Její jedenáctiletá dcera chodila domů ze školy čím dál víc smutná a nemluvná. Odpoledne pak zůstávala ve svém pokoji a raději se učila, než aby šla ven s kamarádkami. Přitom ji doma ještě nedávno nemohla udržet ani na přípravu úkolů. Že by na ni lezla puberta? Jenže důvod jejího podivného chování byl jiný. Jak se jí jednou večer svěřila, pár dětí ji nemá rádo a podle toho se k ní také chovají. Konkrétně šlo o partu kolem stejně staré Terezy ze stejné vesnice.

918da7e20c40c-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Ta už jako úplně malá dělala mezi dětmi na pískovišti rozbroje. Brala jim věci, házela po nich písek, provokovala. Není divu. Její máma totiž stojí za to! I na tom hřišti se raději tahala s chlapy, než aby na holku dohlédla. A té její chování zůstalo. Ba co víc, očividně se ještě zhoršilo. Naneštěstí z ní vyrostla hezká holka, a tak se těší oblibě u kluků. A strhává s sebou i další holky, které se jí chtějí zavděčit,“ líčí problematickou teenagerku Barbora, které bylo jasné, že promluvit si s její matkou nikam nepovede. A tak šla rovnou za ředitelkou školy, kam obě dívky chodily.

„Koukala na mě jako z jara. Prý si vůbec nevšimla, že by Marušce některý ze školáků ubližoval. A jestli se to děje mimo školu, tak prý s tím nic nezmůže. Nicméně slíbila, že celou věc prošetří. Od té doby se mi neozvala. Maruška se ale svěřila, že si ji i Terezu pozvala k sobě do ředitelny a měla k nim proslov o tom, jak se k sobě musíme chovat s úctou a respektem, nikoli si ubližovat. K smíchu! Ta Tereza prý jí už cestou z ředitelny podrazila nohy a vyhrožovala, že jestli si bude ještě někdy stěžovat, má se na co těšit. A ať za nimi do místní klubovny už neleze. Bylo mi z toho úzko,“ svěřuje se Barbora, která to tak nechat nehodlala. Odmítala připustit, aby se k její holčičce kdokoli choval ošklivě. A tak jí v hlavě uzrál plán.

Navečer si na Terezu počkala za jejich domem, a když se dívka vracela z kroužku, promluvila si s ní mezi čtyřma očima. „Měla jsem chuť dát tomu frackovi z každé strany jednu facku, ale tu jsme si samozřejmě nechala ujít. Ale vytmavila jsem jí to alespoň slovně. Řekla jsem jí, že jestli ještě jednou bude šikanovat, jakkoli urážet nebo vyhánět Marušku, nemám problém požádat známého, aby si na ni někde počkal, a pořádně jí pocuchal ten její hezký ksichtík. A to samozřejmě platí i pro další místní děti, které má taky nechat na pokoji. Její sebevědomý výraz byl najednou ten tam a vyděšeně na mě kulila oči,“ směje se Barbora. Dívce popřála hezký večer, otočila se na podpatku a odkráčela.

„Samozřejmě jsem nic z toho nemyslela vážně, nikdy bych nikomu neublížila, ale tím si ona jistá být nemohla. Trochu jsem trnula, aby si někde nestěžovala, ale tím, že měla máslo na hlavě, nejspíš si to nechala pro sebe. Podstatné je, že od té doby má Maruška pokoj. Tereza ji přehlíží jako širé lány, za což jsem vděčná. Už zase chodí s dětmi odpoledne ven a usmívá se. Jestli mě chcete odsuzovat, že takové vyhrožování nebylo správné ani výchovné, můžete. Mě ale zajímá jedině dobro mého dítěte,“ dodává Barbora.  

 článku se vyjádřila Bc. Karin Emily, psychoterapeutka, arteterapeutka a speciální pedagožka 

Co může být pro milující matku větším utrpením, než vidět, jak se její dítě trápí?

V Barboře se probudila matka lvice, která se snažila pokračování v šikaně své Marušky zabránit. Bohužel se její zásah dá definovat jako výměna „trauma za trauma“. Když dospělý vyhrožuje dítěti a v tomto případě se o vyhrožování jedná, lze toto konání posuzovat jako minimálně neetické a vzhledem k věkové převaze dospělého i nemorální. Lze pochopit, že Barboře „ujely“ nervy po té, co získala pocit, že škola nijak nekoná. 

Šikana se ve školách řeší, pokud selže schopnost třídního učitele, se školním psychologem, nebo s přizváním odborníka z pedagogicko-psychologické poradny. Náslech nebo-li účast psychologa v hodinách a k tomu přidružené zážitkové techniky, které měří takzvanou sociometrii v kolektivech, mnohé vyjasní a lze poté následně cíleně pracovat jak s jednotlivci, tak i s celým kolektivem. 

Problém často bývá v neochotě pedagoga přiznat si, že problém je nad jeho dovednosti a doufá, že si děti časem poradí po svém. Problém šikany totiž nedělá žádné škole dobrou reklamu. Pokud nešťastný rodič získá pocit, že škola problém neřeší, nezbývá nic jiného (krom výše popsaných postupů), než navštívit rodiče šikanátora a problém civilizovaně a bez zbytečných emocí a urážek řešit. Nelze očekávat, že si s komplikovanou situací dítě poradí samo.  Zážitek šikany je trauma, a pokud není včas vyřešen, dopady vnímají její oběti ještě i v dospělosti. Ze své praxe vím, že často jsou rodiče překvapeni a zaskočeni, jakou roli má jejich dítě v kolektivu. A také se potvrzuje, že děti, co šikanují, nemají právě idylické podmínky v rodině. Často se jedná o negativní potlačované emoce nebo ventilace nepřiměřených trestů. Barbora by měla s Maruškou na toto téma mluvit, aby si Maruška neukotvila pocit, že je něco špatného na ní, ale rozumově chápala i možné motivace Terezky. Pokud se zastrašená Terezka doma nesvěřila, znamená to strach. Pokud se svěřila a její rodiče to nechávají být, je to nezájem. 

7085cde2ae585-obrazek.jpgBc. Karin Emily je terapeutka s psychoterapeutickým výcvikem, arteterapeutka a speciální pedagožka.

Pracuje 10 let jako psychoterapeutka pro pacienty s roztroušenou sklerózou na neurologickém oddělení FNKV Praha a vede soukromou praxi. 

Vzdělání a odbornost:
Vystudovala VŠ – obor speciální pedagogika. Pražská psychoterapeutická fakulta.
Výcvik BIG SUR s5 – skupinová forma – dynamická a hlubinně orientovaná psychoterapie (supervize Doc. MUDr. Jaroslav Skála, CSc.).
Výcvik neverbálních technik (sekce muzikoterapie, psychoterapeut. spol. ČLS) – lektor PhDr. Jitka Vodňanská (muzikoterapie, arteterapie, práce s tělem).
Výcvik vedení skupin v rámci sociálně psychologického výcviku. Supervize PhDr. Iva Veltrubská. Spoluautor metodiky k tomuto pilotnímu projektu.

Zdroj: Text byl zpracován na základě příběhu ženy, kterou redakce zná a která jej předala redakci se svolením k uveřejnění. Fotografie je pouze ilustrační a jména osob byla na žádost této konkrétní ženy pozměněna, stejně tak jako její jméno. Pokud máte příběh, který by se mohl objevit na našich stránkách, napište nám na redakce@zena-in.cz.