Čeho si všímat při výběru autosedačky?
Při výběru autosedačky bychom měli primárně řešit, aby byla vhodná pro dítě, pro které ji vybíráme. Potřeby dítěte se během růstu mění a autosedačka by měla být schopná se jim přizpůsobit. Pro menší děti by sedačka měla mít polohování, které zajistí pohodlnou cestu i během spánku.
Dále nesmíme zapomenout na systém poutání autosedačky. Je dobré prověřit si, jakými způsoby můžeme sedačku poutat ve všech vozidlech, kde budeme dítě vozit. Velmi často se zapomíná zkontrolovat vozidlo prarodičů a o prázdninách, kdy mají babička s dědečkem hlídat dítě, tak se zjistí, že sedačku nelze použít. Myslím tím zjistit, zda jsou ve vozidlech ISOFIX konektory, kotvící popruh pro top tether atd.
5a3b817f1ffd7obrazek.jpg

Jak poznat nekvalitní autosedačku? A jsou takové na trhu?
Každá sedačka, která se na našem trhu prodává, by měla být opatřena patřičným homologačním štítkem. Pokud na sedačce štítek není, tak radím sedačku nekupovat. Zároveň doporučuji koupit sedačku od renomovaných výrobců. Napovědět můžou i nezávislé spotřebitelské testy, například ADAC, STIWA, Dtest atd.

Je lepší mít několik autosedaček s menším váhovým rozpětím, nebo mají stejné vlastnosti i sedačky, které mají široké váhové rozpětí?
Rozhodně je lepší mít autosedačku s menším rozpětím. Dnes již nemůžeme říkat váhovým, protože nová norma i-size již sedačky dělí do skupin podle velikosti dítěte. Každopádně lehce řečeno, na čím kratší dobu sedačku pro dítě máme, tím lepší, protože sedačka se lépe přizpůsobí jak potřebám dítěte, tak samozřejmě i velikosti jeho těla. Dovolím si přirovnání - těžko bude dítě jezdit na stejném kole cca ve 12 měsících a ve 12 letech, není schopno takového rozsahu nastavení. To platí i pro sedačky. Sedačky na dlouhou dobu jsou vždy určitým kompromisem.
Další aspekt, kromě přizpůsobení se dítěti, je i stárnutí materiálů. Pro představu - sedačku v kategorii 9 – 36 kg bychom měli používat cca 11 let. Takhle dlouho spousta lidí v dnešní době nemá ani auto. Navíc větší sedačky se už, oproti vajíčkům, nechávají ve vozidle, což může způsobit rychlejší stárnutí materiálů. Představte si, že sedačka musí vydržet opravdu extrémní podmínky. V létě se vnitřek vozidla ohřeje třeba i na 60 °C a v zimě naopak teploty padají pod -25 °C.
Vůbec nejhorší je kategorie 0 – 36 kg, což představuje sedačku, která je určena jak pro novorozence, tak pro 12letého školáka. Při porovnání skladby těla - velikosti hlavičky, poměru velikosti hlavy vůči tělu, šířky ramen, délky zad atd., je rozdíl propastný. A dle mého názoru žádná taková sedačka není schopna zaručit bezpečí po celou dobu používání. Vždyť novorozeně a školák mají i jiné požadavky na samotnou polohu v sedačce.

Může se sedačka používáním nějak radikálně opotřebit? Jaká je její životnost?
Obecně se uvádí životnost sedačky cca 8 let. Na životnost mají vliv například povětrnostní podmínky, autosedačky musí snášet již zmíněné extrémní teploty - v létě až 60 °C, v zimně i -25 °C. Prodloužit životnost potahu lze například použitím letních potahů, které zabraňují ušpinění potahu, a tím pádem se potah nemusí tak často prát.

