V zimě se hodně topí a málo větrá, což přináší jeden velký problém. Vlastně hned několik problémů. Kvůli suchému vzduchu se více víří prach, ve kterém se nesou nečistoty, jež dýcháme. Suchý vzduch obecně zároveň neprospívá dýchacím cestám, takže může za častou rýmu. Nemá však vliv jen na člověka. I pokojové rostliny mají velmi rády vlhko, a jejich zkrabacené listy jsou prvním impulzem, že vlhkost vzduchu ve vašem obydlí není ideální. Vlhký vzduch naopak může zlepšit vaše zdraví, a navíc prý pomáhá zmírnit kocovinu!

Ideální vlhkost

Doporučená správná vlhkost v bytě je v zimě 45 až 60 % a v létě pak od 40 do 55 %. Vždy by se mělo jednat o rozmezí 40 % až 60 %. Ve spoustě českých domácnostech je v zimě vlhkost vzduchu pouze kolem 20 %.

Jak vlhkost naměřit

Sledovat ji můžete pomocí vlhkoměru, který by neměl chybět v žádné domácnosti. Jeho cena se pohybuje okolo čtyři sta korun a měří zároveň i teplotu vzduchu. Pokud se naměřená hodnota pohybuje pod uvedenými čísly, je třeba začít problém řešit.

Protože se momentálně o zvlhčování hodně mluví, všichni shání vhodný zvlhčovač. Na trhu jsou dva typy. První je ultrazvukový a druhý parní. Ty ultrazvukové mají tu výhodu, že jsou tišší než ty parní, a i když je počáteční investice mnohem vyšší, později už vás provoz skoro nic nestojí.

Nelepší a nejhezčí na trhu

Zvlhčování bez zvlhčovače

Jsou tu ale možnosti, jak zvlhčovat domácnost i bez zvlhčovače, pěkně po staru. Můžete například rozvěsit mokré ručníky na topení, každý den stříkat rostliny rozprašovačem, své udělá i zmiňovaná závěsná nádoba na topení, která stojí kolem sto korun. Jednou z variant je rozprašovačem postříkat záclony, voda se z nich pak bude samovolně odpařovat. Zvlhčit vzduch lze prý i tak, že nebudete zavírat po dovaření vody rychlovarnou konvici. I když je tradičních možností spousta, stejně nedáme dopustit na moderní zvlhčovače. U některých lze nastavit i dobu po kterou chceme, aby se drobné kapičky vody uvolňovaly, a nemusíme se o nic dalšího starat. Stačí jen jednou za čas vodu doplnit.

Čtěte také:

Reklama