sluneni-seznam-i-do-textu.jpg
Foto: Shutterstock

Řešením samozřejmě není od slunce utíkat, protože slunce k životu potřebujeme. Navozuje v nás pocit psychické pohody a sluneční záření má význam v syntéze vitamínu D, který potřebujeme. Denně se ale stačí slunit (mimo polední hodiny) 15 minut – to je adekvátní doba, abychom si zajistili dostatek vitamínu D. Důležité je také vědět, že dle lékařských studií denní používání ochranného opalovacího krému (alespoň SPF 15) snižuje riziko melanomu o více než 50 procent.

Pozor na slunce a znaménka
„Na pozoru musejí být lidé s velmi světlou kůží – fototyp I a ti, kteří mají mnohočetná znaménka, případně u nich někdo v rodině prodělal rakovinu kůže. Zde opravdu platí přísná doporučení při pobytu na slunci a opalování není vhodné ani 15 minut. Lidé s fototypem I charakterizuje velmi světlá, pihatá pokožka, zrzavé nebo velmi světlé blond vlasy. Pokožka prakticky nikdy nezhnědne,“ říká dermatolog MUDr. Jan Kučera z Perfect Clinic Dermatology.

Slunce stojí za vznikem většiny vrásek
Kromě závažných nádorových onemocnění slunce způsobuje i vznik vrásek. Věděli jste, že za až 90 % známek stárnutí kůže (vrásky, stařecké a pigmentové skvrny) může právě UV záření? Sluneční paprsky totiž pronikají do vrchních vrstev pokožky a uvolňují tím volné radikály, které urychlují předčasné stárnutí pleti. Dle výzkumu dermatologů se u lidí, kteří chrání svoji pokožku na denní bází SPF krémy, projevuje až o 24 % menší stárnutí pokožky oproti jedincům, kteří se nechrání každý den.

Nebezpečné spálení dětské pokožky
Nejvíce bychom měli chránit před sluníčkem naše děti, protože silné spálení pokožky v dětském věku může mít i fatální následky. U dětí se doporučují speciální oděvy, které ochrání před UV zářením a do 1 roku by děti vůbec neměly pobývat na přímém slunci. Samozřejmostí by měla být ochrana zraku certifikovanými brýlemi proti UV u dětí i dospělých. Dětská kůže je nezralá a neumí se UV záření bránit a vzniká velké riziko kožních nádorů v dětském i dospělém věku.

Dbejte na správné číslo SPF
Při pobytu na sluníčku je samozřejmě důležitý krém s ochranným faktorem. „Číslo ochranného faktoru značí, kolikrát déle můžete být na slunci podle svého fototypu. V našich podmínkách je na jaře a v létě, pokud se intenzivně neopalujete, ideální SPF 25 (kromě fototypu I, zde by měl být SPF po celý den 50). Faktor by nikdy neměl být menší než 15, a to i když patříte k jedincům s tmavší pokožkou. Krém si nanášejte minimálně 20 minut před sluněním, aby měl dostatek času se vstřebat. Při opalování na přímém sluníčku používejte na pleť faktor minimálně 50, jinak si zahráváte s předčasným stárnutím pleti,“ vysvětluje dermatolog MUDr. Jan Kučera.

Zdroj: dermatolog MUDr. Jan Kučera, Perfect Clinic Dermatology