Foto: Shutterstock
V dokumentu určeném pro učitele s názvem Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem se mimo jiné píše: „Synchronní výuka na 1. st. by neměla trvat déle než jednu hodinu. Vhodné je střídat “on-line” setkání se samostatnou prací, případně zařadit na konec dne opět společné on-line shrnutí.“ Pro další ročníky se doporučuje nepřekračovat tři hodiny online výuky za sebou denně. V praxi se ovšem přístup učitelů liší. Někteří rodiče se domnívají, že se jejich dětem věnují příliš málo. Podle zkušeností některých respondentek učitelé najeli na režim z podzimu, kdy byly školy nějakou dobu uzavřené i pro první a druhé ročníky. Už tehdy některým rodičům nevyhovovala malá vytíženost žáků. Jak hodnotí učební režim oslovené matky?
Jana
Moje prvňačka má jednu hodinu denně. Část probírají češtinu a část matiku. Než se všechny děti přihlásí, tak je skoro polovina pryč a potom učitelka rodičům posílá seznam, co všechno se máme s dětmi naučit. Na to fakt nemám nervy ani čas. Stejně to bylo i na podzim. Ty děti na to hrozně doplatí, budou úplně hloupé. Nejsem učitelka, abych dceři dokázala vysvětlit učivo.
Kamila
Dcera je ve druhé třídě a každý den mají s paní učitelkou dvě hodiny, mezi kterými je pauza. Jednou týdně je ještě prvouka. Myslím, že je to takhle dostačující. Dceři musím hodně pomáhat, ale naštěstí jsem na mateřské, takže to zvládneme v pohodě.
Erika
Syn je v páté třídě, nedávno jsme podali přihlášku na víceleté gymnázium, ale nevím, jak udělá přijímačky. Třikrát týdně mají dvě hodiny online výuky a dvakrát týdně dokonce jenom jednu. Naprosto nedostačující!
Julie
Syn je v deváté třídě a má skoro stejný počet hodin, jako kdyby chodil do školy. Na to, že by nebyl dostatečně vytížený si nemůžu stěžovat. Učitelé se jim hodně věnují, mají i speciální doučovací hodiny pro zájemce.
Eva
Syn je ve třetí třídě a v tomhle pololetí mají společně jen třicet minut denně. Učitelka nám tvrdí, že už déle neudrží pozornost, protože pandemie trvá moc dlouho. Mám problém s tím syna udržet i na těch třicet minut, když ho nikdo nevidí, tak hraje hry na telefonu.
Barbora
Online výuka u dcery v první třídě nefungovala a nefunguje ani teď. Učitelka posílá zadání rodičům a my se máme s dětmi učit. Přístup ředitelky je taky děsný. Dost intenzivně uvažujeme o změně školy, protože tohle už se nedá.
Nový komentář
Komentáře
Online výuku absolutně nemůže plnohodnotně nahradit klasickou. Já mám dceru ve 3.třídě a nemohusi stěžovat, paní učitelka je skvělá a snaží se. Víc takových...
Neřeknu nic nového , je to otázka svědomí. Znala jsem paní , budiž jí země lehká , která uklízela , roznášela obědy a hlídala děti . Chodila krásně upravená , protože si mohla dopřát často holiče i kosmetiku. Když uklízela chodby ve velké budově , nadávala , že jí to za těch pár minut nestojí , aby tam vůbec chodila a tak se dřela. Podle toho její úklid vypadal. A druhá , moje maminka ,pracující v nemocnici , se za směnu stěží vyčurala , protože operační sál není anonymní chodba. A ve všech profesích jsou tyto dvě skupiny , někteří si chodí do práce odpočinout a ještě se tím chlubí , ti druzí , méně pružní , svou práci odvádějí i za nejhorších podmínek.
Mám děti první a čtvrtá třída a učí se on-line každý den 3 a 5 hodin, podle rozvrhu co mají ve škole. A pak dostanou jen jeden úkol, protože toho hodně stihnou při výuce.
Navrhovala bych platit učitele podle odučených hodin. Chápu, že učit především první stupeň dálkově je na houby, ale už jsme v tomhle svrabu dost dlouho na to, aby se nějaké našlo. Problém je v tom, že je naše školství na úrovni pravěku, co se digitalizace týče. V tom je zakopán pes.
Problém je v systému. Školy nic takového totiž nemají, školství už vůbec ne. Jeden učitel učí přes meet, druhý přes teams, třetí přes youtube, čtvrtý na facebooku a pátý přes kouřové signály. K tomu jsou úkoly průběžně dávány a odevzdávány na one drive, classroom a na disk. Plus na jeden předmět jste registrováni školním mailem a na druhý soukromým. Všichni učitelé píšou na školní mail, vyjma toho, co pro jistotu nepíše vůbec a jeho žáci se mezi sebou sází, jestli ještě žije. A když už napíše, tak na osobní mail. Chybí v tom systém, vážení. Pak se divte, že jsou žáci otrávení, když pro připojení na hodinu musí místo schůzky doslova vypátrat a úkoly to samé.
