Z historie české hračky

Předmět na hraní, ať již přírodní či záměrně vytvořený, byl vždy nerozlučným průvodcem dětí. Hračka byla po celá staletí, a je až do dneška, především miniaturou světa dospělých. Děti se na ní seznamovaly se svou úlohou: dívky s rolí matek a hospodyněk, chlapci s rolí lovců a ochránců. Hračky zároveň napomáhaly pochopit, jak „dospělý“ svět funguje. Nejnázornější příklad ukazuje vývoj panenek jako miniatur člověka. S věkem dítěte se hračky mění a vyvíjí, ale hravost zůstává po celý život. Zároveň je tvorba a vývoj hraček odrazem trendů a požadavků dané doby. Mění se tak postoj k ní z hlediska aspektů estetické výchovy, sociální výchovy, rozvoje motoriky, psychiky, společenského chování, učenlivosti, tvořivosti a především fantazie.

 Jako „zlatou dobu“ české hračky lze chápat především období přelomu 19. a 20. století. Vrcholí období industrializace a v podobě hračky se objevují okamžitě všechny technické vymoženosti. Mechanizovaná výroba umožňuje vytvářet široký sortiment hraček, jež jsou dostupné všem vrstvám. Zároveň však vzniká hnutí za obrodu rukodělné hračky inspirované lidovou dřevěnou hračkou. V této době jsou velmi oblíbené také stavebnice a stolní hry s výchovným posláním. Celé 20. století je charakterizované snahou po rukodělně vyrobené hračce, která by nekazila vkus dětem, ale rozvíjela přirozený i umělecký cit. V roce 1925 se na trhu objevuje například stavebnice Merkur.

Po roce 1918 se stává produkce „dobré“ hračky do jisté míry i státním úkolem. Cílem je čelit importu z tradičních hračkářských center, zejména německých, a nabídnout českou hračku jako exportní zboží. V průběhu druhé světové války se výroba hraček paradoxně přesouvá z německého území do Čech. Většinou se jedná o výrobu nenáročných dřevěných hraček nevalné kvality. Po roce 1948 je většina produkce hraček znárodněna. Stát se snaží udržet hračku jako exportní zboží, podniky mají značnou podporu a vznikají specializovaná vývojová centra.

Od 60. let 20. století sklízí česká hračka mnohá ocenění na veletrzích a světových výstavách, avšak prosadit originální autorský návrh do výroby je obtížné. Jednou z výjimek jsou např. hračky z plastické hmoty z produkce národního podniku Fatra Napajedla podle návrhů L. Niklové. V 70. letech se také návrháři zaměřili na dřevěné a didaktické hračky.    Ve 2. polovině 80. let 20. století k nám neoficiálně pronikají hračky jako např. stavebnice LEGO či autíčka zvané „angličáky“, které napodobuje i domácí produkce.

Po roce 1989 převažuje import masové produkce ze všech kontinentů. V současné době je situace pro originální českou hračku na trhu obtížná. Důvodem je nejenom zahraniční dovoz, ale také složitější ekonomické podmínky pro malé české podniky. 


Představujeme Vám stavebnici ROTO

Mottem stavebnice je …PROSTOR K FANTAZII… 
Výrobce upřednostňuje ambice neklást meze fantazii a nevlastnit „pouze“ stavebnici, ale něco víc. Přizpůsobit hru vlastním požadavkům a náladám. Zatímco „stálé“ je pro dítě synonymem nudy, změna láká. Účelem je mít co nejuniverzálnější díly a možnost složit co nejvíce věcí. Pro rodiče to znamená, že dítě „roste se stavebnicí“. Maximálně se tak rozvíjí kreativita a prostorová fantazie dítěte. Lze dokupovat další varianty stavebnice s novými komponenty.

Stavebnice ROTO je primárně určena dětem ve věku 4 – 12 let. Zatímco menším dětem (3 – 5 let) umožňuje ROTO skládat rychlé a jednoduché tvary díky základním kompaktním kusům, starší děti ocení flexibilitu jednotlivých dílků. Ty lze libovolně kombinovat a přidávat až do promyšlených sestav. ROTO rozvíjí motoriku, kreativitu i prostorovou fantazii dětí.

Set stavebnice obsahuje více než 70 prvků. Skládá se ze základních kompaktních kusů a menších variabilních částí. Tyto komponenty umožňují dítěti dotvářet výrobek na základě vlastních požadavků. Pouze fantazie dítěte omezuje výsledný tvar. Dítě tak neskládá jen výrobek, ale hračku, kterou si dále „vylepšuje“, dotváří a přizpůsobuje stále novým a novým požadavkům. Originální 3D konstrukce umožňuje expanzi skládanek do prostoru, připojování a natáčení různých podestav. Odtud také název stavebnice – ROTO. Dílky jsou maximálně kompaktní, aby si dítě mohlo s vyrobenou hračkou bez obav hrát a nehrozilo její rozpadnutí - poničení.

Stavebnice dosahovala největšího úspěchu v 60. a 70. letech minulého století. Nyní je stavebnice modernizována a doplněna o některé díly a uchází se směle o Váš zájem a uznání znovu.



***SOUTĚŽ***


O tuto báječnou stavebnici u nás můžete soutěžit! Máme pro vás 4 stavebnice ROTO pro děti 4-12 let se 110 částmi. Populární bagr na obalu je zejména pro kluky velkou motivací do začátku!
Odpovězte správně na následující otázku a stavebnice může být Vaše!

Jaké je motto stavebnice ROTO? Odpovědi vkládejte SEM (klikni)  do 15.12.2006. Vylosované 4 čtenářky se o výhře dozví e-mailem a v novince na hlavní straně magazínu.

Další tři stavebnice pro Vás máme nachystané na některé z našich denních soutěží, proto pečlivě sledujte hlavní stranu magazínu!

Reklama