Mají svá „vystoupí“ a „odejde“
A jeden herec hraje v sedmi aktech Až sedm úloh.
Nejprv nemluvňátko, V peřince vrnící a cintající.
Pak žáčka s torbou, s červánkovým líčkem,
Jenž vzdychá jako pec a tklivě „její“ Opěvá obočí.
Pak vojáka – Karaj, karamba! – s kníry jako pardál,
Hráče a rváče lechtivého na čest,
Bublinu slávy lovícího v jícnech Nabitých děl.
Pak pana sudího
S kulatým bříškem dobře napapaným,
S pohledem přísným, bradkou pěstovanou,
Omšelé průpovídky ronícího.
Tak hraje, hraje, až v sedmém aktu přehraje na dědka.
Má bačkory, na nose brýle, u opasku měšec,
Mladistvé spodky, ještě zachovalé,
se na něm plandají a mužský hlas mu směšně přeskakuje do fistulky a piští zas jak děcku. Sedmý akt, jimž smutně napínavý děj se končí,
je čiré zapomnění: pryč a pryč je zrak a sluch a čich a chuť a všechno.
/William Shakespeare, Hamlet/
Lidský život má mnoho okamžiků.
Ovšem jen některé ho doprovází po celý život.
Jedním z takových je například vstup do základní školy.
Někdo si ten první školní den pamatuje lépe, jiný zase moc ne.
Já si jej pamatuji jen trochu. Vím, že se mi moc nechtělo, ale pak jsem si zvykla, ale byla jsem ráda, že se mnou byla mamka.
Ale spíš si pamatuji na takové menší obavy, které jsou normální.
Letos šlo 1. (2.) září do škol 80 000 prvňáčků.
S jakými pocity šly děti 1. den do školy, to ví jen ony a možná jejich nejbližší, rodiče.
My jim jen můžeme jejich první kroky zpříjemnit a pomáhat jim.
Na co nesmí rodiče zapomenout?
Určitě dětem hodně pomůže, zajít se do školy podívat ještě na konci školního roku.
Nasát atmosféru školy, třídy i vyučujících.
Některé školy pořádají na konci školního roku přípravné kurzy pro budoucí prvňáčky. Třeba naše škola na Praze 6, pořádala 3krát přípravné kurzy zaměřené na matematiku a počítání, jazykovou výchovu a esteticko - pohybově - hudební výchovy. Tyto kurzy probíhaly v odpoledních hodinách, 3 týdny po sobě. Vcelku se na ně přihlásilo dost dětí a byla to příjemná práce. U všech dětí stačilo probudit zájem, motivovat je k činnostem a odměnit jejich práci pochvalou, a bylo to veselé „učení hrou“.
Dětem pak zářily nejen úsměvy, ale i oči. A ty co se bály, po třetí návštěvě už to s nimi bylo lepší.
Asi ne nadarmo se říká, že první výsledky předznamenají celou školní docházku.
Může se ovšem stát, že dítě po prvním týdnu nechce chodit do školy.
V tomto případě by si měli rodiče promluvit se svým dítětem. Když nenastanou žádné změny, je vhodné, promluvit si i s vyučujícím, popř. s pedagogicko-psychologickou poradnou (PPP) či psychologem.
A jak tomuto stavu předejít?
Už o prázdninách kupovat dítěti věci do školy, chodit kolem školní budovy, povídat si s dítětem o škole, hrát si na školu.
První rok by měli být rodiče průvodcem dítěte, dohlížet mu na úkoly, ale nechat ho samostatně pracovat.
Po příchodu ze školy by děti měly mít čas na odpočinek, pak čas na úkoly. V první třídě jich děti nemívají mnoho, tak nejdéle na 15-20 minut.
Také by rodiče měli dětem upravit denní režim. Nejlépe už na konci prázdnin - vstávání, spánek atd.
Další rada: pokud je dítě ve škole nesoustředěné, „první pomocí“ by mohl být třezalkový čaj a na svačiny např. vločky, med, ořechy.
A pokud dítě trpí nespavostí, pomůže mu meduňka, kozlík lékařský apod..
A jestli má dítě ve volném čase chodit do zájmových kroužků?
Pokud má dítě nějaký kroužek ze školky, může v něm pokračovat. Pokud v něčem dítě vyniká, nebo má o něco konkrétního zájem a ve škole mu to jde, může navštěvovat v první třídě maximálně jeden kroužek.
Existující dětská móda je super nejen pro děvčata.
Měla by být pro dítě hlavně pohodlná, dobře nositelná.
Trendy letošního podzimu jsou: oprané materiály, žádná sladká barevnost, manšestr, umělá kůže, trend „anglického venkova“ - děvčata punčochy, sukně. Punčochy se můžou vrstvit i několik na sebe. Doplňky by mohly být třeba batohy, tašky, šály s kapsami.
