Do redakce nám dorazil dopis od čtenářky Šárky, která se nechala nachytat na šikovné slovíčkaření. Mějte proto vždy na paměti, že než něco podepíšete, raději si to dvakrát přečtěte. Pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se někoho, kdo má s problémem zkušenosti. A už vůbec nevěřte zasilatelským firmám, o kterých jste nikdy v životě neslyšela...
Milá redakce!
Vloni jsem dostala leták od jedné zasilatelské firmy, jestli nechci měsíčně dostávat katalog, vybrat si z něj zboží a oni mi ho bezplatně zašlou. (To je velmi zkráceně). Skutečně mi došel katalog, souhlasila jsem s tím, že mi k tomu zašlou tašku a časem opravdu přišly nějaké plastové lahvičky a k tomu taška, kterou jsem si ale neobjednala.
Až když jsem likvidovala papír, tak jsem si všimla, že je tam dopis, ve kterém bylo napsáno, že mám zaplatit poštovné a balné cca 178 Kč. Kroutila jsem nad tím hlavou, ale zaplatila jsem to.
Po čase došel další balíček – v lednu, ten jsem po předchozích zkušenostech nepřebrala a byl poslán zpět.
Přišel mi mail, ve kterém se mě ptali, proč jsem balíček vrátila zpět, a tak jsem jim napsala, že mi nabízeli bezplatnou dodávku, dle mého názoru, reklamních vzorků. Nepřevzala jsem zásilku z obav, že tam opět objevím fakturu o zaplacení poštovného.
Jako odpověď jsem dostala dopis, ve kterém mi otřískávali o hlavu smlouvu, kterou jsem podepsala a kde je napsáno „zákazníci v průběhu prvního roku členství odeberou jakýkoliv výrobek nebo „balíček krásy“ z každého Vašeho katalogu, zasílaného každý měsíc zcela zdarma.“ Až v tu chvíli mi došlo, že poznámka zcela zdarma se asi týkala katalogu, a ne výrobků či „balíčku krásy“.
Na to jsem jim napsala, že kdybych věděla, že budu platit poštovné a balné, tak bych smlouvu nepodepsala, protože si to nemohu dovolit. Mezitím přišel další balíček a ten jsem zase nepřevzala. Tak teď jsem zvědavá na jejich reakci.
S pozdravem Šárka
Názor právníka Stanislava Berana Jedná o spotřebitelskou smlouvu uzavíranou dle občanského zákoníku. Zákon v tomto případě poskytuje spotřebiteli poměrně širokou ochranu právě s ohledem na nepoctivé obchodní praktiky některých prodejců. Spotřebitel by měl být přesně informován o veškerých podmínkách uzavírané smlouvy, přičemž toto by mělo být součástí uzavírané smlouvy. Jedná se zejména o cenu zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány a případné náklady na dodání. Z uvedeného textu smlouvy je patrné, že zasílání zdarma se skutečně vztahuje pouze na katalog a je tedy otázkou, zda ve smlouvě byly uvedeny veškeré údaje o zasílání a ceně výrobků. Obecně má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem, činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní. V takovém případě se vrátí vzájemně poskytnuté plnění. Pokud tato lhůta proběhne a spotřebitel od smlouvy neodstoupí, má se za to, že se smlouvou souhlasí a záleží již pouze na sjednaných podmínkách, za kterých je obchod realizován. Je také důležité vědět, zda smlouva obsahuje nějaké sankce v případě neodebrání zboží a zda jsou tyto sankce vynutitelné. V takovém případě by bylo ovšem nutné mít k posouzení samotný text smlouvy. Proto pokud čtenářce již uběhl zmiňovaný čas, podle kterého může od smlouvy ze zákona odstoupit, doporučil bych jí zajít se smlouvou za právníkem v místě jejího bydliště. |
Máte podobnou zkušenost? Jak jste ji řešila vy?
Nový komentář
Komentáře
já už vím, co to bylo za otravnou firmu, Fleur de santé - včera mi ji připomněly Černé ovce. Manžel neblahou náhodou za mě z naivity objednal zdarma uvítací balíček a já měla následně obrovskou práci se té firmy zbavit a vysvětlit jí, že skutečně vůbec od nich nechci, natož pak cokoliv platit. Vnucovali se mi horem spodem, zkoušeli to na mě všelijak, ale poradila jsem si naštěstí i bez právníka. Nikdy víc.
