Lépe za autem než na autě
Pokud jste byli zvyklí vozit klasická jízdní kola na střešních nosičích, s e-biky to nezkoušejte, a to z více důvodů. Střešní nosiče mívají omezenou nosnost, kterou elektrokola se svou vyšší hmotností skoro jistě překročí. Zdravé to není ani pro samotnou střechu auta a jeho podélné střešní nosiče - hagusy sloužící k uchycení nosičů kol. A do třetice platí, že i vyšší lidé mívají problém dostat kolo na střechu a co teprve v případě, že by měli ve výšce manipulovat s elektrokolem o váze 20 i více kilogramů. Hrozí zranění nebo poškození e-biku i auta.
Nejlepší je pořídit si zadní nosič uzpůsobený k montáži na tažné zařízení (kouli). Při koupi opět zohledněte nosnost. Někteří výrobci nabízejí zesílené modely určené výslovně pro přepravu e-biků. Elektrokola na ně snadno umístíte, bezpečně zajistíte a během jízdy je tím chráníte nejen před aerodynamickým odporem, a tím pádem šetříte palivo, ale hlavně je tam máte relativně schované i před deštěm.
Obecně se doporučuje nevozit elektrokola v průtrži kvůli ochraně elektrických obvodů. Když budete parkovat, nenechávejte je na prudkém slunci kvůli bezpečnosti akumulátorů. Pokud to umožňuje konstrukce elektrokola, akumulátor vyjměte a přepravujte uvnitř vozu. Opět platí, že ho nikdy dlouho nenechávejte v zaparkovaném voze vystaveném slunci. Bez přehánění hrozí jeho poškození. Kdybychom měli jít do detailů, ideální je přepravovat akumulátor nabitý v rozmezí cca 30 až 60 % jeho kapacity, což se doporučuje i pro dlouhodobé skladování.
A pozor - některé země jako např. Itálie vyžadují umístit na zadní nosič výraznou ceduli s reflexními pruhy!
Do vlaku raději s rezervací
Železniční přeprava je ideální a většina českých přepravců ji umožňuje. Přesto je dobré dát si na pár věcí pozor. Za prvé to není zadarmo. Pro elektrokolo - ostatně stejně jako pro klasické jízdní kolo - je nutné zakoupit speciální jízdenku. Vzhledem k rozměrům kol a omezené kapacitě vyžaduje většina přepravců rezervaci.
U Českých drah si můžete umístit elektrokolo do „svého” vagonu jako spoluzavazadlo a to až do vyčerpání kapacity. Možné je též svěřit jej do přepravy ve zvláštním, k tomu určeném vagonu. Možnosti ověřte vždy dopředu pro konkrétní linku. Například v aplikaci IDOS to poznáte snadno. Pokud je u linky piktogram kola v kroužku, rezervace předem není nutná. Je-li kolo v obdélníku, rezervace je povinná. Pokud jsou v přepravním prostoru háky, použijte je a své elektrokolo na ně zavěste za ráfek předního kola. V nejhorším vám někdo pomůže.
Další úskalím může být dostat e-bike do vlaku. Zatímco u nízkopodlažních souprav je to hračka a e-bike dovnitř snadno natlačíte, u vagonů se schůdky vás čeká souboj s gravitací a neochotnými dveřmi. A pozor! Za e-bike si celou dobu jízdy odpovídáte sami, takže na něj občas hoďte oko.
Regio Jet umožňuje přepravu elektrokol jen na linkách označených písmenem R (např. R8 Brno-Přerov-Ostrava-Bohumín). U jiných spojů kategorie RJ vám e-bike do vlaku nevezmou vůbec. Cena za přepravu je 30 Kč.
Leo Express je příjemný, protože má všechny vlaky nízkopodlažní a kola vozí vždy. I to má svůj háček. Prvním je kapacita omezená na 4 kola na jeden vlak. Druhým je limit rozměru a hmotnosti, přičemž oba parametry najdete na oficiálních stránkách. Cena za přepravu je 49 Kč.
Elektrokola vám přepraví také Arriva a to na začátku nebo na konci soupravy. Omezení je dané kapacitou, která je obvykle osm kol. Nástup je opět nízkopodlažní a tím pádem komfortní. Jízdenku pro sebe i pro kolo zakoupíte i u průvodčího.
Letadlo vám ho nevezme
Zde je odpověď jednoduchá a smutná. Elektrokolo vám do letadla nevezmou. Zakazují to pravidla letecké asociace IATA. Hlavním důvodem je, že akumulátor e-biku je považován za rizikový předmět a to bez ohledu na to, jde-li o skutečně potenciálně nebezpečný noname výrobek nebo moderní akumulátor, na jehož bezpečí dohlíží zabudovaná řídící jednotka. Pokud tedy na dovolenou cestujete letadlem a v destinaci toužíte po jízdě na e-biku, domluvte si půjčení na místě. To samé platí i pro cestování trajekty. Ani ty vám e-bike s baterií na palubu nevezmou.
Tip pro cestování bez obav: Moderní elektrokola lze propojit s mobilní aplikací jako je třeba eBike Flow App. Ta e-bike uzamkne a zablokuje zapnutí elektromotoru. Odemkne ho až ve chvíli, kdy budete s mobilem opět poblíž. Bosch eBike Systems umožňuje také uzamknout baterii, která tvoří velkou část e-biku a může dosáhnout ceny až 20 000 Kč. Uzamknutou baterii není možné využít ani v jiném elektrokole, a proto je pro zloděje bezcenná.
Tip navíc: Máte-li elektrokolo vybavené elektrickým řazením - přehazovačkou, před přepravou z ní vyjměte baterii. Zařízení uvnitř systému vnímá pohyb a myslí si, že jedete, a zejména během delší cesty ji zcela vybije. Tak se snadno stane, že přijedete do své destinace a před první jízdou musíte tuto baterii dobít.
Mnoho dalších užitečných tipů pro elektrocyklistiku najdete na webových stránkách eBike Bezpečně | ebikebezpecne.cz.
Nový komentář
Komentáře
„Pokud to umožňuje konstrukce elektrokola, akumulátor vyjměte a přepravujte uvnitř vozu.“
Proboha, to rozhodně nikdy nedělejte. Pokud elektrokolo nepřepravujete uvnitř vozu, tak naopak nikdy z nej akumulátor nevyjímejte.
Nevím, který velmi nechytrý člověk na takovou hloupost přišel, ale poslední dobou jsem to četl, viděl či slyšel několikrát. To redaktory, kteří to zveřejňují, vážně netrkne, co se může stát třeba i jen po průjezdu louží, natožpak když začne pršet? A ani je nenapadne, že akumulátor elektrokola je vždy proti vodě utěsněný?