Na druhou stranu i učitelé jsou lidi a mnohdy mají vlastní děti na distancu (které logicky taky musí něco jíst, pít a být dokopány ke svým učitelům) a někteří rodiče taky nejsou svatí. Příklad: Šestiletá holka oznámila, že ona na dálkové vzdělání chodit nebude a rodiče jí na to řekli, ať teda nechodí. Sice to bude výjimka, ale buďme féroví. Spousta učitelů to bere vážně a vážně se snaží.
Dobrý večer, jsem učitelka střední školy, od října, s malou přestávkou od 25.11., kdy jsme byli ve škole s maturanty a následně týden s jednou skupinou studentů a následně s druhou, jsme na distanční výuce. Denně se svými studenty komunikujeme, příprava na jednu vyučovací hodinu v distanční výuce mi trvá cca 2 hodiny, aby to k něčemu bylo. Takže u PC trávím téměř 12 hodin denně. Snažíme se nezatěžovat rodiče, studenti si mohou zapůjčit NTB, vymýšlím nevymyslitelné, abych žáky zaujala. Je to pro nás všechny nová, velice náročná situace a nemyslím, že by někdo z kantorů cokoliv podceňoval, ale vlastně soudím jen podle naší školy. Jsem v nepřetržitém kontaktu se žáky, znám jejich trable, starosti, píšeme si, voláme, i v noci, bez nadsázky i o půlnoci, kdy mají noční můry a chtějí si s někým jen popovídat. A za tohle všechno čtu tyhle články, jak to nefunguje? Milionkrát raději bychom byli ve škole, tak jak jsme zvyklí. Za sebe a své kolegy - děláme co můžeme, jediné co asi nepotřebuje je "rýpání" všeználků. Raději nám pomozte. Abychom tuhle nesnadnou dobu společně zvládli a pokud možno si z ní odnesli i něco pozitivního - že jsme tým a dokážeme táhnout za jeden provaz a těšíme se až se zase potkáme. Děkuji. A prosím, kritizujte konstruktivně. Nabízejte řešení. Díky.
Nejhorší je, že se to bagatelizuje. Nikde žádná snaha co nejdřív školy otevřít. Přitom jsou porušovány dvě věci - povinná školní docházka a základní vzdělání srovnatelné a dostupné pro všechny. Děti, které nemají ani potřebnou techniku, a ani rodiče schopné suplovat za učitele, děti, které jsou víceméně ponechány samy sobě, ty to už nikdy nedoženou a je to tvrdá diskriminace. Plno lidí prostě není schopno učit svoje děti, a nemusí to nutně znamenat, že jsou hloupí. Učitelé na to studují roky vysoké školy, aby byli schopni učit, a teď najednou má učit každý v domácích podmínkách stejně plnohodnotně jako oni? Bez pomůcek, bez odborných učeben, navíc často až odpoledne a večer, po své vlastní práci, kde taky museli odvést nějaký výkon. Kromě toho neexistuje způsob, jak takovouhle výuku hodnotit. Úkoly může za dítě udělat někdo jiný, nebo si všechno najde na internetu. Že odešle mailem nějaký vyplněný test, to neznamená, že má dítě nějaké znalosti. Špatné známky jsou výslovně zakázány. Vysvědčení z ročníku na distanční výuce neříká vůbec nic o tom, jestli se dítě něco naučilo. Jen to, že občas bylo připojeno k on-line výuce a nedělalo přitom paní učitelce moc potíží.
Osobně postrádám v článku, o jaké školy jde. Chybí i vyjádření protistrany - učitele, který by mohl argumentovat jinak. Jinak jsem též proti zavírání škol.
Nesouhlasím s tím, že se zavřeli školy. Navíc jak je vidět i tady, každá škola si jede podle svého, není to sjednocené, což je další problém. Jedna škola jede všechny hodiny v kuse, jiná škola jen jednu, dvě.
Problém vidím i v tom, že děti jsou doma více roztěkané, více ztrácejí pozornost.
No nevím, jestli je distanční výuka náročná pro učitele. Asi jsou výjimky, které snaží něco ty děti naučit, ale co takhle čtu a slyším, tak to vesměs nestojí za nic.
Plus není možné, aby děti chodily na kroužky, na cizí jazyky, na hudebku, na výtvarku, do sportovních oddílů... to je přece taky vzdělávání, i když jiným způsobem. Ztracený rok je obrovská nevýhoda, a pokračuje to dál. Dobře, jestli tedy musí rodiče vzdělávat svoje děti sami, na co platit učitele? Můžou dostat stejné kompenzace jako například OSVČ, aby měli z čeho přežít. A kdo nahradí rodičům ten čas, který museli suplovat učitele? Ztracený výdělek za dobu, kdy nemohli dávat děti do škol a museli zůstat doma ze svého zaměstnání? Kdo, jak a kdy to všechno ty děti doučí? Měsíc se dá nahradit, ale rok už těžko. Pro dítě je rok daleko delší čas, než pro dospělého. A tohle všechno je do budoucna poznamená, ne že ne.
První a druhé třídy snad chodily do školy. Tak jaká distanční výuka?
