Podle knihy Proč spíme je nejdůležitější část dne ráno a večer. Jsou to období, kdy se na den buď připravujeme, nebo se s ním loučíme. My se tentokrát zaměříme na ranní rutinu, kterou by měl mít vytvořenou a zažitou každý z nás, protože dokáže dost ulehčit život.

642c1b0531409obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Proč je ranní rutina tak důležitá?
Představte si dva případy. Vžijte se do nich a sami si pro sebe zhodnoťte, který se vám líbí víc a ze kterého vám sálá větší pohoda.

Příklad č. 1: Budíček v 6:00, vypití sklenice vody, ranní hygiena, protažení, ustlání postele, příprava snídaně (pro sebe, případně i pro děti, rodinu), obléknutí, příprava jídla na celý den, kontrola všeho, co na daný den potřebujete, sepsání to-do listu, odchod z domu v klidu a pohodě.

Příklad č. 2: Budíček v 8:00, už teď víte, že nemáte moc času. Rychlá ranní hygiena, žádná nebo odbytá snídaně, přemýšlení nad outfitem a zároveň nad tím, že už potřebujete jít z domu. Výsledkem je špatná nálada, zapomenuté věci, nenaplánované jídlo ani den, a hlad. 

Berte, prosím, první i druhý případ s rezervou. Každý si za aktivity může dosadit něco jiného, to, co vyhovuje právě jemu. Každý jsme jiný, máme jiné životy, priority a potřeby. Srovnáním dvou případů byste měli vidět rozdíl v organizovanosti, motivaci, spěchu a klidu. Druhý případ je zároveň přehnaný, aby byl vidět rozdíl, ale divili byste se, kolik lidí takové ráno opravdu zažívá a pak kvůli tomu nemá vůbec dobrý den a kazí ho sobě i ostatním.

Zkuste si na papír napsat vše, co byste chtěli V KLIDU ráno stihnout a kolik času na to asi potřebujete. Snažte se splnit vše, co jste si připravili a opakovat po dobu alespoň 21 dní, abyste si tento návyk zažili. Samozřejmě, každé ráno je jiné a je možné, že budete muset dělat některou činnost navíc, nebudete se cítit zrovna dobře nebo váš den bude rozvržen jinak. Jde o přizpůsobení a o plánování takového rána. Není nutné vše dodržet do sekundy, ale umět si to nastavit podle toho, jak zrovna potřebujete.

Existuje hodně faktorů, které mohou vaše ráno ovlivnit, nebo dokonce narušit. Málo spánku, nepořádek kolem, nenakoupené potraviny, náhlé změny, nálada, nepřipravené věci z předešlého dne.. chce to vychytat a poznat, co vám dělá problém. Pokud ráno koukáte do skříně půl hodiny a nemůžete si vybrat oblečení a stejně si nakonec vezmete to, v čem se necítíte moc dobře, má cenu si outfit připravit večer předem a ráno ho jen obléci. Odpadne vám tak stres z vybírání a toho, že se nebudete cítit dobře. Stejně tak lze postupovat například s jídlem.

Tipy na vytvoření ideální ranní rutiny:

  • Příprava outfitu večer před
  • Příprava jídla na celý den dopředu (včetně snídaně)
  • Příprava věcí pro děti dopředu
  • Vytvoření to-do listu buď večer před, nebo ráno
  • Zahrnout meditace a protažení
  • Vstávat dostatečně brzy a stihnout díky tomu vše v klidu (pokud nejste zvyklí, posouvejte si budík postupně o pár minut každý den)
  • Klid na snídani 
  • Dostatečně dlouhý spánek (nedostatek spánku ani dobrá ranní rutina nenapraví)
  • Po probuzení vypít sklenici vody

Pokud si ranní rutinu zkusíte vytvořit a dodržovat ji, sami poznáte, jaký rozdíl to je. Jste klidnější, máte lepší náladu, lépe vše stíháte, jste výkonnější a motivovanější. Zkrátka ideální příprava na celý den.

642e82514d2fcobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Tipy od celebrit

  • Jennifer Aniston zásadně začíná den teplou vodou s citronem a koktejlem s vysokým obsahem bílkovin
  • Audrey Hepburn v žádném případě nevynechávala snídani – měla ráda vejce s toastem
  • Victoria Beckham vstává 6 ráno a připravuje zdravé smoothie pro sebe i pro svoje děti
  • Kate Hudson nedá dopustit na kosmetický trik – každé ráno si kostkou ledu přejíždí pleť a zbavuje se tak nepříjemných otoků
  • Marilyn Monroe údajně nikdy nevynechala ranní sprchu a teplé mléko s rozšlehaným syrovým vejcem
  • Orlando Bloom zase ráno tráví čtením buddhistických textů

Zdroj: autorka článku, kniha Proč spíme, brighside