítě chtěl?
...zároveň se zde nabízí polemika co 5-letému dítěti lze vysvětlit aby to chápalo vaší optikou- tedy pohledem dospělého- a to se nebojím tvrdit, že i 3 leté dítě chápe všechno- co se týká rozumu- věcí jak fungujou a co jsou- opět- sem nepatří ani takt ani kalkul ani jiné behaviorální konstrukty
takže znova fakta: je to 5 LETÉ dítě! nemá šanci byť by byl sebeinteligentnější kalkulovat či chápat takt, je pravdomluvný a zvídavý a bystrý, a z většiny těch vašich příspěvků čiší jak závist, tak to, že prostě někteří nejsou schopni jeho výraznost pobrat (pravděpodobně proto, že jejich dítě nemá šanci této úrovně dosáhnou, že áno- tohle už je moje doměnka)
a pro mámu- jestli si to čte: Najděte pro syna vhodné umístění- kolektiv ne-řadových dětí, nebo existuje i riziko, že své kvality postupem času ztratí, jelikož (obzvlášť dětský) kolektiv dokáže být pěkně hustý a zlý, což by u něj (ryba) mělo za následek uzavření se do sebe a ztrátu sebevědomí - hodně štěstí v životě!
aninas: jenze i spontanni dite ma tusit, kdy je vhodne drzet tlamu a ze se ponekud neslusi obtezovat cizi lidi tak dlouho, dokud nebudou ochotni komunikovat.
(Krom faktu, ze na tyhle spratecky mam vrozenou alergii, tak to, co jsem si cetla proste 5ti letemu diteti nevysvetlis.)
psycho: povedlo. Jen nekterti lide jsou trochu prilis a to ja se zas nezdraham jim ukazat, kde maji pastvu
s podobnym ditetem jsem jednou musela sdilet spolecny prostor. Ty dve hodiny byly naprosto k nepreziti a kdyby se to melo nekdy opakovat, tak tomu vcas zamezim
cicinka: cte to zcela urcite, kdyz byla Misa u nich a delala reportaz o Ondrovi. Urcite ji Misa rekla, kdy a kde ten clanecek vyjde.
Pani Aleno, nic si nedelejte z nekterych reakci.
Canadian: Ale nějak se to nepovedlo, to vštěpování, že.
aninas: Já si myslím, že ten chlapeček moc dobře ví, jak lidi šokovat. A pořádně si to užívá. Šestileté dítě už moc dobře ví jak ublížit nebo vytočit.
Když komentoval lékařku, tak si možná neuvědomil, že jí to může být velmi nepříjemné, ale říct o kuchařce, že si odnáší jídlo domů považuji za dost drsné. On moc dobře ví, co říká.
Jeho maminka se mu určitě hodně věnuje, ale je otázka, nakolik dbá právě na takové to "slušné chování". Nejde přece o to, aby nebyl spontánní, ale o to, aby lidem neubližoval. Nicméně možná v článku chybí právě ta úporná snaha jeho matky o usměrnění. Míša prostě nepsala o tom, jak mu maminka tisíckrát domlouvala, že to nebo ono není vhodné říkat.
Mám doma hodně náročné čtyřleté dítě, které mele bez přestávek, trpí záchvaty vzteku a vůbec je obtížné ho usměrnit. Nicméně ví, že nálepky se po nábytku nelepí a taky ví, že než si začne stavět domeček z nábytku, tak se má zeptat a postupně se učí ovládat své emoce. Ale když k nám přijde někdo cizí, tak se zcela stoprocentně semele něco "nevychovaného". I na to lepení nálepek jednou došlo, když mu je jakási návštěva darovala. Tak se mu líbily, že polepil dveře od koupelny. Jedovaté komentáře naštěstí neprovozuje, ale zato bojujeme s jiným nešvarem a leckdo, kdo nás vidí malou chvíli si musí myslet, že na výchovu kašlu.
Jupíí: Uvažuješ přesně jako ta učitelka ,o které jsem psala na lásce.Ta nepřímo obvinila mého syna také z takové nějaké vyčůranosti.Ačkoli já vím,že v tomto případě toho není schopen.Nebo,že v té chvíli určitě uvažoval s dětskou upřímností(ačkoli je mu 12 let).
Takže jsi obvinila 5 leté dítě z pěkně vyčůraného kalkulu.Dost dobré.Co takhle ho někam zavřít,nějaké nápravné zařízení?Aby se tedy naučil ty správná pravidla,jak je tady spousta lidí sepsala.
Chudák mamka,doufám,že to nečte.
aninas: spíš opakoval, to co doma slyšel
. a naučil se tuhle metodu používat pravidelně - měla úspěch a způsobil rozruch.