Z historie české hračky
Předmět na hraní, ať již přírodní či záměrně vytvořený, byl vždy nerozlučným průvodcem dětí. Hračka byla po celá staletí, a je až do dneška, především miniaturou světa dospělých. Děti se na ní seznamovaly se svou úlohou: dívky s rolí matek a hospodyněk, chlapci s rolí lovců a ochránců. Hračky zároveň napomáhaly pochopit, jak „dospělý“ svět funguje. Nejnázornější příklad ukazuje vývoj panenek jako miniatur člověka. S věkem dítěte se hračky mění a vyvíjí, ale hravost zůstává po celý život. Zároveň je tvorba a vývoj hraček odrazem trendů a požadavků dané doby. Mění se tak postoj k ní z hlediska aspektů estetické výchovy, sociální výchovy, rozvoje motoriky, psychiky, společenského chování, učenlivosti, tvořivosti a především fantazie.
Po roce 1918 se stává produkce „dobré“ hračky do jisté míry i státním úkolem. Cílem je čelit importu z tradičních hračkářských center, zejména německých, a nabídnout českou hračku jako exportní zboží. V průběhu druhé světové války se výroba hraček paradoxně přesouvá z německého území do Čech. Většinou se jedná o výrobu nenáročných dřevěných hraček nevalné kvality. Po roce 1948 je většina produkce hraček znárodněna. Stát se snaží udržet hračku jako exportní zboží, podniky mají značnou podporu a vznikají specializovaná vývojová centra.
Od 60. let 20. století sklízí česká hračka mnohá ocenění na veletrzích a světových výstavách, avšak prosadit originální autorský návrh do výroby je obtížné. Jednou z výjimek jsou např. hračky z plastické hmoty z produkce národního podniku Fatra Napajedla podle návrhů L. Niklové. V 70. letech se také návrháři zaměřili na dřevěné a didaktické hračky. Ve 2. polovině 80. let 20. století k nám neoficiálně pronikají hračky jako např. stavebnice LEGO či autíčka zvané „angličáky“, které napodobuje i domácí produkce.
Po roce 1989 převažuje import masové produkce ze všech kontinentů. V současné době je situace pro originální českou hračku na trhu obtížná. Důvodem je nejenom zahraniční dovoz, ale také složitější ekonomické podmínky pro malé české podniky.
Představujeme Vám stavebnici ROTO
Výrobce upřednostňuje ambice neklást meze fantazii a nevlastnit „pouze“ stavebnici, ale něco víc. Přizpůsobit hru vlastním požadavkům a náladám. Zatímco „stálé“ je pro dítě synonymem nudy, změna láká. Účelem je mít co nejuniverzálnější díly a možnost složit co nejvíce věcí. Pro rodiče to znamená, že dítě „roste se stavebnicí“. Maximálně se tak rozvíjí kreativita a prostorová fantazie dítěte. Lze dokupovat další varianty stavebnice s novými komponenty.
Stavebnice ROTO je primárně určena dětem ve věku 4 – 12 let. Zatímco menším dětem (3 – 5 let) umožňuje ROTO skládat rychlé a jednoduché tvary díky základním kompaktním kusům, starší děti ocení flexibilitu jednotlivých dílků. Ty lze libovolně kombinovat a přidávat až do promyšlených sestav. ROTO rozvíjí motoriku, kreativitu i prostorovou
Set stavebnice obsahuje více než 70 prvků. Skládá se ze základních kompaktních kusů a menších variabilních částí. Tyto komponenty umožňují dítěti dotvářet výrobek na základě vlastních požadavků. Pouze fantazie dítěte omezuje výsledný tvar. Dítě tak neskládá jen výrobek, ale hračku, kterou si dále „vylepšuje“, dotváří a přizpůsobuje stále novým a novým požadavkům. Originální 3D konstrukce umožňuje expanzi skládanek do prostoru, připojování a natáčení různých podestav. Odtud také název stavebnice – ROTO. Dílky jsou maximálně kompaktní, aby si dítě mohlo s vyrobenou hračkou bez obav hrát a nehrozilo její rozpadnutí - poničení.
Stavebnice dosahovala největšího úspěchu v 60. a 70. letech minulého století. Nyní je stavebnice modernizována a doplněna o některé díly a uchází se směle o Váš zájem a uznání znovu.
***SOUTĚŽ***
Odpovězte správně na následující otázku a stavebnice může být Vaše!
Jaké je motto stavebnice ROTO? Odpovědi vkládejte SEM (klikni) do 15.12.2006. Vylosované 4 čtenářky se o výhře dozví e-mailem a v novince na hlavní straně magazínu.
Další tři stavebnice pro Vás máme nachystané na některé z našich denních soutěží, proto pečlivě sledujte hlavní stranu magazínu!
Nový komentář
Komentáře
mě fascinuje, kolik lidí neumí číst a napíšou odpověď tam kam nemají :-))
Prostor k fantazii
monca13: ono sem klikni je celkem velké.Ta stavebnice by se mi hodila pro děti.Tad ještě to štěstí
Trestem za odpověď na nesprávném místě bylo nezařazení do slosování, nevím, jestli to ještě platí, ale třeba by pomohlo, kdyby to redakce velkým ččerveným písmem napsala do zadání každé podobné soutěže - to by snad trklo každého ;-)
Prostor k fantazii ...
děvčata, čtěte pozorněji! Odpovědi dejte do "SEM (klikni)" nad tímhle okénkem!
prostor k fantazii
Prostor k fantazii
prostor k fantazii
pod článek to nepište, copak neumíte číst
PROSTOR K FANTAZII
Fantastické je zejména to ,že se jedná o náš výrobek. Motto výrobku - rozvíjet motoriku, kreativitu a prostorovou fantazii dětí by měla být umocněna i cenovou dostupností.
PROSTOR K FANTAZII
prostor k fantazii
prostor k fantazii
Pro některé škoda šance
PROSTOR K FANTAZII...
PROSTOR FANTAZII
Teda vy jste truhlíci.... Jako by tam nebylo napsáno "Odpovědi vkládejte SEM (Klikni)... hahaha
prostor pro fantazii