Lépe za autem než na autě

Pokud jste byli zvyklí vozit klasická jízdní kola na střešních nosičích, s e-biky to nezkoušejte, a to z více důvodů. Střešní nosiče mívají omezenou nosnost, kterou elektrokola se svou vyšší hmotností skoro jistě překročí. Zdravé to není ani pro samotnou střechu auta a jeho podélné střešní nosiče - hagusy sloužící k uchycení nosičů kol. A do třetice platí, že i vyšší lidé mívají problém dostat kolo na střechu a co teprve v případě, že by měli ve výšce manipulovat s elektrokolem o váze 20 i více kilogramů. Hrozí zranění nebo poškození e-biku i auta.

Nejlepší je pořídit si zadní nosič uzpůsobený k montáži na tažné zařízení (kouli). Při koupi opět zohledněte nosnost. Někteří výrobci nabízejí zesílené modely určené výslovně pro přepravu e-biků. Elektrokola na ně snadno umístíte, bezpečně zajistíte a během jízdy je tím chráníte nejen před aerodynamickým odporem, a tím pádem šetříte palivo, ale hlavně je tam máte relativně schované i před deštěm.

8dd70ff13158f-obrazek.jpg

Obecně se doporučuje nevozit elektrokola v průtrži kvůli ochraně elektrických obvodů. Když budete parkovat, nenechávejte je na prudkém slunci kvůli bezpečnosti akumulátorů. Pokud to umožňuje konstrukce elektrokola, akumulátor vyjměte a přepravujte uvnitř vozu. Opět platí, že ho nikdy dlouho nenechávejte v zaparkovaném voze vystaveném slunci. Bez přehánění hrozí jeho poškození. Kdybychom měli jít do detailů, ideální je přepravovat akumulátor nabitý v rozmezí cca 30 až 60 % jeho kapacity, což se doporučuje i pro dlouhodobé skladování.

A pozor - některé země jako např. Itálie vyžadují umístit na zadní nosič výraznou ceduli s reflexními pruhy!

Do vlaku raději s rezervací

Železniční přeprava je ideální a většina českých přepravců ji umožňuje. Přesto je dobré dát si na pár věcí pozor. Za prvé to není zadarmo. Pro elektrokolo - ostatně stejně jako pro klasické jízdní kolo - je nutné zakoupit speciální jízdenku. Vzhledem k rozměrům kol a omezené kapacitě vyžaduje většina přepravců rezervaci.

U Českých drah si můžete umístit elektrokolo do „svého” vagonu jako spoluzavazadlo a to až do vyčerpání kapacity. Možné je též svěřit jej do přepravy ve zvláštním, k tomu určeném vagonu. Možnosti ověřte vždy dopředu pro konkrétní linku. Například v aplikaci IDOS to poznáte snadno. Pokud je u linky piktogram kola v kroužku, rezervace předem není nutná. Je-li kolo v obdélníku, rezervace je povinná. Pokud jsou v přepravním prostoru háky, použijte je a své elektrokolo na ně zavěste za ráfek předního kola. V nejhorším vám někdo pomůže.

Další úskalím může být dostat e-bike do vlaku. Zatímco u nízkopodlažních souprav je to hračka a e-bike dovnitř snadno natlačíte, u vagonů se schůdky vás čeká souboj s gravitací a neochotnými dveřmi. A pozor! Za e-bike si celou dobu jízdy odpovídáte sami, takže na něj občas hoďte oko.

Regio Jet umožňuje přepravu elektrokol jen na linkách označených písmenem R (např. R8 Brno-Přerov-Ostrava-Bohumín). U jiných spojů kategorie RJ vám e-bike do vlaku nevezmou vůbec. Cena za přepravu je 30 Kč.

Leo Express je příjemný, protože má všechny vlaky nízkopodlažní a kola vozí vždy. I to má svůj háček. Prvním je kapacita omezená na 4 kola na jeden vlak. Druhým je limit rozměru a hmotnosti, přičemž oba parametry najdete na oficiálních stránkách. Cena za přepravu je 49 Kč.

Elektrokola vám přepraví také Arriva a to na začátku nebo na konci soupravy. Omezení je dané kapacitou, která je obvykle osm kol. Nástup je opět nízkopodlažní a tím pádem komfortní. Jízdenku pro sebe i pro kolo zakoupíte i u průvodčího.

41c08693f1df6-blobid0.jpg

Letadlo vám ho nevezme

Zde je odpověď jednoduchá a smutná. Elektrokolo vám do letadla nevezmou. Zakazují to pravidla letecké asociace IATA. Hlavním důvodem je, že akumulátor e-biku je považován za rizikový předmět a to bez ohledu na to, jde-li o skutečně potenciálně nebezpečný noname výrobek nebo moderní akumulátor, na jehož bezpečí dohlíží zabudovaná řídící jednotka. Pokud tedy na dovolenou cestujete letadlem a v destinaci toužíte po jízdě na e-biku, domluvte si půjčení na místě. To samé platí i pro cestování trajekty. Ani ty vám e-bike s baterií na palubu nevezmou.

Tip pro cestování bez obav: Moderní elektrokola lze propojit s mobilní aplikací jako je třeba eBike Flow App. Ta e-bike uzamkne a zablokuje zapnutí elektromotoru. Odemkne ho až ve chvíli, kdy budete s mobilem opět poblíž. Bosch eBike Systems umožňuje také uzamknout baterii, která tvoří velkou část e-biku a může dosáhnout ceny až 20 000 Kč. Uzamknutou baterii není možné využít ani v jiném elektrokole, a proto je pro zloděje bezcenná.

Tip navíc: Máte-li elektrokolo vybavené elektrickým řazením - přehazovačkou, před přepravou z ní vyjměte baterii. Zařízení uvnitř systému vnímá pohyb a myslí si, že jedete, a zejména během delší cesty ji zcela vybije. Tak se snadno stane, že přijedete do své destinace a před první jízdou musíte tuto baterii dobít.

Mnoho dalších užitečných tipů pro elektrocyklistiku najdete na webových stránkách eBike Bezpečně | ebikebezpecne.cz.

TÉMATA:
ELEKTROKOLO