Foto: Shutterstock
Marie (52): „Dobrý den, Modrá linko, no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu?“
Možností, kam se mohou nejistí a vyděšení lidé obrátit, je mnoho. Nejrůznější poradny a psychologové začali své služby poskytovat online a zdarma. Pomoc nabízí i linky důvěry, které teď čelí nárůstu volajících. Jednou z nich je i Modrá linka určená pro volající všech věkových skupin. Její zaměstnanci komunikují s dětmi, s dospívajícími, dospělými i seniory.
Proč volají?
Podle ředitelky Modré linky Hany Regnerové by se dali volající s ohledem na důvod telefonátu rozdělit do tří skupin. První tvoří lidé pociťující velký strach a snažící se najít útěchu, porozumění, ale i konkrétní radu. „Často slyšíme, že informace v médiích jsou nepřehledné či zahlcující,“ komentuje Hana Regnerová.
Další jsou osoby s trápením, které nemusí být úplně navázané výhradně na koronavirus. Potřebují se svěřit, vypovídat, chtějí radu, doporučení nebo názor nestranného člověka. Jejich problémy se mohou týkat jak vlastního prožívání a vnitřního světa, tak třeba vztahů s druhými.
„Lidé se stále častěji ptají, zda neotravují, když jejich obtíže nesouvisí s koronavirem, skoro jako kdyby neměli nyní právo na to cítit se špatně. Ale i když nás všechny sužuje celková situace, neznamená to, že individuální trápení přestanou existovat,“ vysvětluje Regnerová.
Třetí skupinu tvoří lidé s psychickými problémy. Na Modré lince často hovoří s těmi, kteří svůj stav před koronavirem zvládli, byli v kontaktu s terapeutem či psychiatrem, ale s příchodem pandemie se jejich situace změnila a začaly se u nich znovu objevovat strachy, úzkosti, deprese a další nepříjemné stavy. Na lince tak řeší i sebepoškozování, problémy s jídlem či pocity odcizení a méněcennosti.
Modrá linka je v provozu každý den od 9:00 do 21:00. Více informací je na stránce www.modralinka.cz |
Krok správným směrem
Všem těmto lidem, ale nejen jim, jsou na Modré lince připraveni pomoci. Ke kontaktu se používá jak telefon, tak Skype, e-mail či chat. Důležité je, aby lidé se svými pocity nezůstávali sami.
„Když nám člověk zavolá nebo napíše, vnímáme to jako jeho velký krok k uzdravení či vlastní záchraně, vidíme za tím tu obrovskou motivaci se uzdravit či nepropadnout se do psychických problémů, i když on sám sebe mnohdy vidí jako neschopného a selhávajícího,“ dodává Hana Regnerová. „Snažíme se a hledáme možnosti, aby všechny podobné kontakty končily posílením člověka, že danou situaci zvládne nebo že ví, kam se obrátit, aby mu někdo pomohl,“ uzavírá ředitelka.
Nový komentář
Komentáře
Já jsem se snažila vždy tyto problémy řešit sama v sobě. Člověk si musí uspořádat vlastní život a hlavně dbát na správnou životosprávu a celkově se snažit žít v pohodě. Mě se to daří, a to i hlavně díky konopnému oleji https://www.cbdcko.cz/cbn-oleje/cbn-konopny-olej-full-spectrum-10-10ml/ , díky kterému spím hlubokým spánkem a dokáže mě dokonale uvolnit. Vždy se po něm cítím dobře a uvolněně.