Právě to je totiž pro plnohodnotný život jedním z nejdůležitějších faktorů. Psychika je zároveň provázána se všemi ostatními aktivitami, dostatečným odpočinkem a spánkem, vyplněním volného času, mezilidskými vztahy i uměním mít se rád. Zdravý životní styl se může stát i koníčkem, stačí mít na paměti několik univerzálních pravidel a přizpůsobit je vlastním přáním a potřebám.

1)      Odpočinek a kvalitní spánek
Dostatek odpočinku je na cestě ke zdraví naprostou nezbytností, pravidelný spánek nevyjímaje. V průměru by měl každý člověk naspat zhruba 6 až 8 hodin denně. Stejně jako délka spánku je ale důležitý i čas uléhání, podstatné jsou správně nastavené biorytmy našich vnitřních hodin. Nejlepší je chodit spát přibližně ve stejnou dobu, případné výkyvy by neměly být nijak dramatické nebo příliš časté. Ideální čas spánku je od 22 hodin, kdy nejvíce regenerují nadledvinky – tedy orgány, které jsou zodpovědné za tvorbu stresových hormonů a vůbec se významně podílejí na regulaci hormonálního systému. Dostatečný spánek v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu a snižuje jeho vliv na organismus. Ve spánku náš organismus produkuje melatonin, zjednodušeně řečeno hormon proti únavě a stárnutí. Ke snížení jeho tvorby naopak vede alkohol, nikotin či kofein, jeho hladina se však snižuje i s přibývajícím věkem.

2)      Dostatek pohybu
Nezáleží na tom, zda máte čas navštívit dvakrát týdně hodinu jógy, zacvičit si ve fitness centru, anebo se po ránu proběhnout. Každý pohyb se počítá, i pěší chůze tam, kam se lze bez problémů dostat bez auta. Vhodné je také vyjít schody místo jízdy výtahem, ideální potom vyrazit na procházku do přírody. Chůze je obecně pro lidské tělo tím nejpřirozenějším pohybem, pomáhá rovněž s odbouráváním nadváhy, pozitivně působí na hladinu krevního tlaku, a navíc pomáhá zvyšovat odolnosti proti stresu při každodenním shonu. Pro udržení dobrého zdravotního stavu je vhodné také plavání, které neklade takové nároky na pohybový aparát, jako je tomu u jiných aktivit. Šetrná ke kloubům a šlachám je také jízda na kole, jejím benefitem je navíc i zpevnění svalů dolní části těla. Významný vliv na fyzické i duševní zdraví má však jóga, která nejen vylepšuje kondici a zmírňuje bolesti svalů, ale pomáhá také zbavovat se stresu.

3)      Zdravý a pestrý jídelníček
Podle odborníků nelze stanovit řešení stravy vhodné pro každého. Vždy je totiž nutné zohlednit bazální metabolismus a přidanou energii, tedy to, co běžně děláme, a případnou další fyzickou aktivitu, v našem prostředí typicky fitness a jiné sporty. Důležité jsou rovněž makroživiny, které v jídle přijímáme. Bez některých se naše tělo zkrátka neobejde. „Ve stravě musí být vždy nezbytně zastoupeny bílkoviny. Pokud tomu tak není, zvyšuje se především v mladším věku riziko výskytu vývojových vad, jako je například kwashiorkor, tedy syndrom těžkého nedostatku bílkovin, svalová atrofie, malátnost nebo otoky,“ vysvětluje výživový poradce programu Cambridge Weight Plan Ing. Lukáš Vrána. To, jak často a jaké porce jíme, by se mělo odvíjet od pohybové aktivity. Základním stavebním kamenem denního přísunu živin je snídaně, ideálně bez sladkostí. Vhodné je ovoce, mléčné výrobky nebo třeba ovesná kaše. Vhodné jsou také malé dopolední a odpolední svačiny. Po jednodušším a menším jídle se tuky začínají spalovat dříve, není tedy nutné vynechávat jídla v domnění, že díky tomu nepřibereme. Pokud víme, že bude náš den aktivní, můžeme jíst více. Pokud ale budeme celý den v kanceláři a ani večer nás žádná pohybová aktivita nečeká, je rozumnější se v jídle mírnit.

4)      Správný pitný režim
Přestože jsou lidé odlišní svou váhou, věkem a životním stylem, ztrácejí při běžném režimu vylučováním, pocením a dýcháním zhruba dva a půl až tři litry vody denně. Podobné množství je tedy zapotřebí znovu získat zpět, nikoliv ale nárazově. Příjem tekutin by měl být rovnoměrně rozprostřený do celého dne tak, abychom ledvinám usnadnili pravidelné vylučování. Ideální je voda v čisté formě, tedy bez průmyslově vyráběných šťáv, přidaných cukrů nebo sladidel. Dostatečné zavodňování organismu navíc slouží jako prevence zbytečného zadržování tuků a vody. Pokud trpíte zadržováním vody v těle, rozhodně tedy neplatí, že byste měli pít o to méně. Namísto toho je žádoucí pozměnit celý stravovací režim a zařadit do něj potraviny, které pomáhají s odvodněním – například rajčata, rukolu nebo třeba meloun. Ten sice přispívá k hydrataci, umí však tělo nabudit i k vylučování. Zadržování vody v organismu může být způsobeno poruchou lymfatického systému. Vrátit jej do rovnováhy pomáhá vedle zvýšeného příjmu tekutin také strava bohatá na draslík, kam patří banány, brokolice nebo třeba brambory. Vhodnou skladbu jídelníčku zajišťují také odborně sestavené stravovací plány, nebojte se proto obrátit na certifikované výživové poradce.

5)      Zvládání stresu
Život v dnešní době není jednoduchý. Častý stres je přitom původcem mnoha zdravotních potíží, proto bychom nad jeho existencí v našich životech neměli mávnout rukou. Stresu se nelze zbavit úplně, je ale možné svým životním stylem tomuto „strašáku“ předcházet. Mnohá doporučení už ve výše uvedených bodech zazněla, což je důkazem toho, že zdravý životní styl je velkým pomocníkem v boji proti stresu. Takže jak nejlépe zvládat stres? Jezte zdravě, pravidelně se hýbejte, relaxujte, dopřávejte si kvalitní spánek, ale také myslete pozitivně, obklopujte se příjemnými lidmi a hodně se smějte. Jaké relaxační metody, diety nebo pohybové aktivity zvolíte, je jen a jen na vás. Zkuste ve svém životě najít tu správnou rovnováhu, přirozený balanc, který vás bude uklidňovat, anebo vás naopak povzbudí, pokud budete mít tendence lenivět. Nezacházejte se svými dietami ani sportem moc daleko, mohlo by se vám to vymstít, vždy platí – všeho s mírou. Ani při občasném porušení zdravého životního stylu si nemusíte dělat těžkou hlavu. Základem všeho je nakonec stejně pozitivní přístup k životu.

Umění zastavit se

Základní kámen zdravějšího způsobu života leží právě v umění se takzvaně „vypnout“.

Dokončit všechny okolní procesy a najít si čas na sebe. Zkusit od sebe oddělit to, co je nutné udělat, a co už je vlastně nad rámec a není nezbytné.

Naplánovat si celý nadcházející den a zařadit do něj volné okénko, během nějž není třeba dělat vůbec nic.

Lze se tak naučit relaxovat a mít rád sám sebe, dopřát si něco, po čem toužíme, ať už je to výšlap na Sněžku nebo wellness procedury, zkrátka odreagování.

I takový zdánlivě malý krok může pomoci vydat se směrem k zdravějšímu životnímu stylu.

Reklama