Za neúspěšným hubnutím nemusí stát vždy pouze špatně nastavený jídelníček, nedostatek pohybu, stres či dokonce nemoc. Jednou z příčin může být i to, že se svému jídlu dostatečně nevěnujete. 

Foto: Shutterstock

Naučily jsme se jídlo co nejrychleji sníst, aniž bychom mu věnovaly hlubší pozornost. Tu věnujeme ostatním činnostem, ať už je to surfování na internetu, vyřizování pracovních e-mailů nebo třeba sledování televize, což má negativní následky. „Informace o pocitu sytosti přichází do mozku až později, proto je důležité mít nad porcí jídla kontrolu. Při nesoustředění se výhradně na jídlo, toho sníte víc, než ve skutečnosti potřebujete. Stejně tak se může stát, že snadněji podlehnete emočnímu hladu, nikoliv tomu skutečnému,“ vysvětluje Ing. Mgr. Tereza Havrlandová ze společnosti LIFEFOOD.
 
Podle zakladatelky a instruktorky pražských Domů Jógy Věry Vojtěchové však můžeme kontrolu nad stravovacími návyky poměrně snadno získat. Skvělým nástrojem je podle ní vědomé jedení, takzvaný mindful eating.
 
Základem je zpomalit, jíst v klidu a věnovat veškerou pozornost vašemu talíři. Udělejte si na jídlo čas. Jezte vsedě u stolu, nikoliv ve stoje či dokonce za chůze! Odložte telefon, počítač, nesledujte televizi ani neposlouchejte rádio. „Zpočátku zkuste jíst tímto způsobem jedno jídlo denně a buďte trpělivé. Je důležité vytvořit si nový zvyk. Jakmile bude dostatečně pevný, začnete jíst vědomě každé jídlo a už nad tím nebude ani tolik přemýšlet. Dokonce si k němu pak můžete pouštět i oblíbenou hudbu. Ta ničemu vadit nebude. S rádiem bych však byla opatrná. Může působit rušivě,“ tvrdí Věra Vojtěchová.
 
Jak už vysvětlila v úvodu Tereza Havrlandová, pokud u jídla spěcháte a každé sousto horlivě hltáte, nevnímáte signály, které vám tělo dává. Snadno se kvůli tomu přejíte, což z dlouhodobého hlediska způsobuje přibírání na váze a kromě toho trávicí trakt musí vynaložit většinu získané energie k tomu, aby se se vším tím jídlem vypořádal.

Foto: Shutterstock

To má za následek pokles produktivity. Takže místo toho, aby vás jídlo nabilo, budete mít potřebu dát si šlofíka. „Věnujte proto jídlu dostatek času. Soustřeďte se na chuť a vůni jídla. Každé sousto poctivě rozkousejte a spolkněte. Až potom si naberte další. Při výběru pokrmů, dejte přednost průmyslově nezpracovaným potravinám,“ radí Tereza Havrlandová.
 
Neméně důležitá je forma, jakou si jídlo naservírujete. Ne nadarmo se totiž říká, že jíme i očima. „Věřte, že čas u jídla i jídlo samotné vás bude mnohem více bavit, když použijete hezké nádobí a budete pracovat s barevnými potravinami. Stačí, když do svého jídelníčku zařadíte více čerstvé zeleniny a ovoce. Talíř díky tomu získá na barevnosti i chuti,“ říká Tereza Havrlandová. Kromě toho čerstvá zelenina a ovoce je prospěšná pro naše tělo.
 
Ačkoliv mnozí výživoví poradci tvrdí, že je nutné jíst pravidelně několikrát denně (někteří doporučují až 6 porcí za den), ve skutečnosti to takto nelze zevšeobecňovat. „Zdravé tělo si dokáže většinou samo říct, kdy má skutečně hlad. Počet denních porcí je značně individuální záležitost, ale podle ajurvédy bychom měly mít mezi jídly šestihodinové pauzy a to bez svačinek. Velmi důležité je zaměřit se na kvalitu potravin, protože spolu s jídlem přijímáme i jeho energii, která se stává naší součástí. Doporučuji zaměřit se hlavně na kvalitní potraviny, které dodají tělu potřebné živiny a které odpovídají denní zátěži. Ideální je, když známe původ potravin,“ říká Věra Vojtěchová. Pozornost věnujte také tomu, jestli jíte skutečně z hladu, nebo zajídáte nudu či špatné emoce.

Reklama