Je tedy možné koupit autosedačku z druhé ruky? Jak poznat, že je v pořádku?
Rozhodně se nedoporučuje kupovat sedačku z druhé ruky. Nikdy si nejsme 100% jisti, zda je sedačka v pořádku, nebo zda byla účastníkem nehody. Sedačku také lze poškodit i při pádu. V korpusu mohou vzniknout mikro praskliny, které ani nemusí být vidět, ale snižují pevnost samotného korpusu. Dále mohou být poškozeny i EPS výstelky. Někteří výrobci nabízí možnost kontroly sedačky, ale ta je bohužel poměrně drahá, takže ve výsledku může vyjít sedačka z druhé ruky i se servisem dráž než nová.

Jsou vhodné autosedačky, které nahradí i vajíčko pro novorozence?
Vajíčka sama o sobě mají výhody a nevýhody. Usnadňují manipulaci s dítětem a jeho transport.  Možnost nacvaknout je na kočárek je velmi pohodlné, hlavně pokud jedeme na nákup nebo k doktorovi. Bohužel velmi často se nyní množí případy, kdy rodiče nahrazují vajíčkem hlubokou korbu kočárku. Nacvaknou vajíčko na podvozek kočárku a jdou na tříhodinovou procházku po městě. Přitom je nutné si uvědomit, že autosedačka je spíše bezpečnostní prvek. Hlavně u novorozenců se nedoporučuje, aby dítě bylo v sedačce delší dobu, než je nezbytně nutné.
5a3b8235a02ddobrazek.jpgSedačky, které nahrazují vajíčko pro novorozence, zůstávají ve vozidle. Výhodou je, že u nich výrobci nemusí tolik řešit váhu. To znamená, že jsou sice většinou těžší než samotné vajíčko, ale zase na sobě mohou mít, jednoduše řešeno, více hmoty a materiálu, což zlepšuje bezpečnostní výkony sedačky při nárazech. Pokud rodiče volí tuto variantu sedačky, je dobré vyhledávat takovou, která má schopnost „natočení“ sedačky ke dveřím. Tato vlastnost usnadní manipulaci s dítětem, hlavně s novorozencem, u kterého je nutné držet hlavičku.

Jak poznat kvalitní „vajíčko“ pro novorozence?
Stejně jako u dalších sedaček je dobré vybírat produkt od známých výrobců s tradicí a zkušenostmi. Je třeba si opět pohlídat, aby sedačka měla potřebné normy a schválení. V dnešní době se již objevují autosedačky, které splňují novou normu i-size. Je třeba si ale také pohlídat, do kolika cm velikosti dítěte je sedačka určena. Výrobci dělají nyní vajíčka sice se stejnou normou, ale pro různé výšky dětí. Vzhledem k tomu, že norma i-size počítá s jízdou protisměru jízdy do 15 měsíců, může u některých vajíček nastat problém, že novou normu sice splňují, ale dítě se tam do 15 měsíců nevejde. Jednoduše lze říci, že pokud chceme, aby dítěti sedačka vydržela do 15 měsíců, měla by být pro děti do minimálně 80 cm.

Jak poznat, že je dítěti autosedačka již malá?
Většinou je nejdůležitější sledovat polohu hlavičky v bočnicích. Pokud hlavička přerůstá ven ze sedačky, je dobré volit další, navazující. Rozhodně je lepší se řídit samotnou výškou dítěte než jeho váhou. Výška je důležitější z hlediska vedení bezpečnostních pásů a boční ochrany dítěte, proto nová norma i-size již uvádí pouze výšku místo váhy, jak to bylo u předchozí normy.

Co když se dítě do autosedačky ještě vejde, ale je těžší, než určuje váhový limit?
Jak jsem již zmínil, výška dítěte je důležitější než váha. Výška zaručí správné vedení bezpečnostních pásů a ochranu při bočním nárazu. Takže pokud je dítě těžší, ale do sedačky se vejde, tak ji lze využívat.

