Rýže je jednou ze základních příloh, která je pro mnoho národů denním chlebem. I v Česku ji na talířích najdeme poměrně často. Zvlášť v době, kdy se mnoho lidí bojí lepku, představuje dobrou alternativu těstovin a dalších příloh s jeho obsahem.

Toxický arsen

Bílá zrníčka ovšem často obsahují látku, kterou na talíři a v našem těle nechceme. Jde o toxický arsen. Ten se zejména do ryb a rýže dostává z vody, půdy a okolního prostředí. Například vlivem pesticidů.

Podle testů, které nechal udělat magazín dTest, ho obsahuje i rýže, která je k dostání v českých obchodech. Zákonnou normu sice žádný z testovaných vzorků nepřekročil, ale určitě je lepší snažit se množství arsenu v potravině snížit. Jeno nadměrný přísun totiž může způsobovat kožní problémy, podílet se na vzniku rakoviny a dalších zdravotních komplikací.  

Namáčení je důležité

Obsah arsenu v rýži ovšem můžete snadno snížit. Stačí, když ji na noc namočíte do vody a před vařením vodu vyměníte. Podle vědců z britské univerzity v Belfastu se tímto způsobem zbavíte až 80 % obsaženého arsenu. A to se vyplatí. Kuchaři se také shodují, že takto připravená rýže navíc i lépe chutná.

Aktivujte ořechy

Vyplatí se i namáčení ořechů a semínek. Obsahují totiž kyselinu fytovou a ta v lidském těle nic dobrého nedělá. Zhoršuje vstřebávání prospěšných látek, jako jsou například minerály, a zpomaluje schopnost ořechy strávit. Určitě se vám někdy stalo, že po snědení ořechů jste se cítily podivně těžce. To se dá zmírnit právě tím, když je před konzumací namočíte.

Namáčení ořechů nejenže zlepšuje jejich stravitelnost, díky sníženému množství kyseliny fytové také zamezuje úbytku minerálů v těle a umožňuje lepší vstřebávání živin. Když dáte ořechy do vody, odplaví se možné plísně, sníží se množství jmenované kyseliny, a ještě ke všemu se aktivují prospěšné enzymy. Do vody je vhodné dát také špetku soli, která podpoří chemické procesy.

 
Jak ořechy a semena namáčet podle druhů?
Mandle – 8 hodin
Kešu – 2 hodiny
Lískové ořechy – 6 hodin
Vlašské ořechy – 8 hodin
Pekanové ořechy – 4 hodiny
Para ořechy – 6 hodin
Makadamové ořechy – 4 hodiny
Píniové ořechy – 2 hodiny
Slunečnice – 2 hodiny
Lněné semínko – 8 hodin
Sezam – 8 hodin
Arašídy – 12 hodin

Čtěte také:

Reklama