Své o tom ví čtyřicetiletá Radka, která čas od času nakupuje na internetových obchodech kosmetiku, módní a sportovní oblečení, svíčky, potraviny…
Karolína ujíždí na dražší sportovní módě a často chodí nakukovat na eshopy. Má své oblíbené značky a občas, když jí nějaký kousek opravdu zasáhne, koupí si ho. Tak se stalo, že pozdě večer brouzdala po internetu a vyskočila na ní reklama s velkými slevami od jedné oblíbené sportovní značky. Navíc tam byl časový odpočet, že slevy trvají jen do půlnoci. Marnivost zvítězila a Radka na reklamu klikla. Byla překvapená, jaké pěkné slevy zrovna ten den značka má. Oblečení, které chodila obdivovat, bylo v polovičních nebo ještě větších slevách. Neváhala, naklikala věci do košíku a zaplatila. Měla velmi dobrý pocit a intenzivní natěšení, jak si věci užije, až jí je eshop pošle.
Foto: Shutterstock
Komunikace eshopu probíhala normálně, nic nenaznačovalo podvodu. Navíc, objednávka byla z Kanady, takže než to přepravní služby doručí, trvá to několik dní, někdy i týdnů. Ve stavu objednávky dokonce mohla sledovat, kde se zrovna balík nachází. Jenže je to už měsíc a půl a balíček stále na cestě.
Radce ty slevy vrtaly hlavou, a tak si ještě jednou po týdnu rozklikla objednávku a začala ji zkoumat. Zjistila, že doména jejího oblíbeného obchodu je malinko jiná, než ta, ze které oblečení objednala. Ale grafika webu, navigace, oblečení, loga, byla stejná. Zkopírovala si adresu a dala si ji do vyhledávače s klíčovým slovem recenze. Potvrdilo se jí její podezření, že naletěla. Jiní zákazníci na webu psali, že jim nepřišlo nic nebo nějaké strašné šunty, které neměly s prémiovou značkou a kvalitou nic společného.
Pokoušela se eshop kontaktovat e-mailem, ale bylo to marné. Tak si odnesla zkušenost – i dobře vypadající slevy globálních značek by měly vyvolat potřebu ověření. Také špatný pocit, že ji někdo nepoctivý okradl. A jak kvůli své hlouposti se dostala do této situace. A to všechno ví – co se kolem děje, jak je snadné někoho ošálit a stejně naletěla. Protože touha po nákupu věcí ve slevě byla silnější než to, aby si to eshop ověřila. Špatné je, že reklamu na tento nekalý web neustále potkává. Už na ni nekliká, ale štve ji, že někdo stejně naivní jako ona dopadne stejně.
K vyjádření jsme poprosili odborníky Martina Pitrona z časopisu dTest.
Zodpovědnost především
Vždy je důležité nakupovat zodpovědně, to platí jak na nákupy v kamenných prodejnách, tak pro nákupy na internetu. V případě nákupů přes internet bychom měli být více obezřetní, neboť neznáme prodávajícího a produkt nemusí zcela odpovídat fotografiím či popisu.
Prodejci hrají na emoce
Obrovskou roli hrají u spotřebitelů emoce, čehož si jsou prodejci dobře vědomi. Na ně poté zaměřují i samotné reklamy, které mohou být doprovázeny například omezením „posledních kusů“ či ubíhajícího času. Spotřebitelé se poté nemohou rozhodnout s odstupem a s vidinou výhodnosti zboží rychle koupí.
Řádná kontrola je nezbytná
Vždy je však potřeba obezřetnost. Při nákupech na internetu je nutné si v první řadě ověřit prodávajícího a webových stránek. V adresním řádku prohlížeče můžete odhalit podvodný e-shop, který pouze napodobuje skutečné stránky známé společnosti. Dále doporučujeme učinit kontrolou recenzí e-shopu na nezávislých webech. Pomoci mohou i ověřovače podvodných e-shopů na stránce www.dtest.cz/eshopy nebo na stránkách České obchodní inspekce www.rizikove.cz. Následně je vhodné také provést kontrolu obchodních podmínek, ve kterých musí být uvedena odpovědná společnost a tu také prověřit.
