Hodně z nás se někdy dostalo do situace, kdy muselo volit mezi kariérou a rodinou. S příchodem jejího nového člena totiž přibývá tolik povinností, že je nezřídka při vší vůli nelze skloubit s každodenními pracovními povinnostmi. Pokud ovšem nemáte zaměstnavatele, jako je společnost Volvo Cars.
vo1.jpg

Rodinné pouto nabízí rovnocenné rodičovství

Ta pro své zaměstnance od letošního prvního dubna připravila progresivní rodinný program nazvaný Family Bond neboli Rodinné pouto. Automobilka si tímto krokem slibuje nejen podporu rovnocenného rodičovství, ale i budoucí rovné pracovní příležitosti bez ohledu na pohlaví.

Švédsko je pověstné svými sociálními podmínkami, včetně velkoryse řešené rodičovské dovolené. A tak ve Stockholmu běžně natrefíte na skupiny mladých trendy otců poskakujících se svými ratolestmi v parcích nebo posedávajících s dětmi na zádech na kavárenských zahrádkách. Tomuto modernímu fenoménu se přezdívá „lattepappa“ (latté tátové) a vzešel právě z tamějšího progresivního systému rodičovské.
vo4.jpg

Půlroční rodičovská dovolená

Na úspěšnou státní politiku navazuje program Family Bond pro veškeré zaměstnankyně a zaměstnance Volvo Cars ve světě. Tedy i pro ty české. Family Bond nabízí všem pracujícím pro společnost rodičovskou dovolenou. Tu mohou strávit doma s miminkem a svou partnerkou či partnerem na mateřské či rodičovské dovolené.

V rámci této firemní „mateřské“ po dobu 24 týdnů dostávají zaměstnanci 80 % výše svého platu. Čerpat ji nemusejí hned po narození dítěte, ale kdykoli v průběhu jeho prvních tří let.
vo5.jpg

Rodina i kariéra? Jde to

vo6.jpg„Chceme vytvořit kulturu, která podporuje rovnocenné rodičovství bez ohledu na pohlaví,“ uvádí v oficiálním prohlášení generální ředitel Hakan Samuelsson. „Podporování rodičů ve vytvoření rovnováhy mezi prací a rodinou přispívá k setření rozdílů mezi pohlavími. Současně tento přístup umožňuje každému budovat vlastní úspěšnou kariéru.“

Na svém profilu na LinkedIn později vše rozvinul úvahou: „Důvody, proč si lidé kupují určitou značku automobilu, se mění. Dříve to bylo kvůli koženým sedadlům nebo koňské síle. Dnes vybírají podle toho, zda značka zastává stejné hodnoty jako zákazník. Hodnoty jsou novou koňskou silou.“

vo7.jpgNa otázku, proč se k tomuto kroku automobilka rozhodla, srozumitelně odpovídá i ředitelka pro korporátní funkce Hanna Fager. „Family Bond představuje více než jen novou politiku rodičovské dovolené. Je ztělesněním kultury a hodnot naší společnosti.“ A dodává: „Chceme stát v čele proměny našeho průmyslu a nastavit nový globální standard v oblasti péče o lidi. Rozhodnutí poskytnout všem našim zaměstnancům možnost čerpat placenou rodičovskou dovolenou přispěje ke zmenšení rozdílů mezi pohlavími. Tím současně získáme rozmanitější pracovní sílu, což se následně projeví zvýšením výkonu a posílením našeho podnikání.“

Výhodu využívají i Češi

Politika rodinných pout Family Bond není žádným sociálním inženýrstvím ani žádný pokus – omyl. Vedle švédské legislativy vychází i z pečlivě zmapovaného pilotního projektu automobilky, který se v regionu EMEA (souhrnně Evropa, Afrika, Blízký východ) uskutečnil před dvěma roky. Zúčastnily se jej desítky zaměstnanců Volvo Cars, včetně jednoho mužského zástupce z České republiky. V rámci tohoto úvodního programu 46 % všech žadatelů bylo právě z řad spokojených otců.

Zástupci automobilky také doufají, že postupně opadnou běžné (a logické) obavy zaměstnanců. Například že budou v některých zemích čelit kulturním předsudkům. Nebo že během půlroční absence ztratí svou práci a sociální vazby. Volvo Cars garantuje, že každý zaměstnanec využívající program Family Bond se vrátí na stejnou, případně na podobnou pozici a za týchž platebních podmínek.
vo8.jpg

Nárok na rodičovskou dovolenou má kdokoli, bez výjimky

Politika rovnosti, diverzity a inkluze je odrazem života v jednadvacátém století, ať už se to někomu líbí, nebo ne. Family Bond se vztahuje na všechny zákonně registrované rodiče, a to včetně těch adoptivních, pěstounů, náhradních rodičů i párů stejného pohlaví. S přihlédnutím k tomu, že v některých zemích nemají všichni noví rodiče na státem placenou dovolenou nárok nebo jsou některé skupiny vyloučeny, což se vztahuje hlavně na otce.

Že je čtyřiadvacet týdnů rodičovské dovolené pro ženy i muže skutečně velkorysou zaměstnaneckou nabídkou, dokládá srovnání s konkurenčními zaměstnaneckými programy: automobilka Ford nabízí hrazené rodičovské volno do osmi týdnů, General Motors nanejvýš dvanáct týdnů.

Ve Volvu se navíc rozhodnutí využít rodičovskou dovolenou coby základ pro vybudování pevného pouta v nové rodině snaží svým zaměstnancům usnadnit nastavením programu Family Bond jako výchozí volby. Jen „nabídka možnosti“ totiž podle švédské automobilky nestačí. Aktivní podpora a povzbuzení pomohou lépe nastartovat potřebnou kulturní změnu, která je nutná k tomu, aby byla rodičovská dovolená pro oba rodiče přijata jako nová „norma“. Rozhodnutí je však samozřejmě na každém ze zaměstnanců.
Foto: Volvo

607ec961b261fobrazek.png

Reklama