61e0113dbd13cobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Je těžké uniknout reklamám na kolagen, ať už ve formě výživových doplňků nebo krémů a šampónů, jejichž výrobci tvrdí, že podpoří tvorbu této látky. Jejich používáním byste následně měli dosáhnout mladšího vzhledu a lepšího pocitu ze sebe sama. Efekt kolagenu je neoddiskutovatelný, pokud jde o krásu. Co dalšího ale dokáže a proč je důležitý také pro naše zdraví?

Kolagen je protein a patří mezi základní stavební kameny naší pokožky (tvoří okolo 75 % podpůrné struktury). Obsahují jej ale také v kosti, šlachy a vazy. Existují tři typy kolagenu: Typ I, tedy hlavní kolagen nacházející se v kůži, šlachách, kostech, vazech, zubech a některých pojivových tkáních. Typ II tvoří chrupavky a nachází se i v očích. Typ III je také součástí pokožky, nachází se však i ve svalech a krevních cévách.

Čas nelze zastavit

Nic netrvá věčně a ani zmiňovaný kolagen není tak stálý, jak bychom si přáli. Postupujícím věkem začíná degradovat a rychlost tohoto procesu ovlivňuje především genetika. Nejen ta je ale příčinou postupné ztráty. Environmentální faktory (například UV záření nebo znečištění životního prostředí), špatný životní styl (kouření, konzumace alkoholu, málo spánku) a neuspokojivá strava (vysoce průmyslově zpracované potraviny, potraviny s vysokým obsahem cukru apod.) podněcují tvorbu volných radikálů, které následně urychlují jeho rozklad. Každý rok je v této souvislosti znát, o kvalitě samotného kolagenu nemluvě.

colag2.jpg
Foto: Shutterstock

Když se hladina kolagenu v těle začne postupně snižovat, objevují se první (a následně další) vrásky. Šlachy a vazy se stávají méně pružné, jsou tužší a bolestivější, svaly ochabují a klouby se začínají nepříjemně ozývat. Objevit se v této souvislosti mohou i gastrointestinální problémy. Je tedy jasné, že kolagen je zásadní pro zdraví celého organismu.

Rezignace není namístě

Vzdorovat věku velký smysl nedává. Přínosnější pro tělo i duši je akceptovat skutečnost, že organismus přirozeným způsobem stárne, což ale neznamená rezignovat na svůj vzhled a zdraví. V souvislosti s tím, v jaké životní fázi se nacházíme, je vhodné přijmout určitá „opatření“ a adekvátně věku přizpůsobit svůj životní styl. Zkrátka přijmout se takoví, jací jsme, a pečovat o sebe s láskou a respektem k postupujícímu času.

Stárnoucí pleti udělají dobře přípravky (krémy a séra) obsahující retinoidy nebo retinol, které stimulují syntézu kolagenu v kůži. Existuje také řada odborných dermatologických ošetření, jenž pomáhají zvýšit produkci vlastního kolagenu. Sem patří zákroky s využitím laseru, radiofrekvence, ultrazvuku nebo mikrojehličkování. Nejvíc ale prospívá systematické dodržování zdravé stravy.

Ideálním „lékem“ na ubývající kolagen jsou potraviny, které jeho tvorbu podpoří

colag1.jpg
Foto: Shutterstock

Přirozenou produkci kolagenu podpoříte například konzumací těchto potravin:

  • Potraviny s vysokým obsahem vitaminu C. Velké množství se nachází například v citrusových plodech, červených paprikách, černém rybízu, brokolici, jahodách nebo šípcích.
  • Potraviny s obsahem aminokyseliny prolin. Velké množství se nachází třeba ve vaječných bílcích, pšeničných klíčcích, mléčných výrobcích, zelí, chřestu nebo houbách.
  • Potraviny s obsahem glycinu. Vysoké množství se nachází například ve vepřové a kuřecí kůži a v želatině. Glycin je také obsažen v některých potravinách s vysokým obsahem bílkovin.
  • Potraviny obsahující měď. Nezanedbatelné množství najdete třeba ve vnitřnostech, sezamových semínkách, kakaovém prášku, kešu ořeších nebo čočce.
  • Kromě toho vaše tělo potřebuje vysoce kvalitní bílkoviny, které obsahují aminokyseliny potřebné k tvorbě nových bílkovin. Maso, drůbež, mořské plody, mléčné výrobky, luštěniny a tofu jsou jejich vynikajícími zdroji.
Ztrátu kolagenu uspíší i kouření a vysoká konzumace alkoholu. Tyto dva návyky vedou k předčasné tvorbě vrásek na čele a mezi obočím. Vhodné je také omezit spotřebu cukru; ten v těle podněcuje tvorbu látek, které kolagen doslova požírají.

Čtěte také:

Zdroje: healthline.comeverydayhealth.com, nytimes.com