Bydlení

Ze studie, kterou Cetelem každoročně připravuje ve 13 evropských zemích, jednoznačně vyplývá, že nejzásadnějšími výdajovými položkami českých domácností jsou bydlení, doprava a potraviny.

„Čím vyšší jsou některé výdaje domácností, tím výrazněji český spotřebitel vnímá jejich vývoj,“ uvedl Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.

I v následujících letech 85 procent Čechů očekává, že výdaje za bydlení vzrostou. Tři čtvrtiny dotázaných totéž předpokládají, pokud jde o potraviny, 72 procent počítá s rostoucími výdaji za dopravu.

Vysoké náklady souvisí se zdražováním některých položek a velmi pomalým růstem či stagnací příjmů domácností, což zřejmě povede k omezování nákupů a výdajů. Mezi výdaji, které považují Češi podle výzkumu za zbytečné, výrazně vedou ty za alkoholické nápoje a tabák. Domácnosti rovněž přiznávají, že by se vzdaly i „výdajů pro potěšení" (hotely, restaurace a kavárny), a to mnohem raději než dovolené nebo volnočasových aktivit. Dokazují to i nákupní záměry v České republice, kde se dá letos očekávat 26procentní nárůst sportovní potřeb.

 

 

Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Průzkumu se zúčastnilo více než 10 000 spotřebitelů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování probíhalo ve 13 evropských zemí - Belgii, České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, Slovensku, Srbsku, Španělsku a Velké Británii.

Kolik platíte za bydlení vy?