Bec: v podstatě sis to mohla nechat, kdo by ti dokázal, že jsi něco dostalo...a pokud to bylo obyčejně, tak ani to, že to poslali
ignorujem tento typ listových zásielok, lebo potom to nemá konca, vymáhajú prachy...otravy
po pár dopisech -omlouvám se, píšu jak tatar
mindulinka: č. 32, ty jo ten byl pěkně drzej, můžou si tohle vůbec ke klientovi, ještě ke všemu tomu klientovi,kterého chtějí polapit do svých sítí, váženému klientovi, dovolit??
tatulah: č.34 neboj fakturka ještě přijde i s pokutkou za pozdní platbičku
Bec: č.39 jo Provea, s nimi mám taky neblahou zkušenost, už neee
Dante Alighieri: č.56 tak já jsem jednou také posílala dopisek po pár takových dopisů, leč posílají dosud, ignoruji je, vyhazuji dopisky do koše.
Bych to poštovné a balné neplatila...
*Kotě*: A dotáhlas do konce i stížnost na dotyčnou, nebo jsi byla hodná? Já bych byla zlá. Zvlášť, pokud by dotazník obsahoval jakýkoliv citlivý údaj typu jméno, adresa, datum narození a podobně.
*Kotě*: já předpokládám, že paní věděla. Tak jedna z mnoha nevyšla
tatulah: předpokládám, že se paní domnívala, že průměrná rodička je tak vyplesklá, že si nedovolí o její všemocnosti zapochybovat.
"Tady to vyplňte a až to budete mít, přijďte a já vám za to dám propouštěcí zprávu. Cože? Vy to nechcete vyplnit? No to ale tady vyplňují všechny maminky!"
No, u mě si madam naběhla
*Kotě*: nemůžu uvěřit, že sestra podmiňuje vydání propouštěcí zprávy vyplněním dotazníku. Doufám, že jsi nevyplnila a na dotyčnou si stěžovala.
tatulah: oč mě prosíš?
Kdysi jsem si někde něco objednala (už nevím kde, ani co) a pak mi měsíc co měsíc chodilo oznámení, že jsem výhercem 5 000 000 Kč. V podmínkách psaných miniaturním písmem ale bylo upozornění, že podmínkou výhry je objednávka zboží v určitě hodnotě. Bavilo je to dlouho, až jsem jim musela jednou napsat, ať mě už neotravují! Přestali kupodivu hned.
*Kotě*: ale prosimtě!
mindulinka: a to si vem, že po mně v porodnici sestra, zřejmě takto agentka ČP, chtěla vyplnit nějaký dotazník k pojištění pro děti, a jeho vyplněním si dovolila podmiňovat vydání propouštěcí zprávy pro dítě!!!
Gabi: Ale ona je blbá. Tohle bych snad ani neoznačila jako snahu obchodníka o to, aby zákazník naletěl. Vždyť to tam bylo napsané jasně a srozumitelně, když v tom někdo vidí něco jiného, co tam vidět chce, tak je to jen a jen jeho problém.
Nemysli, když myslíš, tak nemluv, když mluvíš, tak nepiš, když píšeš, tak nepodepisuj a když podepisuješ, tak se nediv!
gerda: ha, snad to pochopíš i z toho zkratkovitého psaní, dělám víc věcí najednou a pak to dopadá takto - smysl to snad ale přece jen dává
tatulah: co "ne" - jako že jestli já to čtu všecko? Ani nemusím, když o něco opravdu nestojím, dovedu odmítnout a pokud stojím, potom čtu všecko, už jsem poučená, že nejmenší odstavce nejdrobnějším písmem jsou zásadní. Ale já nejsem starodůchodce a vím, jak to u nás chodí. Ale je hanba, že se darebákům, co těží z bezbrannosti a handicapu druhého a nestydí se je okrádat, byť s požehnáním našich nedokonalých paragrafů. Stát nad zloději drží ruku, zdálo by se
gerda: a ty snad ne?
někdy si říkám, že by nebyla od věci pokuta za blbost