Tato témata jsou ve společnosti čím dál tím oblíbenější a nabývají na důležitosti. Proto jsme se rozhodli v prosinci zrealizovat setkání, na které jsme pozvali speciální hosty spojené s pomalou a rychlou módou.

Partnerem naší akce byla značka speciálních pracích prostředků Perwoll od firmy Henkel. Ta se dlouhodobě zaměřuje na péči o tkaniny a barvy oblečení. Díky pracímu gelu Perwoll zůstávají barvy látek krásně zářivé a také tvary oblečení jako nové. Perwoll přichází s kampaní RethinkFashion, která šíří myšlenku udržitelné módy. „Starejte se o své oblečení, prodlužte jeho životnost a tím pádem nakupujte méně nového oblečení“, řekla na eventu Karin Meszárošová, brand manažerka značky Perwoll.

Naše pozvání přijaly tyto osobnosti, které představily své projekty

Petra Šestáková, stylistka. Svým klientkám nabízí „Detox šatníku“, kdy s nimi zrealizuje nové uspořádání skříně, poradí jim, čeho všeho se mají zbavit, detox šatníku vnímá i jako určitou formu očisty, kterou jednou za čas potřebuje každý z nás. Na stejné téma vydala i knížku s názvem Detox šatníku aneb Najděte svůj styl. Pořádá 2x do roka takzvané Petry Days, kdy se její ateliér mění na prodejní showroom s kvalitním oblečením. Má blízko k tématu „Pomalá móda“, protože ukazuje svým klientům, kolik nepotřebných věcí kupují a že je lepší mít několik kvalitních věcí než přeplněné skříně věcmi, které stejně nenosí. Více naleznete zde.

Ilona Křížová a Martina Kolaříková, milovnice etické módy, slow fashion a vlastního módního ekostylu. Vytvořily Převlíkárnu, jejíž cílem je šířit povědomí o stinných stránkách módního průmyslu a napomáhat k?jejich změně. Také pořádají různé akce a vytvořily mapu sekáčů. Více informací zde.

Rozhovor s oběma si můžete přečíst zde.

Kristýna Rezlerová, je majitelkou projektu kristynebags.cz. Díky výrobě kabelek je designérkou, návrhářkou, ale hlavně tvůrkyní. Vždy jí to táhlo k podnikání, ale i k manuálním činnostem. Dlouho hledala, s čím by do toho šla, až jednou narazila na háčkovanou kabelku a řekla si, že by takovou chtěla pro sebe. Nakonec jich udělala přes 100 ks a stále neměla žádnou svoji, protože ji chtěli všichni okolo ní. Háčkovat ani šít ji nikdy nikdo neučil, je samouk a všechny tvary kabelek si vymýšlí sama. Tahle práce jí neskutečně baví a naplňuje. Zároveň chtěla dělat něco, co má smysl a tím pro ni výroba udržitelných kabelek z recyklovaného materiálu rozhodně je. Její kabelky jsou vyrobené ze 100% recyklované příze a jsou vyrobeny s láskou a péčí. Jsou také vegan a eco-friendly.

Kristýna Pelikánová, se zajímá o téma rychlé módy, je tvůrkyní a návrhářkou neotřelého spodního prádla. Co kus to originál. Je pro ni důležité, jaký má původ materiál, ze kterého spodní prádlo šije. Šije pro kohokoli, kdo ji osloví přes její instagramový profil. Látky získává jako zbytky z jednoho z nejluxusnějších krejčovství v Praze, popřípadě recykluje staré oblečení. Na světě je podle ní už tak dost věcí a příjemné spodní prádlo se dá vytvořit i z nenošeného bavlněného trička. Kromě samotného šití se Kristina věnuje i dalším aktivitám. Pod záštitou organizace Přestupní stanice, která pomáhá lidem bez domova, pořádá kurzy šití. Dále se věnuje primární prevenci na školách, kde děti varuje před návykovými látkami, rizikovým sexuálním chováním či šikanou. Pracuje také jako barmanka v kavárně a studuje na psychoterapeutku. Postupně by Kristina ráda šila nejen spodní prádlo, ale i další kusy oblečení. Více informací naleznete zde.

Na akci jsme také pozvaly naše čtenářky, blogerky a influencerky, které téma pomalé módy zajímá. Setkání se konalo v pražské kavárně Smetana Q a bylo velmi zajímavé. Všechny přednášející si připravily skvělé prezentace, a i když akce trvala dvě hodiny, nikomu se nechtělo domů. Po představení všech projektů se rozjela vášnivá diskuse, bylo jasné, že téma rychlé módy zaujalo všechny účastnice. Podívejte se na naše fotografie z akce, která se vydařila. Jestli téma zajímá i vás, můžete si přečíst články v našem speciálu, které najdete na této stránce.

Co můžeme udělat my všichni?

Chcete-li i vy „zpomalit“ ve svém přístupu k módě, můžete, například, nakupovat více oblečení v bazarech nebo z druhé ruky. Zachovalé módní kousky můžete využít v neobvyklé kombinaci s něčím novým. Nebo co takhle si něco ušít nebo přešít? Šití a pletení je zase IN!

Také se můžete zamyslet nad tím, zda si nekupujete zbytečně moc oblečení, které nepotřebujete nebo stejně neunosíte. Určitě znáte situace, že si koupíte oblečení, které pak máte jen jednou nebo dvakrát na sobě a leží vám ve skříni.

Naše rada: Své kvalitní oblečení udržíte déle v dobré kondici i díky správné péči. Tím můžete prodloužit jejich životnost a odstranit potřebu nákupu nových. Více najdete ZDE. 

Co je rychlá móda?

Rychlá móda je pojem, který naznačuje, že návrhy módních návrhářů přecházejí z přehlídkových molů do designu konfekčního oblečení v maloobchodním prodeji velmi rychle. V posledních letech nabízí oděvní řetězce nové kolekce téměř každý týden. Rychlá móda značí i rychlý posun oblečení nejen do obchodů, ale i z našich skříní do popelnic, což znamená výrazné spotřební chování.

Hnutí za zpomalení módy – proč vzniklo?

V posledních letech se oděvní průmysl dostává do kritiky za to, že spotřebovává obrovské množství vody, produkuje enormní množství CO2, takže zanechává výraznou uhlíkovou stopu. Výroba jen jednoho kilogramu bavlny spotřebuje 20 tisíc litrů vody. Oděvní průmysl je druhým největším znečišťovatelem na světě. Kritici zmiňují i nevhodné pracovní podmínky v textilních továrnách v rozvojových zemích. Z kritiky „rychlé módy“ vzniklo hnutí za „pomalou módu“. Jedny z prvních módních návrhářů, kteří se postavili za zpomalení módního průmyslu, byli Vivienne Westwoodová a Giorgio Armani. „Kupujte méně, vyberte si dobře, ať to máte na dlouho!“ říká Vivienne Westwoodová, designérka, která je si vědoma stále se zhoršujících klimatických problémů, kterým čelí naše společnost. Giorgio Armani v roce 2016 udělal revoluci v italské módě, když oznámil, že již nebude navrhovat kolekce s umělou kožešinou a spojil se s organizacemi bojujícími za ukončení vykořisťování zvířat pro potřeby oděvního průmyslu.

Reklama