Dalo by se psát a hovořit o dalších zajímavých postřezích z období první třídy, ale pro dítě je stejně nejdůležitější vztah s rodiči, jejich působení na ně, jejich láska k němu.
Nový komentář
Komentáře
To je pravda, každý nemá prvňáčka. Ale pajda občas něco o starších napíše.
tventula: I u nás je tu už dávno ..bohužel
První třída?To už je tak dávno
Mohli by se psát články i o starších školácích.
Teda já se musím vyjádřit ještě k těm kroužkům..pro maximlálně jeden???? Co je zas tohle nesmysl??
A dále ty kurzy..no taky jsem na to loni se synem chodila..tady u nás efekt nic moc..a to podotýkám, že jsme téměř v Praze 6 (jsme tedy už za Prahou, ale nejblíž to máme na Prahu 6 - spousta dětí tam do základních škol dojíždí..bohužel náš syn na tohle prostě nemá)
ééé...ta první věta měla znít: toto je samozořejmě NÁZOR mých rodičů..atd
Lapcikova: toto je samozřejmě mých rodičů a tchánstva..pokud má někdo takové problém jako můj syn, tak je vážně potřeba se té první třídě věnovat...existuje i tzv. Desetaro pro prvňáčky a dále Desetero pro rodiče, z něhož bych vybrala:každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvnňáčka, přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe na 2x15 minut..mohu to třeba nascanovat a hodit na fotoalba, když by byl zájem...
Úkoly hodinu, to si fakt nepamatuju. Na začátku jsem je dělala tak těch 20 minut maximálně a ke konci už o přestávce před hodinou
Ríša jde do školy příští rok, určitě zajdu na den otevřených dveří, navíc ve školce bývá vyhrazeno jedno odpoledne právě s vedením téhle školy, která je přímo naproti školce, kde se rodiče budoucích prvňáčků můžou na cokoli zeptat, i školkové děti jdou do školy podívat se na vyučování. Myslím, že to je prima. Nevím, jestli v "naší" budoucí školce dělají kursy, ale vzhledem k tomu, že Ríša už od tří let čte, počítá, atd., tak to snad ani potřebovat nebudeme..Malej se do školy těší,nemůže se dočkat, až v lednu půjde k zápisu a je mu úplně jedno nějaká "opraná barevnost" jako trend letošního podzimu..
No to nevím, jestli v první třídě může mít maximálně jeden kroužek, Ríša trvá na tom, že bude chodit na flétnu a na angličtinu, jak je zvyklý ze školky... nechci ho v první třídě přetěžovat, spíš bych byla pro nějaké pohybové hry, aby si vybil energii... no uvidíme.
Lapcikova: S tebou rodiče nedělali v první třídě úkoly? Nevím, kolik je ti, ale se mnou jo.
Helip: Tak to mají dnešní děti težší, já tedy úkoly hodinu nedělala ani v osmý. A na základní jsem se doma snad nikdy neučila, jenom ty úlohy.
Brzdila bych s těmi bylinkami - nalévat dítě valerianou (kozlíkem) je nesmysl...kromě toho uvedené bylinky i svačinky spíš uspávají než zklidňují - což u dítěte navozuje ospalost a protivnost z pocitu "přetažení".
Nás hodili rodiče do školy a už se o nás nikdo nestaral, teď jsou děti zhýčkané.
helip: Proboha - v první třídě? U nás fakt platilo tak těch 15 - 20 minut (a to mám nesoustředěné dítě, co furt kouká, kde co lítá). Fakt ale je, že jsme nic nedělali na nečisto - podle mne jsou úkoly na to, aby si to děti procvičily, takže jsem netrvala na 100% (a pí uč taky ne). Jestli fakt píšete hodinu úkoly, tak bych kontaktovala ještě nějaké rodiče a zkusila nějak šetrně sdělit pí uč, že se vám to zdá mc, že dětem nezbývá čas na odpočinek a volnou hru.
můj syn měl ve školce předškolní výchovu. dokonce dostávali "vysvědčení", takže ho potom škola tolik nepřekvapila. Přesto byl pro celou rodinu první půlrok našeho prvňáčka dost náročný
Souhlasím se Samou, má dcera chudák sedí u úkolů nejméně hodinu a další hodinu jí zabere učení. Takže nechápu!!
A taky bychom uvítali nějaké obrázky módního oblečení pro děti a radu, kde na to vzít a nekrást.
To je snad sranda, probírat oblečení ve škole
. Ten článek je pěkně zplácaný. Úkoly 15-20 minut? My měli náročnou paní učitelku - hodina někdy nestačila