Proč toužíme po cukru?

Sacharidy stimulují uvolňování serotoninu, chemické látky, která může za to, že se cítíme dobře.

Cukr také uvolňuje endorfiny, které nás uklidňují a nabízejí nám přirozené „povznesení“, jak říká registrovaná dietoložka a výživová poradkyně Susan Moores.

Tělo samozřejmě přísun sacharidů vyžaduje. Sacharidy se ale dají přijímat i v jiných formách, než jsou rychlé cukry obsažené ve sladkém. Tělo je získává například z celozrnných výrobků, ovoce a zeleniny, které obsahují navíc vlákninu a živiny, které vaše tělo taktéž potřebuje.

Pokud tedy jako rychlou svačinku zvolíte sladkou tyčinku, zajistíte tím pouze přísun rychlých cukrů (a skoro žádné bílkoviny nebo tuky) a tělu dodáte pouze krátkodobou energetickou podporu. Za chvíli pocítíte hlad, doprovázený další touhou po sladkém.  

Příliš cukru škodí

Podle americké kardiologické asociace (AHA) k hlavním zdrojům přidaných cukrů patří slazené nápoje (běžné nealkoholické nápoje, slazený čaj a káva, energetické nápoje a ovocné nápoje), cukrovinky, zákusky a sladké pochutiny (dorty, sušenky, koláče). Menší množství pak pocházejí z mléčných dezertů a mléčných výrobků (zmrzlina, slazené jogurty a slazené mléko), snídaňových cereálií a tyčinek a dalších.

Mnoho lidí ale konzumuje přidaného cukru více, než je zdrávo. Je proto důležité si uvědomovat, kolik cukru konzumujeme, protože přidané cukry (bez nula živin, ale s mnoha kaloriemi) vedou ke kilům navíc nebo dokonce obezitě, což může negativně ovlivnit funkci srdce.

obezita.jpg
Zdroj foto: Shutterstock 

Jak se zbavit návyku na cukr?

Žádná tajná skrýš – cukrovinky, sušenky, ani jiné potraviny s vysokým obsahem přidaného cukru neskladujte. Zbytečně by vás to lákalo. Místo toho mějte doma vždy k dispozici ovoce.

Slaďte si sami – Při dalším nákupu sáhněte po neslazeném ledovém čaji, obyčejném bílém jogurtu nebo neochucené ovesné kaši. Doma si je potom doslaďte podle sebe. Velice pravděpodobně totiž dosáhnete menšího množství cukru, než jaký by použil výrobce.

Pozor na skryté cukry – Dávejte si pozor na potraviny, ve kterých se má cukr tendenci skrývat. Řeč je například o výrobcích se sníženým obsahem tuku. Když se totiž z produktu odstraní tuk, téměř všechny kalorie se mu vrátí v podobě cukru. Čtěte proto štítky a vyhněte se produktům, které uvádějí cukr na prvním místě.

Nevynechávejte snídani – Nadarmo se neříká, že snídaně je základ dne. Pokud začnete svůj den sytým a vyváženým jídlem, je menší pravděpodobnost, že vás podlehnete chutím na sladké během dne.

Nesnažte se být striktní - Sladkého se nemusíte zbavit nadobro. Pokud ho máte rádi, snažte se spíše zkombinovat ho se zdravějšími potravinami. Čokoládou si polijte banán, nebo si kostičku zapíchněte ráno do ovesné kaše. 

Zabavte se něčím jiným - Možná vás chuť na sladké dochání jen kvůli tomu, že se nudíte. Běžte se tedy raději projít a uvidíte, jestli se vás chutě pustí. 

Zdroj info: health.harvardwebmdheartsusanmoorerdpubmed

Čtěte také: