Počítala jste s takovým televizním úspěchem první série?
Marie Terezie dosáhla rekordní sledovanosti v Rakousku, Česku i na Slovensku – to bylo něco, o čem jsem snila. To, že se pak úspěšně odvysílala v Německu, Francii, Itálii a dalších zemích, bylo pro mě něco jako cesta na měsíc. Věděla jsem, že tam už někdo byl, ale že jsem to tentokrát já?

Tvrdila jste, že s první Marií Terezií jste strávila víc než deset let a že už to bylo až až. Co Vás přimělo se k příběhu vrátit?
Deset let jsem ji měla na seznamu scenáristických tipů, s prvními dvěma díly jsem strávila dva roky, což je běžný čas, za které se dá takový příběh napsat. A vrátit mě k němu přiměl producent, já jsem už měla v té době jiné plány.

Jak probíhala vaše příprava na další scénář?
Tentokrát to bylo jednodušší o to, že jsem znala hlavní postavy a jejich charakter. Stačilo tedy najít ty správné historické situace a nechat je jednat. Takže jsem Marii Terezii a Františka Štěpána přivedla třeba k baronu Trenckovi, jiné fascinující historické postavě.

Další dva díly se už tolik nezaměřují na milostný život Marie Terezie, ale spíše na její vládu. Bylo pro Vás těžké se na Vaši hrdinku podívat z trochu jiného úhlu?
Postava se posunuje v čase, z naivní dívky se stává žena, což bylo pro mě naopak snadnější. Už se tolik nesoustředí na lásku, ale na svoje poslání, na svou práci, v jejím případě politiku. Scenáristicky jsem si život zkomplikovala tím, že jsme s pokračováním nepočítali, úspěch byl nečekaný. V prvních dvou dílech jsem arcivévodské dvojici tak trochu „vykradla” budoucnost. Například Františkova milenka, komtesa Colloredo-Mansfeld, přišla ke dvoru až mnohem později.

Stejně ovšem bude problematický manželský život Marie Terezie i nadále tématem. Do jaké
míry je to autentické?
Nikdy se nedozvíme, jak ti dva věci řešili, ale víme, co řešili. Například svůj vztah k Prusku: Marie Terezie s Fridrichem válčila, František s ním čile obchodoval. Marie Terezie barona Trencka obdivovala, František Štěpán správně odhadl, že je to psychopat. To jsou reálné události, na kterých se dá postavit manželská zápletka.

Promítla se ve změně a přístupu k osobnosti Marie Terezie i její nová představitelka?
Stefanie je mnohem majestátnější, stejně tak jako Marie Terezie v tom věku. Arcivévodkyně porodila čtyři děti, dvě jí zemřely a už několikátý rok válčí a prohrává. Křehká dívka z prvních dvou dílů se hodně změnila.

Jde také o silnou ženskou hrdinku…
Tentokrát se musí vyrovnat s mužským přístupem k válce: je to hra, ve které jde o životy prostých vojáků, ale ne jejich vůdců. Ti se nezabíjí, ale zatýkají a mění za zajatce opačné strany. Domů se vrací se zásluhami, zatímco obyčejní vojáci se z války nevrací vůbec, jako mrzáci nebo jako zlomení lidé. My ženy nikdy nepochopíme válku jako hru nebo šanci se vyznamenat. Příčí se mně i „mojí” Marii Terezii.

Foto: Profimedia

Reklama