Zkrátka Růžena Zátková (1885-1923) se uměla narodit! Tatínkem této mimořádně pohledné ženy se stal Vlastimil Zátka, majitel mlýna, sodovkárny a jeden ze zakladatelů vyhlášené firmy Bratři Zátkové, největší továrny na výrobu těstovin v Rakousku-Uhersku. Po něm zdědila holčička malířský talent. Po mamince Karle, klavírní virtuózce a neteři Karla Havlíčka Borovského, získala zase Růženka nadání hudební.
Ona i její sourozenci tak odmala žili ve velmi podnětném rodinném prostředí. Rodiče kladli velký důraz na vzdělání, a tak se rozhodli v roce 1901 přestěhovat z jižních Čech, odkud pocházeli, do Prahy. Tady umožnili svým dítkám nejen kvalitní středoškolské vzdělání, ale i rozvoj jejich nadání. Do soukromého kurzu malování chodila například Růžena i se svou starší sestrou Slávou (1884 – 1969) k Antonínu Slavíčkovi. Hudebně ji zase vzdělával skladatel Vítězslav Novák, který se do ní dokonce zamiloval a kterému se stala inspirací k několika skladbám, i když ona jeho city neopětovala.
Zpočátku to vypadalo, že ji čeká kariéra úspěšné pianistky, pak se ale v roce 1908 Růžena rozhodla, že bude následovat svou sestru Slávu, která nebyla v Praze spokojená s výukou Antonína Slavíčka, na dámskou malířskou akademii do Mnichova. Sláva pak odjela studovat ještě do Paříže na soukromou Académie de la Grande Chaumière. Tato škola vznikla v roce 1904 jako určitá protiváha příliš akademické a strnulé École des Beaux Arts a je pozoruhodné, že existuje dodnes! Sláva se pak z Paříže vrátila do Prahy, kde se v roce 1912 provdala za právníka Ferdinanda Tondera, s nímž měla dva syny. Uplatnila se jako krajinářka a portrétistka a jako členka spolku Mánes vystavovala svá díla až do roku 1959, kdy měla poslední výstavu.
Foto rodiny Zátkových: Zleva - Růžena, Jaroslav Ferdinand, Oldřich, Miloslava, Zdenka, otec Vlastimil Zátka, strýc František Havlíček, matka Karla Havlíčková-Zátková
To životní osudy Růženy se vyvíjely trochu jinak. V Mnichově se bezhlavě zamilovala do pohledného pruského poručíka barona Karla Christiana von Loesche. A přes odpor rodiny se s ním zasnoubila! Jenže v Praze z toho byl poprask stejně velký, jako když si před půlstoletím dovolila procházet se ve vší počestnosti maminčina sestřenice - „dcera národa“ Zdeňka Havlíčková s rakouským důstojníkem polského původu baronem Quidem Battagliou. I Růženě se všichni montují do jejího vztahu a pobouřená „vlastenecká společnost“ jde ještě dál. Začíná bojkotovat továrnu Zátkových! A tak Růžena „dostane rozum“, zasnoubení ruší a vrací se do Prahy. Dalšího nápadníka si už ale vymluvit nenechá, a tak se v roce 1910 vdává za ruského šlechtice a diplomata Vasilije Chvoščinského. Už jejich svatební cesta otevírá Růženě dosud nepoznané obzory. Novomanželé spolu navštíví Paříž, Petrohrad a také Krym, kde má manželova rodina letní sídlo. Pak Růžena následuje manžela do jeho působiště v Římě, kde je Vasilij Chvoščinský tajemníkem ruského velvyslanectví. V následujícím roce se manželům narodí dcerka Marie, jejich jediné dítě.
Růženin manžel je velkým znalcem a milovníkem umění. Vlastní rozsáhlou sbírku obrazů a díky jeho kontaktům jeho žena proniká do uměleckého prostředí, o jakém se jí v Praze ani nesnilo. V Itálii se právě rodí nové umělecké směry, zejména futurismus, jeho hlavním představitelem je Filippo Tommaso Marinetti, o němž je známo, že neuznává ženy a umělkyně už vůbec ne. Tedy až na jednu a tou je právě Růžena.
V Itálii se Růžena také spřátelí s chorvatským sochařem Ivanem Meštrovičem, ruskými avantgardními malíři Natálií Gončarovovou a Michailem Larionovem či zakladatelem ruského baletu Sergejem Ďagilevem a skladateli Igorem Stravinským a Sergejem Prokofjevem. Všichni jí skládají poklony, a to nejen za její tvorbu.
A Růžena nejen maluje, vytváří z netradičních materiálů i sochy. Nejspíš nejznámější je avantgardní Beranidlo, k němuž ji inspiroval velký kravál ze stavby pod jejich okny. Socha z papíru, skla, kůže a dalších materiálů se dodneška nedochovala, ale nedávno byla podle dochovaných fotografií vytvořená dokonalá replika z dílny Michala Gabriela.
Slibný začátek výtvarné kariéry je ale náhle přerušen nemocí. Růžena má tuberkulózu. Odjíždí tedy do sanatoria ve švýcarském Leysinu, kde stráví dlouhé tři roky, daleko od manžela a dcerky, daleko od uměleckého světa. Ani tam ale nezahálí. Jako by tušila blížící se smrt, obrací se k víře a volí k malbě duchovní témata. Téměř nic se z toho ovšem nedochovalo.
Po třech letech se Růžena vrací a dělá ve svém životě velké změny. Rozvádí se s Vasilijem Chvoščinským a brzy se znovu vdává. Tentokrát za italského advokáta a redaktora Artura Cappu. Maluje a miluje…Protože jí římské prostředí zdravotně neprospívá, stěhuje se s manželem do malé vesničky Pegli v Ligurii. Tam v domečku u moře má ideální prostředí pro svou tvorbu. Jenže brzy se nemoc znovu vrací, a tak Růžena znovu odjíždí do sanatoria v Leysinu, kde pro ni ale tentokrát už není pomoci. Na tuberkulózu tu umírá ve věku pouhých 38 let.
Na díla Růženy Zátkové běžně v evropských galeriích nenarazíte, jsou v soukromých sbírkách rodiny Zátkových nebo Marionetti (Růžena se přes svého druhého manžela stala švagrovou Filippa Marionettiho). Naše veřejnost se mohla s dílem této umělkyně seznámit zatím na jediné výstavě, která se konala v roce 2011 v Císařské konírně v Praze. Neviděli jste ji také náhodou vy?
Foto: Wikipedie, youtube
Na našem webu si můžete také přečíst:
Nový komentář
Komentáře
zajímavé a poutavé počteníčko
Děkuji
Krásné obrazy,pěkně napsáno
Malovala opravdu krásně
Smutný konec měla
Opět moc zajímavé čtení....
Poprvé na vlastní oči vidím, že někdo byl tak nespokojen se Slavíčkem, že mu dal košem a šel se učit jinam! Moc by mě zajímala Mistrova reakce.
Velmi zajímavé čtení, děkuji.
Zajimave