Pocení je přirozený a životně důležitý proces. Pokud se ale „utrhne ze řetězu“, může být také dost nepříjemné. Metod, jak s pocením bojovat je ale naštěstí stále dost a dost.

Pocení udržuje stabilní tělesnou teplotu a obranné vlastnosti kůže, zvlhčuje se tak a ochlazuje povrch těla. Tímto způsobem z organismu odcházejí látky, které mu škodí a nemůže se jich zbavit jinak. Jedná se o složitý mechanismus, který řídí nervová soustava a hormonální systém. Pocení je vegetativní reakcí spojenou se stresem či silnou emocí. Potíme se tedy nejen v teplém počasí, ale i u zubaře, na zkoušce, v rozpacích nebo ve vzteku…

Nadměrné pocení pak bývá velmi často způsobeno hormonální nerovnováhou. Co tedy dělat? A jak mu zamezit?

Základní hygienické návyky

Tím nejjednodušším způsobem, jak pocení zamezit (alespoň mírně), jsou oholená podpaží. To patří, stejně jako níže zmíněné antiperspiranty, k základním hygienickým zásadám.
Deodorant by měl patřit do základní kosmetické výbavy každého z nás. My doporučujeme deodoranty přírodní, anebo ty, které neobsahují kovy.

Jste to, co jíte

Jezte zdravě a dobře. V létě je vhodné vyhýbat se ostrému jídlu, chilli, feferonkám nebo pepři. Dejte sbohem i potravinám, které přirozeně tělo ohřívají (například zázvor).
Dodržujte také pravidelný pitný režim. Nápoje by neměly být ledové, ale spíše vlažné. Vhodné je popíjení čaje ze šalvěje. Ta dokáže stahovat potní žlázy, a tím omezovat pocení. Nejlepším způsobem konzumace je pití šalvějového odvaru, můžete ji ale používat i jako bylinku při přípravě pokrmů.

Choďte do sauny

V létě je tělo vystaveno častému střídání teplot a pobytu v klimatizovaných prostorách, které dávají imunitě zabrat. Přestat navštěvovat saunu v horkých dnech proto znamená oslabení obranyschopnosti těla. Pokud si navyknete na horko v sauně, snáze zvládnete i venkovní teploty v parných dnech. Sauna omezuje nadměrné pocení, kterým lidé v létě trpí. Pomůžete i své pokožce, která se pravidelným saunováním prokrvuje, posiluje a zpevňuje. Kůže zvyklá odolávat extrémním podmínkám v sauně, tak lépe reaguje na nápor v podobě vysokých teplot i slunečního záření.

Dopřejte tělu koupele

K omezení pocení se vřele doporučují koupele ve slabém odvaru z dubové kůry nebo slabě růžovém roztoku hypermanganu či roztoku octanu a vínanu hlinitého – ředí se teplou vodou v poměru 1:15 až 1:30.

Fungují i léky

Dále lze pocení výrazně omezit i některými léky. Užívají se celkově a snižují psychické napětí i vegetativní reaktivitu (např. Plegomazin, Protazin). Ale pozor, jiné léky mohou naopak pocení zvyšovat. Podobný efekt zvyšování pocení má pak také kofein a nikotin.


Oblékejte se chytře

Zapomeňte na umělé materiály a raději v horkých dnech noste maximum materiálů přírodních. Skvěle funguje například len, který je nejen na těle příjemný, vypadá luxusně, ale navíc i pokožku chladí. Nic nezkazíte ani klasickou bavlnou, anebo přírodním hedvábím.

Pozor na hyperhidrózu!

Zvýšené pocení ovšem může být projevem i některého onemocnění. Nadměrné pocení často souvisí třeba s cukrovkou, poukazuje na problémy se štítnou žlázou, anebo se objevuje při neurologických typech onemocnění. Kromě toho existuje i tzv. emocionální hyperhidróza – nadměrné pocení například při strachu, trémě, radosti nebo při pocitu napětí.

„Jednou z možností, jak pocení výrazně eliminovat, pak představuje i látka botulotoxin. Její aplikace se provádí pomocí drobných jehel a cílem je dočasně pocení zmírnit, případně odstranit ložisko nadměrného pocení (= hyperhidrózy) v určitých oblastech těla. Nejčastěji se jedná o lokalitu podpaží, dlaní a plosek nohou. Botulotoxinem se dočasně zabrání přenosu nervového vzruchu na potní žlázky. Zákrok se na klinikách provádí pouze ambulantně a díky aplikaci krému s anestetikem zhruba hodinu předem je ošetření zcela bezbolestné. Výsledek ošetření se obvykle dostaví po 3 až 7 dnech, nejpozději pak do 14 dnů od tohoto ošetření. Doba účinku je individuální, nejčastěji však odpovídá 4 až 12 měsícům,“ radí MUDr. Katarína Třísková, korektivní dermatoložka z MEDICOM Clinic

Také si přečtěte:

Reklama