1) Buďte šťastná

Duše a tělo jsou spojené nádoby. Je už dávno prokázáno, že jedna druhou velmi ovlivňuje, a lékaři s pojmem psychosomatika (psyché – duše, soma – tělo) běžené pracují. Není proto divu, že pozitivní smýšlení a život s minimem stresu prospívá i vývoji miminka v maminčině bříšku. Pokud je ona šťastná, dodává endorfiny také svému nenarozenému děťátku. A naopak, pokud je v nepohodě, dostává plod dávky stresového hormonu kortizolu, což dělá potíže při vývoji mozku a nezřídka způsobuje nižší porodní váhu nebo předčasný porod. Samozřejmě nelze žít neustále s úsměvem od ucha k uchu. Občasný stres nebo hádka s partnerem miminku neuškodí. Naopak, pomáhá mu připravit se na život mimo matčinu dělohu, kde také nebude vše růžové. Ale odborníci na prenatální období radí maminkám, aby svému miminku poté vždy přece jen vysvětlily, že jeho se momentální napjatá atmosféra netýká, a ony se na ně těší.

2) Povídejte si s ním

Experti na vývoj před narozením radí povídat si s miminkem už ve chvíli, kdy je ještě vaší součástí. A to i přes to, že vědkyně Marisa López-Teijón, držitelka Nobelovy ceny za medicínu v oblasti porodnictví za objev schopnosti plodu naslouchat, mýtus promlouvání k těhotenskému bříšku nedávno zbořila. Spolu se svým týmem přišla s objevem, že miminka vnímají jen zvuky přinášené ne přes břišní stěnu, ale skrz matčinu vaginu. A nejvíce prý reagují na Bachovu hudbu. Vy se ale nenechte odradit! I kdyby vás děťátko neslyšelo, pozitivně funguje už jen to, že na ně právě myslíte a vysíláte mu tak pozitivní energii.

3) Jezte správně

Pověra, že v těhotenství je třeba jíst za dva, je naštěstí už dávno vyvrácená. Přejídání se a přílišné přibývání na váze má na miminko naopak negativní vliv. Obézním ženám v radostném očekávání navíc mnohem častěji hrozí vysoký krevní tlak nebo cukrovka. A to i ta těhotenská, která ubližuje nejen mamince, ale také jejímu nenarozenému potomkovi. Může u něj zapříčinit nadměrnou aktivitu slinivky, což má za následek mimo jiné nárůst tukové tkáně a kromě jiného i zvýšené riziko obezity po narození. Zdravý jídelníček je tedy zásadní.

4) Dopřejte mu rozmanité chutě

Miminko už v děloze prostřednictvím plodové vody vnímá, co si jeho maminka dopřála k snědku. A tak postupně poznává a zvyká si na různé chutě. Bylo by tedy chybou zhýčkat ho výhradně tou sladkou.

5) Vitaminy jsou důležité

Ne, není nutné běžet hned po pozitivním těhotenském testu do lékárny pro speciální multivitaminové tabletky. Výjimkou je snad jen kyselina listová, kterou podle lékařů není možné přijmout v dostatečné míře běžnou stravou. K užívání v tabletkách ji doporučují proto, že je důležitou prevencí defektů neurální trubice u dítěte. Důležitý je také dostatečný přísun vápníku, který získáte například z mléčných výrobků. A neobejdete se ani bez zvýšeného přísunu železa (hovězí maso, luštěniny). Mezi další potřebné vitaminy a minerály patří hořčík, jód, zinek, vitaminy B, C, D nebo omega 3 mastné kyseliny.

6) Dopřejte si probiotika

Laktobacily neboli probiotické bakterie podávané ve zvýšené míře zhruba poslední měsíc těhotenství mají dobrý vliv nejen na nastávající maminku (chrání proti kvasinkových infekcím a gynekologickým zánětům, zlepšují trávení, zmírňují plynatost atd.), ale také na nenarozené miminko. Snižují u něj pravděpodobnost výskytu alergií a zlepšují i jeho střevní mikroflóru, takže je pravděpodobné, že nebude po narození tolik trpět na bolesti bříška.

7) Dýchejte!

Správné dýchání je nezbytné nejen při porodu, kdy vám uleví od bolestí. Důležité je hlavně proto, abyste miminko dostatečně zásobila kyslíkem. A to nejen při jeho složitém příchodu na svět, ale už mnohem dřív - po celé těhotenství. Takže hluboký nádech a výdech a hezky pravidelně! Jen tak se může nový život v děloze správně vyvíjet. Naprosto ideální jsou také procházky na čerstvém vzduchu.

Čtěte také:

Reklama