Foto: Shutterstock

Zapisujte si úspěchy
Obecně máme větší tendenci soustředit se na překážky a na to, co se nepovedlo. Říkáme pak o sobě, že jsme realisté. Pravda je taková, že čím více máme zážitků, tím pohotověji vnitřně předpovídáme, jak věci asi dopadnou a taky se soustředíme více na nezdary. Přidává se k tomu fakt, že si vytváříme větší či vzdálenější cíle a nevidíme každodenní vítězství.

Založte si deník nebo jen papír nad pracovním stolem a zapisujte si své každodenní úspěchy. Od těch nejmenších až po ty opravdu velké. 

Večer opravdu vypněte
Podoba poslední hodiny před usnutím určuje hloubku spánku, kvalitu učení, a dokonce i to, jak odpočatí se probudíme. Jestliže po svém mozku v posledních minutách dne chceme vysoké soustředění nebo vyřešení konfliktu, doplatí na to hlavně spánek.

Z poslední hodiny dne udělejte svaté území. Vypněte všechny obrazovky a ztlumte i silné osvětlení. Zaměřte se na opečování těla a třeba se lehce protáhněte. Přečtěte si něco pěkného apod. 

Zaměřte se na vděčnost
Člověk má tu zvláštní vlastnost, že si ohromně rychle zvyká na nové podmínky. Cokoli, co je pro něj v danou chvíli nové a úžasné, se velmi snadno stává tak nějak samozřejmou součástí života. Tohle je odpověď na otázku, jak je možné, že jsme na ty zkoušky nebo státnice tak moc makaly a radost vydržela jen den nebo dva.

Mysl funguje tak, že co nejrychleji začleňuje nové věci do “svého” vlastního prostoru. Důvodem k tomu je fakt, že je tu mozek hlavně kvůli tomu, aby nás chránil. Neustále vyhodnocuje okolí, jestli se z něj něco nevymyká, a tudíž nás neohrožuje. A tak úspěch rychle zařadí do své běžné reality a “jede dál”. K dalšímu cíli, k dalšímu úspěchu, k dalšímu nákupu. Výsledkem je vystresovaný a unavený člověk.

To, co nás může v takovém kolotoči opravdu zastavit, je vděčnost. Pamatujte, že důvod k ní je tu vždycky. Záleží jen na úhlu pohledu, z jakého se na svoji situaci díváte. Zastavte se každý den na chviličku s vděčností a sledujte, co se bude dít.

Proškrtejte diář
Čím rychlejší tempo po sobě chceme, tím ve větším stresu se mozek ocitá. Dostáváme se až do módu “útoku nebo útěku” a doslova přestáváme myslet. Chce to jistou dávku odvahy, abychom si přiznaly, co děláme zbytečně. Přebírám za někoho zodpovědnost? Přijímám od někoho úkoly jen proto, že mám strach odmítnout? Dělám něco jen proto, aby měli radost druzí? Takové otázky vám mohou pomoci určit, kam vaše energie utíká zbytečně.

Zkoušejte nové věci
Běžte do práce jinou cestou. Přečtěte si knížku z oboru, o kterém nic nevíte. Vezměte si na sebe kousek oblečení, který je pro vás úplně nezvyklý. Vystavte samy sebe pravděpodobnosti, že zažijete něco úplně nového. Možná tak zažijete taky stres, ale bude v něčem jiný. Možná znovu přijde příjemné vnitřní rozechvění z toho, že v životě objevujete nové obzory. Zažívat záměrně nové věci znamená vytvářet v mozku zcela nová spojení mezi neurony, objeví se kreativita, radost a nová energie.

Dejte si žábu k snídani
Ne, nemyslíme opravdová ropuší stehýnka. Angličtina má pořekadlo “Eat the frog!” pro to, čemu by čeština asi řekla “spolknout hořkou pilulku”. Pusťte se hned po ránu do toho, co nejvíc odkládáte. Nečekejte s tím cvičením, psaním diplomky nebo vaším projektem až na večer nebo “až bude čas”.

Překonat vnitřní odpor půjde po ránu snadněji. Čím častěji se takhle překonáte, tím volněji bude proudit vaše energie a stres nad vámi začne ztrácet moc.


Foto: Shutterstock

Začněte meditovat
Většina lidí čeká s péčí o duši až na chvíli, kdy je k tomu donutí opravdu extrémně bolavé životní okolnosti. Čekají na rozvod, rakovinu nebo vyhoření, aby začali poslouchat svůj vnitřní hlas. Tou dobou už může být pozdě na změny. Každý den nás může do kontaktu se svým vnitřním hlasem přivést meditace. A nebojte, je to úplně jednoduchá věc.

Začněte zase používat fantazii
Tím nejlepším nástrojem pro účinnou vnitřní změnu je vaše fantazie a schopnost vizualizace. Představujte si každé ráno na pár minut, jaký by váš život byl, pokud už by váš cíl byl realitou. Jaký by byl váš život, když už by tu byla štíhlá postava? Jaký by byl, kdyby tu byla finanční hojnost? Jaký by byl, kdyby tu už byl titul? Zůstaňte u své představy tak dlouho, dokud se nedostaví emoce. Sledujte pak, jak se bude měnit váš přístup k danému cíli i chuť na něm pracovat.

Hýbejte se
Ať už je to běhání, jóga, tanec nebo plavání. Najděte si pro sebe jakýkoli způsob, jak dopřát svému tělu pohyby, na které běžně není zvyklé. Čím zvláštněji se u toho budete cítit, tím větší kreativitu v sobě probouzíte. Zkuste něco neobvyklého a dopřejte svému tělu znovu ten pocit, že objevuje něco zcela nového.

Vezměte si zpět své ráno
Jestliže se vaše ráno podobá výběhu ze startovacích bloků, je čas na změnu. Ne vždycky je čas na pomalou snídani a všechno, co si přejeme. Nejdůležitější je pocitově převzít kontrolu nad tím, jak vaše ráno probíhá. Hned po probuzení ještě nesahejte na telefon a určitě neotevírejte zprávy nebo e-maily. Prvních deset minut doslova udává tón celému dni, a tak si do nich nenechejte nic proniknout. Dejte si ještě minutku nebo dvě po budíku a vzpomeňte si, za co jste vděční nebo na co se těšíte. Nenechte samy sebe vstát z postele s mrzutou náladou.

Reklama