Základem jídelníčku v zimě by měly být zejména kořenové druhy zeleniny, petržel, celer, mrkev. Hodí se také cibule, zelí, červená řepa, květák, brambory a dýně. Spolehnout se můžete také na mražené druhy, které si zachovávají dost potřebných látek a vitaminů. Jenom nakrájet, uvařit a sníst je ovšem nuda, která se brzy omrzí. Poradíme vám, jak se dá zelenina využít kreativnějším způsobem.

Květáková rýže
Květáková rýže sice tu skutečnou připomíná jen vzhledem, ale i tak jde o příjemnou a chutnou přílohu. Hodí se zejména ke krémovým omáčkám, typu kuřete na paprice, ale i k masovým směsím apod. Příprava je jednoduchá. Stačí květák nastrouhat a chvíli orestovat na pánvi do změknutí. Do květáku je následně možné přidat různé druhy koření, na barvu například kari, na chuť kmín apod.

Zeleninové nudle
Spiralizérem, ale i škrabkou lze z různé zeleniny připravit i nudle, které zastoupí těstoviny. Nejčastěji se k tomu používá cuketa, ale její sezóna teď zrovna není. Stejně poslouží i mrkev. Když ji upravíte do požadovaného tvaru, stačí povařit ve vodě nebo orestovat na pánvi do změknutí. Zastánci nízkosacharidového stravování využívají jako náhradu zeleniny i zelí. To uvaří ve vodě, nakrájejí na čtverečky a používají místo fleků v takzvaných šunkoflecích. Lilek a cuketa se dají také použít místo čtverečků těstovin do lasagní.

Fazolky
Vděčné jsou také zelené fazolky, které se dají sehnat mražené. Skvělé jsou ke stejkům a dalším druhům mas. Když se připraví na slanině, další příloha už není potřeba.

Hranolky
Hranolky nemusíte připravit jen z brambor, ale můžete na ně nakrájet i další druhy zeleniny. Chutné jsou zejména dva druhy – mrkev a celer. Stačí je nakrájet na silnější hranoly, pokapat olejem a dát péct do trouby, dokud nebudou měkké.

Pyré
Zeleninové pyré nemusí mít jen podobu příkrmů pro děti. Když se do nich přidá máslo, smetana, sůl, pepř, koření a třeba česnek, vznikne pokrm, který si s radostí vychutnají i dospělí. U pyré je možné kombinovat více různé zeleniny. Například celer s brambory, celer s mrkví apod. Pyré si můžete připravit i z květáku, brokolice či dýně nebo z mraženého hrášku. Stačí zeleninu nakrájet na kousky (opečením získáte výraznější chuť), uvařit a rozmixovat do požadované konzistence s máslem, smetanou nebo jen tak.

Nebramborový salát
Pravda v bramborovém salátu je zeleniny hodně, tedy zejména brambor. Ale pokud už vás ten klasický nudí, zkuste si připravit neotřelou variantu, která vás svou chutí určitě překvapí. A doufáme, že příjemně. Stačí místo brambor uvařit ve vodě celer nakrájený na kostičky. Potom přidejte další ingredience tak, jak je máte ráda.

Placičky
Zelenina se dá zpracovat i do podoby placek, které je možné usmažit na pánvi nebo upéct v troubě. Takto lze využít například brokolici, květák nebo dýni. Stačí nastrouhat, smíchat s vejce a přisypávat mouku do požadované konzistence a samozřejmě okořenit. Větší placku (třeba květákovou) můžete na plechu potřít rajčatovou pastou a obložit jako pizzu.

Kaše a buchty
Zeleninu lze propašovat i do sladkých pokrmů. Když ji jemně nastrouháte, získáte potřebné vitaminy a zvětšíte objem jídla. Týká se to zejména ovesné kaše. Kromě mléka můžete vločky povařit i s jemně nastrouhanou cuketou nebo mrkví. Touto zeleninou můžete nastavit i buchty na plech.

Houba místo housky
Burger lze ozvláštnit například tak, že místo masa použijete houby a těmi nahradíte housku. Odlehčíte tak svému jídelníčku.

Čtěte také:

Reklama