Bylo to neuvěřitelné! Karl Benz byl natolik zaneprázdněný, že pro samé vynálezy neměl čas představit světu to, co ho nejvíc proslavilo. Naštěstí se toho ujala jeho energická manželka Bertha, která bez jeho vědomí podnikla první, 105 kilometrů dlouhou cestu.
Jednoho srpnového rána v roce 1888 tiše vyklouzla z postele a spolu se svými dvěma syny Eugenem a Richardem neslyšně vytlačila z Karlovy dílny výsledek jeho několikaleté práce. Spícímu manželovi a dvěma dcerám nechala na stole vzkaz, že jedou na výlet za babičkou do rodného Pforzheimu. Bertha se o manželovu práci se vždy zajímala, takže o stroji leccos věděla, ovšem řídit neuměla. Ostatně kdo to tehdy uměl? Naštěstí oba synkové, kterým bylo čtrnáct a patnáct let, bývali v tatínkově dílně pečení vaření, a tak byli trochu znalejší.
Karl si svůj stroj - byla to třetí verze jeho trojkolky poháněné jednoválcovým petrolejovým motorem - nechal patentovat už v roce 1886. Jenže nebyl o něj zájem, zákazníci se nehrnuli, prostě mu nevěřili. A co víc – nevěřil si ani Karl! Byl totiž velký puntičkář. Měl pořád pocit, že musí stroj ještě vylepšit, a teprve potom se s ním může ukázat na veřejnosti. A taky se bál případné ostudy.
Berthě však kuráž nechyběla, a tak se rozhodla, že manželovi opět pomůže. Cesta z Mannheimu do Pforzheimu nebyla bez komplikací. Přestože neexistovaly servisy či „benzínky“, Bertha si se syny poradila. Když se jim zavařil motor, chladili ho vodou ze studní nebo z kaluží po cestě, přetržený řetěz si nechali spravit u kováře. Palivové čerpadlo čistila zase Bertha sponkou na vlasy. Bylo toho více …
Nádrž měla objem jen 4,5 litru, muselo se proto během cesty tankovat. Jenže kde? I s tím si Bertha poradila. Poslala jednoho ze synů do lékárny pro ligroin, petrolejový éter, který se v té době používal jako čistič skvrn. Přinesl vše, co tam měli – dva litry! Ona lékárna ve Wieslochu funguje dodnes a nese hrdé označení „první čerpací stanice na světě“.
A Karlovi, který už doma nejspíš šílel strachy, poslala Bertha z malého městečka Bruchsal uklidňující telegram tohoto znění: „Vyrazili jsme autem a dorazili v pořádku do Bruchsalu“. To už nebyli daleko od cíle cesty – Pforzheimu, odkud pak přišel další telegram.
Malebné německé městečko Bruchsal, odkud Bertha manželovi telegrafovala, má i tento krásný zámek
Na zpáteční cestu se pak trojice cestovatelů vydala až po několika dnech za velkého zájmu přihlížejících i dobového tisku. Vybrali si jinou, o něco kratší trasu. Brzy se ukázalo, jak užitečná tato první dálková cesta byla. Díky své ženě mohl Karl Benz zanedlouho rozjet výrobu svého vozu. Bertha Benzová tak světu ukázala, že automobil má budoucnost …
V seriálu Jany Ládyové o zajímavých ženách si můžete také přečíst:
- Královna volantu Eliška Junková
- Alžběta Falcká se na českém trůně příliš neohřála…
- Kramářka z Florencie
Nový komentář
Komentáře
Mě se strašně líbí ta kombinace barev pusobí to tak elegantně. Hrozně se mě to libí asi jsem se do toho auta zamiloval :D
No vypadá dost vymazleně. Má styl, fakt dobrá serie…
Mrkej na katalog http://www.tukas.cz/files/media/katalog-superb.pdf strana 15 ten hnědy interier je prostě luxusní.
Co to je za verzi?
Muj sen je jednou si pořídit škodu superb v plné pvýbavě ve verzi Laurin & Klement
Opět pěkné čtení!
gerda — #1 Člověče, tahle ženská asi jo.
Obdivuhodná, úžasná
Viděla jsem film, byl skvělý.
gerda — #1 No,to si myslíme dneska,ale před 126 lety nebyla síť benzínek,autoservisů na každém kroku,silnice byly jenom jakési cesty a vůbec to byla neskutečná odvaha se vydat sama na cestu s podobným strojem - automobilem
Takové ženy jsem vždycky obdivovala
Ale pochybuju, že by se dnes odvážila do mnohem hustšího provozu. Jet tenkrát autem musela být brnkačka.