Proč je pro řadu lidí druhá polovina ledna a následně další dny nejdepresivnější období roku?
Leden je měsíc, kdy je mnoho lidí po velkém finančním vyčerpání z Vánoc a taky přichází nové pololetí, kdy je potřeba platit různé nové poplatky. Dny jsou pořád krátké, pochmurné a hodně času trávíme v uzavřených prostorách. Jarní dny jsou daleko, přesně tak i svátky, které by nám umožnili prodloužený víkend. To jsou faktory na základě, kterých roste pocit smutku i špatná nálada.
Foto: Se souhlasem Mgr. Evy Mikulaškové
Jak se to projevu, co nejčastěji cítíme?
Člověk může pociťovat smutek, špatnou náladu. Předsevzetí, které si někdo do Nového roku dává, začne upadat a ke konci ledna se může vytratit úplně. Dny jsou krátké, a tak může chybět energie, která v jiných ročních obdobích je dobrým motivátorem. Někdo může víc spát, nebo víc jíst.
Jakou máte zkušenost s vašimi klienty, co nejčastěji řeší? Co má na ně vliv?
V lednu klienti nejčastěji řeší nálady. Zaměřují se na to, co dělat, aby období, které přišlo lépe zvládli. Mapují a hledají způsoby co jich baví, kam zaměřit svou pozornost. To všechno má pak vliv k tomu, aby se posouvali a bylo jim v tom dobře.
Jaké postupy byste jim poradila, aby co nejlépe toto období přečkali?
Velmi prospěšné je nastavení a dodržování režimu. Je to péče o své duševní zdraví. Nastavit si pevný řád, který obsahuje pravidelný pohyb a nemyslí se tím jen cvičení, ale i procházka, která bude aspoň 20 min na čerstvém vzduchu každý den. Vyvážená strava a pravidelný spánek. Do režimu je pak potřeba zahrnou i čas, který si člověk opravdu vezme jenom sám pro sebe.
Co naopak nedělat?
Určitě by člověk neměl špatnou, či smutnou náladu posilňovat a dávat jí více prostoru.
Foto: Shutterstock
Máme nějaké rady, jak si v tomto období lepšit náladu, a to i dlouhodobě?
Snažit se obklopovat světlem. Celkově v zimním období je málo světla, a tak využít aspoň to, co je. Zařadit do života procházky, rozsvítit lampu, roztáhnou závěsy a pustit světlo. Zahrnou do svého života i pravidelný spánek. Člověk má pak energii, lépe se mu přemýšlí a vidí věci jinak, když je vyspalý. Když se člověk protáhne, má lepší náladu. A i když se někde opravdu nechce, stačí když si každý najde alespoň 20-30minut k tomu, aby se protáhnul, zacvičil. Obklopovat se lidmi, kterých máme rádi. S nimi si můžeme povídat, smát se, dělat věci, co nás baví. A pak je tu ještě stravování, které by mělo byt vyvážené. Dodá nám energie, zlepší náladu. A tyhle kroky platí pro dlouhodobé období.
Je malý dárek, který dáváme nebo dostaneme dobrým tipem pro zlepšení nálady?
Ano, každý dárek potěší. Když někomu dárek sami darujeme, naše nálada se zlepší tím, že víme, že někoho máme, udělat mu malou radost. To platí i naopak. Když dárek dostaneme, víme, že na nás někdo myslí, že je vedle nás. A opravdu stačí maličkost. Stačí když dáme, nebo dostaneme kytku, tabulku čokolády, dobrou kávu, či čaj.
Jak ideálně pravidelně trénovat pozitivní nastavení mysli?
Každý den se zaměřit na něco pozitivního. Tím se myslí to, co nás v ten den pozitivní potkalo, co se nám podařilo. Klidně si to můžeme někde zapisovat a časem, když nemáme zrovna dobrou náladu se k tomu vracet. Je dobré zařadit do trénování i úsměv. Když se na lidi kolem nás usmějeme, usměji se taky.
Je dobrým tipem i pomoc druhým?
Ano, je to prospěšné. Každý z nás může mít období, ve kterém mu není dobře. A když víme, že v tom období nejsme sami, lépe se to zvládá. Proto když má někdo dobrý tip, co pro toho, kdo prochází smutným obdobím může udělat, je to užitečné.
Jak moc ovlivňuje naši mysl počasí?
U každého z nás to může být jinak. Někdo opravdu potřebuje mít horké, slunečné počasí a někdo preferuje počasí chladnější, které využívá například k aktivitě, kterou má rád. Většina lidí je ale opravdu ovlivněna tím, že když se krátí dny, nálada se zhoršuje.
Děkujeme za rozhovor.
Výrazně zlepšit náladu může i malý dárek, zejména ten sladký. Zvláště když je doprovozen osobním vzkazem. Právě pro tuto příležitost si společnost Mondelez připravila speciální edici některých svých produktů. „Vybrané produkty Milka mají nyní nově na svém obale speciální dopisní obálku. Na ní může každý napsat svůj osobní vzkaz a sladký dárek rázem získá zcela nový rozměr,“ říká Viktória Uzsáková, brand managerka značky Milka, a dodává: „Naši spotřebitelé se nyní navíc mohou zapojit do soutěže. Stačí navštívit profil Milka na sociální síti Facebook, napsat jemný příběh pod soutěžní příspěvek a můžete vyhrát dárkovou krabici plnou čokolád a dalších laskomin pro někoho ze svých blízkých. Samozřejmě i s osobním vzkazem“. |
Více info na www.facebook.com/Milka