„V provozu je neustále všechna technika, pracujeme ve směnách. Zapadl jsem letos už čtyřikrát. Makáme, jak to jde, a přesto je to pořád málo. Jestli si někdo myslí, že se tu flákáme, tak ať si to jde jednou zkusit,“ říká Zdenek.
Docela pohledný osmatřicetiletý chlapík s knírkem. Všímám si jeho kruhů pod očima. Sedíme v restauraci v Libni. Zdenek si dává zelený čaj a já kafe. Naštěstí je také kuřák, takže nebyl problém s výběrem prostoru.
Řidičem sypače s radlicí je už pět let, a tak se dá očekávat, že něco pamatuje. Je ženatý, s pětiletým synem. Pochází z Nového Boru. V Praze žije už dlouho…
„Počítám, počkejte... ano, asi tak čtrnáct let. Vzdal jsem na severu pokusy o hledání a udržení si práce a jako vyučený kuchař jsem se nakonec po několika zkouškách stal napřed bagristou, pak jeřábníkem a pak jsem zakotvil tady,“ vzpomíná.
První, nač jsem si vzpomněla já, byla moje nedávná odpolední anabáze s jízdou z práce domů po parádní ledovce.
Jeli jsme všichni stylem obrubník, obrubník, obrubník... Sypač jsem nepotakala ani jeden. Takže svou první otázku na Zdenka jsem vybrala z této škatulky.
Kde byly sypače, když se v Praze díky odpolednímu mrznoucímu dešti nedalo vůbec jet?
Je to peklo, já vím, ale vyjet se sypači na ledovku v Praze do špičky je prostě nemožné. Vždyť bychom to prostáli všechno v kolonách. Musíme prostě většinou počkat, až povolí provoz.
Co vás baví na vaší práci?
Asi by bylo podivné mluvit se zanícením o práci řidiče sypače s radlicí, ale ono je to opravdu zajímavé zaměstnání. Je to práce hlavně pestrá, člověk nikdy neví, co ho čeká a jakou situaci bude muset řešit. Je tu výborná parta navíc. Prozatím bych neměnil.
A co vám na práci vadí?
Tak asi předně řidiči. Na jednu stranu pořád nadávají, kde že jsou ty sypače a kdo to bude uklízet, jak to, že nejsou právě teď a právě tady, a na druhou stranu se mnohdy chovají strašně neukázněně. Předjíždět velký sypač není legrace zvlášť ve chvíli, když asi má na silnici co uklízet, tudíž je kluzká, špatně sjízdná. To se pak stává, že padají do příkopů, jako onehdá v Kolovratech. Tak dlouho nedal pokoj, až byl i s autem v pangejtu a já taky, jak jsem se mu snažil uhnout – jelito.
To mě přivádí na další otázku, protože jsem Pražák, zeptám se na Prahu. Kolik tak sypačů vyjede při jedné kalamitě? Kolik jich má město k dispozici?
Naposledy jsme, pokud vím, vyjeli se vším, co jsme měli, tedy asi 150 vozů. Dokonce jsme museli na okrajových částech Prahy použít i frézy, a to v metropoli opravdu nebývá zvykem.
Stačí tolik techniky, nebo se jí nedostává?
Já myslím, že v zásadě to stačí, protože takových kalamit zase tolik nebývá... i když, jestli by zimy měly být v Praze a vůbec v Čechách teď takové, jako ta letošní, asi by správa komunikací přemýšlela o nákupu dalších vozů. Letos je to peklo.
Máte nějakou veselou historku?