Je nějaký rozdíl v bezpečnosti autosedaček, které lze upínat pásy a těmi s ISOFIXem?
ISOFIX je systém, který má snížit riziko špatného upevnění sedačky ve vozidle. ISOFIX rozhodně doporučujeme u sedaček v kategorii vajíček a 15 – 36 kg. U vajíček proto, že se sedačka během dne může připoutávat několikrát, a navíc, pokud to děláme ve spěchu a stresu, můžeme v poutání udělat chybu. Pokud máme ISOFIX, vajíčko jen jednoduše nacvakneme a máme jistotu, že je vše v pořádku. U sedaček 15 – 36 kg proto, že při nárazu, pokud je sedačka chycena pouze pásem vozidla, drží tento pás dítě i sedačku. Proto dítě musí při nárazu na páse držet svoji váhu i váhu sedačky, což může představovat riziko poranění. U sedaček kategorie 9 - 18kg je jedno, zda je chycena pásem nebo ISOFIXem. Pás/ISOFIX drží pouze sedačku a dítě má svoje pásy. Navíc tuto sedačku většinou necháváme v jednom vozidle, takže ji můžeme v klidu a bez stresu připoutat.

Do kdy by měly děti cestovat proti směru jízdy?
Končící norma ECE r44/04 tuto otázku vůbec neřešila. Nová norma ECE r129 i-size určuje, že děti musí cestovat protisměru jízdy do 15 měsíců věku. Obecně platí pravidlo, že čím déle, tím lépe. Děti mají v poměru k velikosti těla velkou hlavu, což může být problém při čelním nárazu. Pokud cestuje dítě v protisměru, tak se při čelním nárazu energie rozloží na celé tělo, dítě se opře do sedačky. Někteří výrobci nabízí sedačky, které lze otáčet o 360°. Usnadňují tím jak vkládání a vyjmutí dítěte (lze ji natočit ke dveřím), tak volit jízdu v a proti směru.

Proč je tedy na trhu tak málo autosedaček proti směru jízdy? Mají o ně rodiče zájem?
Obecně je vidět stále se zvyšující zájem o tyto sedačky. Avšak ne všechna vozidla umožňují využití těchto sedaček, a to hlavně kvůli vnitřnímu prostoru. Navíc někteří výrobci sedaček nemyslí na to, kam s nožičkami dítěte. To může představovat problém, kdo by chtěl trávit čas někde, kde se mu nenabízí žádné pohodlí. Spousta protisměrných sedaček má poměrně složitý systém upoutání, což zase mnohé rodiče odrazuje. Můžu mít sebekvalitnější sedačku, ale pokud bude špatně připoutaná, tak může představovat obrovské riziko pro zdraví dítěte.

Již jste zmínil novou normu i-size, co přesně tohle označení autosedačky představuje?
Autosedačky i-size jsou autosedačky, které splňují novou normu s označením ECE r129.
Tato norma upravuje a stanovuje pravidla pro výrobce autosedaček. Uvádí, co musí autosedačka splňovat, aby dostala schválení do prodeje.
Norma i-size v 5 bodech:

  • Autosedačka musí být připoutána ISOFIXem.
  • Autosedačka musí být povinně vybavena boční ochranou.
  • Sedačky nebudou označovány podle váhy dítěte, ale podle jeho výšky.
  • Povinnost vozit děti proti směru do 15 měsíců.
  • 100% kompatibilita mezi i-size autosedačkami a i-size automobily.

Někteří rodiče pořizují dětem místo sedačky podsedák. Co vy na to?
Podsedák nezaručí dítěti žádnou ochranu při bočním nárazu. Navíc zde není žádné vedení pásu, které by vedlo pás správně přes hrudník dítěte. U podsedáků se často stává, že pás vede přes krk dítěte, což může vést k fatálním následkům při nehodě. Není schopný zajistit ani pohodlí pro dítě při spánku, neposkytuje žádnou oporu zad. Rozhodně tedy podsedák nedoporučuji.

Čtěte také:

Uložit

Uložit