Odpočet času je často podvod
Co se týká samotných odpočtů, z našich zkušeností můžeme říci, že je využívají zpravidla pochybné nebo přímo podvodné společnosti. U prověřených společností se s nimi setkáváme spíše výjimečně (např. při Black Friday), zatímco u problémových jde téměř o rutinu. Je proto důležité nedávat takový důraz na emoce a nákup promyslet.
Nový komentář
Komentáře
Míla Radko, z toho si nic nedělejte to se může stát komukoliv, dokonce i inteligentním lidem, a ja sám mám alergií na lidi kteří si myslej že jsou inteligentní nebo maj titul inženyra tak se jim to nemůže stát.
Sranda je, že naše malé podvodníčky a vyčůránky si policie najde a zaklekne na ně, i kdyby šidili jen na daních za vánoční cukroví a dostanou často kvůli pár tisícům tresty větší než za znásilnění, zatímco velké organizované sítě podvodníků, co z lidí různými způsoby tahají miliardy, nikdo nechytí. Pak z toho bohatne organizovaný zločin a politici nad tím přivŕají oči, žádná změna zákonů, prostě nic, stejně jako majitelé třeba Seznamu, nebo Youtubu, protože z toho mají taky podíl. Proto ty různé reklamy na podvodlé e-shopy, investice, ale i hazard, alkohol, problémové hry, co tahají peníze z dětí a jiné, nikdo neomezuje...a pak že tabákové společnosti mají moc. Spíš jsou jediný, který odstřihly, protože asi uplácely málo .:D
Mě teda nikdo na netu zatím nikdy nepodvedl.
I ty recenze jsou zrádný. Největší problémy jsem mívala s velkými známými e-shopy s dobrým hodnocením. Naopak loni jsem až po zaslání objednávky zjistila, že recenze nejsou úplně dobrý. Respektive průměrné až katastrofální. Ale balík dorazil za tři dny bez problému. A pak si něčemu věřte
Jinak odpočty používají i e-shopy, které podvodné nejsou a zboží z nich fakt dostanete. Je to snadný trik jak donutit lidi kupovat bez rozmyslu, protože mají pocit, že je tlačí čas. Po půlnoci se odpočet resetuje a jede nanovo.
Dodatek - myslím si, že by provozovatel webu měl mít odpovědnost za to, co zveřejňuje. Prověřit si inzerenty a podvodné reklamy stáhnout okamžitě, jak se o nich dozví. Což se bohužel neděje. Řada lidí se shoduje v tom, že již mnohokrát nahlásili podvodné praktiky a klamavou reklamu, bez výsledku. Provozovatel buď řekne, že za nic neodpovídá, nebo že reklama neporušuje podmínky a nazdar. Smutný příběh.
Bohužel se to někdy stane i u obchodu, kde by to člověk nečekal. Mě to stálo dva a půl tisíce. Objednala jsem zboží, vše OK, dorazilo, bylo to to, co nabízeli, cena odpovídající, pohoda. Za měsíc jsem objednala další věc, a nic. Ani zboží, ani vrácená platba, ani žádná korespondence, nic. Byla jsem otravná a po cca šesti týdnech bombardování reklamacemi a maily mi někdo znechuceně odpověděl, že mi přece zboží dodali, tak co blbnu. Tázala jsem se, zda mají potvrzené převzetí, kdy to bylo, kdo to dovezl, kdo to převzal atd. Zase dlouho nic, pak omluva "jéje, pardon, my jsme to vůbec nevyskladnili, tak my vám to teda pošleme". A zase nic. Další mnohonásobné otravování skončilo zprávou, že moje objednávka byla stornována. Bez vysvětlení, a peníze nikde. Už je zřejmě neuvidím. Přitom na tom e-shopu nic podezřelého nebylo, a recenze má tak nějak průměrné, žádná velká chvála, ale ani tuny stížností. Promlčené to není, vymáhat to budu dál, ale moc si neslibuju.
Jo, mě zmoudření stálo naštěstí jen sedm stovek. Loni v létě mi na idnesu pořád vyskakovala reklama na pěkné barefooty, obchod Rivalenti.cz. No a protože taky věčně něco kupuju na internetu, dlouho jsem se nerozmýšlela. Až když se dva týdny nic nedělo a komunikace krom potvrzení o platbě neproběhla žádná, vygooglila jsem si ty parchanty a přečetla si o všech těch schramstnutých penězích a stížnostech zaslaných na ČOI. Od té doby v nově objevených obchodech beru jen na dobírku a rovnou si je prověřuju na internetu.