No, já nevím, jestli právě veselou, spíš asi dramatickou, ale s dobrým koncem. Bylo to na nájezdu na D1. Je to problematická dálnice celá a je problematická už na jejím začátku. Hodně hustě sněžilo, bylo to někdy začátkem prosince tuším. Plno Pražáků ještě vytrvale na letňákách. Bruslili jak o závod. Hromada kamionů do toho a mezi tím jsme se my snažili zprůjezdnit, co se dá. Jeden řidič kamionu, Rumun, se rozhodl, že má teréňák nebo co, a všechny začal předjíždět zleva. Samozřejmě, že blbě. Ve snaze mu uhnout, ale nesudnat ze silnice řidičku vedle sebe, jsem zapadl sám, do toho se on otočil, čumákem se zapíchl do svodidel a vzpříčil se mu návěs. Vytvořili jsme jen skulinku. Nedalo se na tom brzdit, a tak se přesně do té skulinky zapíchla ta paní s Volvem. Nemohla ani tam ani zpátky, ale naštěstí se nic nestalo. Jen dálnice stála hodiny. Seděla nakonec u nás ve voze a klepala se, jak byla vyděšená ještě dlouho. Její manžel se tam pro ni autem nedostal. Dal jsem jí kafe od manželky, co mi dělala do termosky, a klábosili jsme. Pak chudák na chvíli i usnula. Teda, když dost vydatně proklela toho Rumuna. Já bych ty kamioňáky taky zakous.
Zeptám se vás, a to asi zajímá každého. Co děláte v létě?
No rozhodně se neválíme po písčitých plážích, jak si mnozí myslí. V létě třeba například uklízíme pangejty, refíže, čekárny a podobně. To byste koukala, co je kolikrát ve škarpě. I selata a mrtvé králíky v krabici od televize jsme tam našli. Kočárky a pytle s odpadky…ani nemluvím. Lidi jsou prasata, to se nedá nic dělat.
Vyděláte si dost?
Myslím, že na to, jak je to náročná práce, že člověk toho moc nenaspí, že je třeba neustále kontrolovat auto, na to, jak je to práce odpovědná, vždyť se pohybujete obrovským vozem mezi auty, které pomalu nemohou jet, by to klidně mohlo být placené i líp, ale zase stěžovat si rozhodně nemohu. Žít se s tím dá i s rodinou.
Co byste vzkázal řidičům?
No asi že by bylo dobrý si uvědomit, že to, co děláme, děláme pro ně. Že vyjíždíme okamžitě, jakmile začne sněžit, nebo je třeba, že ale nemůžeme být na všech místech současně a hlavně, že pokud nám vyjdou oni vstříc, budou mít tím dřív méně problémů dojet tam, kam potřebují. Že tudle práci děláme, aby oni dojeli v pořádku. To ale záleží také na tom, jak to mají v hlavách srovnané. Mnoho jich si stále plete vlastní vytuněný vůz s rolbou. Dokud nevisí čumákem v závěji. (smích)
Nový komentář
Komentáře
Bébina — #25 tak ono toho sněhu bylo trochu víc 1.12. jsem byla v Hronově, tam byly kolony taky. A v Náchodě. A povětšinou to stálo proto, že bylo na silnici milion tiráků, kteří se snažili předjíždět jeden druhého.
Bébina — #25 stačí jeden blbec na letních gumách
Dante Alighieri — #1 Mas svatou pravdu. Letos 1.12. napadlo cca 5cm snehu a Praha stala. 3km jsme jeli hodinu, nechapu proc, nebyl duvod, cerstvy snih neklouzal. Presto vsude staly kolony.
Dante Alighieri — #19 pokud leží na silnici 20 cm sněhu, tak je kalamita všude, kde je život závislý na dopravě. Nakonec na zablokování dopravy stačí i míň cm... To bys musela žít na samotě v horách a mít zásoby na celou zimu, aby tě to nepostihlo. A nemuset dojíždět do práce, nepotřebovat doktora a nemít děti, co musejí do školky nebo do školy.
