Foto: Shutterstock

Marie (52): „Dobrý den, Modrá linko, no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu?“

Možností, kam se mohou nejistí a vyděšení lidé obrátit, je mnoho. Nejrůznější poradny a psychologové začali své služby poskytovat online a zdarma. Pomoc nabízí i linky důvěry, které teď čelí nárůstu volajících. Jednou z nich je i Modrá linka určená pro volající všech věkových skupin. Její zaměstnanci komunikují s dětmi, s dospívajícími, dospělými i seniory.

Proč volají?

Podle ředitelky Modré linky Hany Regnerové by se dali volající s ohledem na důvod telefonátu rozdělit do tří skupin. První tvoří lidé pociťující velký strach a snažící se najít útěchu, porozumění, ale i konkrétní radu. „Často slyšíme, že informace v médiích jsou nepřehledné či zahlcující,“ komentuje Hana Regnerová.

Další jsou osoby s trápením, které nemusí být úplně navázané výhradně na koronavirus. Potřebují se svěřit, vypovídat, chtějí radu, doporučení nebo názor nestranného člověka. Jejich problémy se mohou týkat jak vlastního prožívání a vnitřního světa, tak třeba vztahů s druhými.

„Lidé se stále častěji ptají, zda neotravují, když jejich obtíže nesouvisí s koronavirem, skoro jako kdyby neměli nyní právo na to cítit se špatně. Ale i když nás všechny sužuje celková situace, neznamená to, že individuální trápení přestanou existovat,“ vysvětluje Regnerová.

Třetí skupinu tvoří lidé s psychickými problémy. Na Modré lince často hovoří s těmi, kteří svůj stav před koronavirem zvládli, byli v kontaktu s terapeutem či psychiatrem, ale s příchodem pandemie se jejich situace změnila a začaly se u nich znovu objevovat strachy, úzkosti, deprese a další nepříjemné stavy. Na lince tak řeší i sebepoškozování, problémy s jídlem či pocity odcizení a méněcennosti.

Modrá linka je v provozu každý den od 9:00 do 21:00. Více informací je na stránce www.modralinka.cz

Krok správným směrem

Všem těmto lidem, ale nejen jim, jsou na Modré lince připraveni pomoci. Ke kontaktu se používá jak telefon, tak Skype, e-mail či chat. Důležité je, aby lidé se svými pocity nezůstávali sami.

„Když nám člověk zavolá nebo napíše, vnímáme to jako jeho velký krok k uzdravení či vlastní záchraně, vidíme za tím tu obrovskou motivaci se uzdravit či nepropadnout se do psychických problémů, i když on sám sebe mnohdy vidí jako neschopného a selhávajícího,“ dodává Hana Regnerová. „Snažíme se a hledáme možnosti, aby všechny podobné kontakty končily posílením člověka, že danou situaci zvládne nebo že ví, kam se obrátit, aby mu někdo pomohl,“ uzavírá ředitelka.  

Reklama