Toužíte po hezčí postavě, krásných vlasech, zdravých zubech a pěkné pleti? Už nechcete být bez energie, často nemocná, řešit otoky obličeje nebo nohou? Potřebujete, aby vás tolik nehonila mlsná a na vašem těle nepřibývalo tuku na úkor svalů? Řešení existuje, a je až překvapivě snadné. Stačí dbát na dostatečný příjem proteinů. Naleznete je v běžné stravě, jen vybírat tu správnou.

Proč jsou proteiny tak důležité?

Z proteinů neboli bílkovin je tvořeno celé naše tělo. Jsou základem orgánů, svalů, nebo hormonů. Nemůžeme bez nich růst, správně se vyvíjet, orgány nefungují, jak mají, buňky se hůře obnovují, tkáně se špatně regenerují, nerostou svaly a tak dále. Proto je nezbytné, abychom je v denně doplňovali v potravě.
5f96b21252368obrazek.png

Co když máme proteinů nedostatek?

Pokud nedáme tělu, co žádá, vezme si to jinde. Z našich svalů. To mu ale nestačí, a tak strádá. Nám pak nejen že chybí energie, ale také snáze onemocníme, protože máme oslabený imunitní systém. A to je na pováženou zvláště teď, s příchodem podzimních viróz a druhou vlnou koronavirové krize.

Tím to ale nekončí. Při nedostatku bílkovin se nám také obtížněji hojí různá poranění, pobolívají nás klouby a můžeme bojovat i s otoky, v obličeji, nebo na nohou. Také se více lámou nehty, horší se kvalita vlasů a pokožky.

Kromě toho máme nekontrolovatelný hlad a chuť na sladké. Tělo totiž vysílá signál, že mu něco chybí, a tak sáhneme po tom, co nám rychle dodá energii. Byť je to jen na krátkou dobu a tělo z toho žádný prospěch nemá. Naopak. Přibýváme na váze, svaly mizí a nahrazují je tukové zásoby.

Jak proteiny doplnit?

Existují dva druhy bílkovin. Ty první jsou živočišného původu a nachází se v mase, mléku a mléčných výrobcích nebo vejcích. Proteiny rostlinného původu zase najdete v sóje, luštěninách, celozrnných obilovinách, quinoe, oříškách či zelenině. Odborníci doporučují, abychom si potraviny s obsahem bílkovin dopřávali v průběhu celého dne, přidávali je ke každému jídlu.
5f96b26abda9aobrazek.png

Věděla jste, že příjem bílkovin u dospělého člověka by měl tvořit zhruba 15 % jeho celkového příjmu potravy? 

Nedaří se vám dodávat tělu doporučené denní dávky proteinů z běžné stravy? Řešením mohou být potraviny s jejich zvýšeným obsahem. Ty totiž rozhodně nejsou určené pouze pro sportovce a kulturisty, ale pomohou zlepšit zdraví každému z nás.

Reklama