Dante Alighieri — #21 To já jen tak, aby řeč nestála. to víš, že se těším na jaro, až nazuju dřeváčky s ultrapodpatkem
Můj bratr před 40ti lety jezdil u Technickývh služeb, takže jezdil i se sypačem. Jak začal padat sníh, mnul si ruce a říkal, padají penízky. Ráno ve 4.00 hod. vyjížděl na silnice po okrese , sníh se uklízel i ve městě a kde bylo potřeba, jako u zastávek, přechodech i ve městě. Nastoupili chlapi s lpatama, nahízeli sníh na auto, a sníh se odvážel na odlehlá místa, někdy do potoka a sníh během zimy odtekl. Myslím, že se tím zabránilo záplavám, protože na jaře nebylo tolik sněhu, který tál. Běžně bývalo až na 2 metry sněhu a kalamitu nepamatuji, pokud nešlo o Prahu, kde je kalamita při 20 cm sněhu.
ToraToraTora — #20 Já se tady po centru taky pohybuju pěšky. I v nepohodlné obuvi.
Dante Alighieri — #19 Přijde na to. V centru je kolikrát člověk nejrychlejší, když použije vlastní nohy a pohodlnou obuv. Do těch krajových částí města to jezdí nejdéle 1x za 20 minut. To jde. A jezdí tu jedna linka, říkám jí pracovně "vymeták." Ta nekončí nikde daleko za městem, ale po cestě všechny ty vesničky, které se omylem ocitly pod křídly naší radnice, pečlivě vymete. Jedna zastávka je i pod třešní mezi loukami za hradcem, kde ani rodilý hradečák neví, jak se to tam jmenuje. Omylem jsem s ní už dvakrát jela.
ToraToraTora — #17 V ČB se zdá, že to taky jezdí pořád, ale čekat na bus 15 min nebo 3 min je rozdíl. Já bych tady na těch zastávkách někdy zabíjela. A říkám si, že kdybych měla auto, tak bych místo stepování na zastávce už dávno za těch 15 minut byla doma!
klobouk dolů před řidiči sypačů - v zimě se fakt namakaj a musí mít trpělivost se spoustou pitomců na silniciích.
Ale v létě si to vyberou - a to vím opravdu dobře z první ruky...
Michaela Kudláčková — #16 A já myslela, že auto je lékem jen na hubatou tchýni. Tedy pokud si stoupne správně před něj.
Dante Alighieri — #15 Jj, jen nebýt líný a to MHD alespoň jednou za čas vyzkoušet. Tady také pořád něco jezdí. A upřímně, když se někdy snažím i bez kalamity například v centru zaparkovat auto, jak si pak jízdu MHD užívám. Navíc mě lístek stojí 10 Kč. To je nejlevnější parkovné na půl hodiny.
ToraToraTora — #14 ..ne alergie na lopatu ne, nemůžu do MHD...pan doktor říkal, že se to dá léčit jen vlastním vozem. Lék mám
ToraToraTora — #9 Stále tady v ČB vzpomínám na to , jak jsem v Praze vylezla před barák a už něco jelo. Pražáci, važte si vaší MHD!
Michaela Kudláčková — #13 Papír? jako alergie na lopatu ? ne ne, hlava nehlava
ToraToraTora — #9 Mě Néééé - já mám na to papír!! Od doktora!! Mě nechť ušetří
Vivian — #8 tak tu bych chtěla potkat u nás
Vivian — #10 u nás silničáři stíhali, kalamitu jsme neměli a nemůžu říct, že by se jeden den fakt nedalo. když byla ta ledovka, tak bylo uklizeno na jedničku a paradoxně si Torák natloukl kostrč na schodech před domem, které si uklízíme sami. Ale chodník byl posypaný už ráno
ToraToraTora — #9 autobusy měly taky problémy a metrem se všude nedostaneš... Radši sedět doma, pokud nikam nemusím.
Ať se to však jmenuje kalamita nebo prachobyčejná zima, měl by každý zvážit, zda je cesta autem nutná a popřípadě sedět doma nebo ve vlaku. Zrovna v Práglu, kde jezdí imrvere MHD, tramvaje, metro, by některým řidičům měli silničáři dávat lopatou přes ten línej zadek hned na parkovišti