Své o tom ví čtyřicetiletá Radka, která čas od času nakupuje na internetových obchodech kosmetiku, módní a sportovní oblečení, svíčky, potraviny…

Karolína ujíždí na dražší sportovní módě a často chodí nakukovat na eshopy. Má své oblíbené značky a občas, když jí nějaký kousek opravdu zasáhne, koupí si ho. Tak se stalo, že pozdě večer brouzdala po internetu a vyskočila na ní reklama s velkými slevami od jedné oblíbené sportovní značky. Navíc tam byl časový odpočet, že slevy trvají jen do půlnoci. Marnivost zvítězila a Radka na reklamu klikla. Byla překvapená, jaké pěkné slevy zrovna ten den značka má. Oblečení, které chodila obdivovat, bylo v polovičních nebo ještě větších slevách. Neváhala, naklikala věci do košíku a zaplatila. Měla velmi dobrý pocit a intenzivní natěšení, jak si věci užije, až jí je eshop pošle. 

65a7c080cc69eobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Komunikace eshopu probíhala normálně, nic nenaznačovalo podvodu. Navíc, objednávka byla z Kanady, takže než to přepravní služby doručí, trvá to několik dní, někdy i týdnů. Ve stavu objednávky dokonce mohla sledovat, kde se zrovna balík nachází. Jenže je to už měsíc a půl a balíček stále na cestě. 

Radce ty slevy vrtaly hlavou, a tak si ještě jednou po týdnu rozklikla objednávku a začala ji zkoumat. Zjistila, že doména jejího oblíbeného obchodu je malinko jiná, než ta, ze které oblečení objednala. Ale grafika webu, navigace, oblečení, loga, byla stejná. Zkopírovala si adresu a dala si ji do vyhledávače s klíčovým slovem recenze. Potvrdilo se jí její podezření, že naletěla. Jiní zákazníci na webu psali, že jim nepřišlo nic nebo nějaké strašné šunty, které neměly s prémiovou značkou a kvalitou nic společného. 

Pokoušela se eshop kontaktovat e-mailem, ale bylo to marné. Tak si odnesla zkušenost – i dobře vypadající slevy globálních značek by měly vyvolat potřebu ověření. Také špatný pocit, že ji někdo nepoctivý okradl. A jak kvůli své hlouposti se dostala do této situace. A to všechno ví – co se kolem děje, jak je snadné někoho ošálit a stejně naletěla. Protože touha po nákupu věcí ve slevě byla silnější než to, aby si to eshop ověřila. Špatné je, že reklamu na tento nekalý web neustále potkává. Už na ni nekliká, ale štve ji, že někdo stejně naivní jako ona dopadne stejně.

K vyjádření jsme poprosili odborníky Martina Pitrona z časopisu dTest.

Zodpovědnost především

Vždy je důležité nakupovat zodpovědně, to platí jak na nákupy v kamenných prodejnách, tak pro nákupy na internetu. V případě nákupů přes internet bychom měli být více obezřetní, neboť neznáme prodávajícího a produkt nemusí zcela odpovídat fotografiím či popisu.

Prodejci hrají na emoce

Obrovskou roli hrají u spotřebitelů emoce, čehož si jsou prodejci dobře vědomi. Na ně poté zaměřují i samotné reklamy, které mohou být doprovázeny například omezením „posledních kusů“ či ubíhajícího času. Spotřebitelé se poté nemohou rozhodnout s odstupem a s vidinou výhodnosti zboží rychle koupí.

Řádná kontrola je nezbytná

Vždy je však potřeba obezřetnost. Při nákupech na internetu je nutné si v první řadě ověřit prodávajícího a webových stránek. V adresním řádku prohlížeče můžete odhalit podvodný e-shop, který pouze napodobuje skutečné stránky známé společnosti. Dále doporučujeme učinit kontrolou recenzí e-shopu na nezávislých webech. Pomoci mohou i ověřovače podvodných e-shopů na stránce www.dtest.cz/eshopy nebo na stránkách České obchodní inspekce www.rizikove.cz. Následně je vhodné také provést kontrolu obchodních podmínek, ve kterých musí být uvedena odpovědná společnost a tu také prověřit.

Odpočet času je často podvod

Co se týká samotných odpočtů, z našich zkušeností můžeme říci, že je využívají zpravidla pochybné nebo přímo podvodné společnosti. U prověřených společností se s nimi setkáváme spíše výjimečně (např. při Black Friday), zatímco u problémových jde téměř o rutinu. Je proto důležité nedávat takový důraz na emoce a nákup promyslet.